foto: PrahaIN.cz/LEYLARIA v Českém Krumlově
„Nesu účet za nocleh! S přirážkou za ramínka, vodu a zrcadlo to dělá pětadvacet zlatých. Plus denní světlo k tomu, to máme… třicet zlatých,“ bilancuje hoteliér Sup v oblíbené filmové pohádce Tři veteráni, když se dělostřelec Pankrác, dragoun Bimbác a kuchař Servác chystají k odchodu z jeho hotelu.
A tak nějak podobně se cítí zákazníci v českokrumlovské restauraci LEYLARIA. Ti si na velmi nezvyklé platby stěžují v recenzích. Podnik na ně dlouhodobě nereaguje.
Klíčovým podnětem pro negativní ohlasy byl především poplatek za sezení na zahrádce. S tím se nikdo z pisatelů do té doby nesetkal.
Totožné svědectví redakci poskytli i naši čtenáři.
Infocentrum v Českém Krumlově nám nejprve sdělilo pouze to, že jde o soukromý podnik. „Nemáme na to vůbec žádný vliv, takže víc říci nemohu,“ uvedla žena na druhém konci aparátu. O poplatcích nevěděla.
Později nám přišla obsáhlejší reakce e-mailem.
Zmíněný podnik. Foto: PrahaIN.cz
„Toto samozřejmě v Krumlově běžné není a z vlastní zkušenosti nemůžeme informaci, kterou vám několik čtenářů předalo, potvrdit, ani vyvrátit. Na základě vašeho dotazu jsme si restauraci vyhledali v Google recenzích (mimochodem z hodnoty 5 má hodnotu 2,6, což není lichotivé číslo) a dle informací hostů je účtován jakýsi „příplatek za prostření“. Takovýto příplatek je lidem známý například z Itálie jako coperto, které však většinou s sebou nese i to, že máte vedle prostření na stole k dispozici například vodu a chléb a je zároveň i příplatkem za obsluhu, tudíž je pak na zákazníkovi, dá-li ještě spropitné,“ vysvětlila za Destinační management oblasti Český Krumlov Jitka Boháčová.
„V České republice a ani v Českém Krumlově toto samozřejmě běžné není a není nic proti ničemu, když na tento výjimečný případ po Vašem ověření u čtenářů, a především po ověření informace u samotné restaurace jmenovitě čtenáře upozorníte. Důležité za nás je také to, zda restaurace na tento příplatek upozorňuje předem, nebo je host nemile překvapen až při placení. Podobné případy, i když jich bude v gastronomické scéně v Krumlově minimum, určitě dobré jméno destinaci nedělají a jejich konkrétním jmenováním pomůžete i nám ve zlepšování kvality služeb v Krumlově,“ doplnila Jitka Boháčová.
Redakce se chtěla zeptat přímo ve firmě, která restauraci provozuje. Na oficiální adrese v Praze ale nebyly žádné kontaktní údaje. Jeden z přítomných zaměstnanců nám sdělil, že daný subjekt nezná. Jméno firmy absentovalo také na zvoncích. Foto: PrahaIN.cz
Je tam někdo?
Na začátku jsme vycházeli nejen z recenzí, ale také z reakcí našich čtenářů, jejichž identitu známe. Šlo mimochodem o manažera poradenské firmy KPMG anebo zaměstnankyni vedení Tesca. Oběma byl příplatek naúčtován jako couvert, uvedli. Že by je předem někdo upozornil, nepotvrdili. „Nemyslím si to,“ řekl výše zmíněný manažer.
Redakce se nejprve snažila dovolat na číslo z oficiální účtenky, hovor ale padal do hlasové schránky. To se opakovalo během srpna několikrát. Další kontakt, uvedený na firemním profilu hotelu a restaurace LEYLARIA, byl mimo provoz. Na e-maily nikdo nedopovídal. Kontakt na provozovatele, na firmu KK credit s.r.o., jsem nezískali ani na adrese jejího sídla v Praze 6.
Po asi patnáctém pokusu jsme měli štěstí. A rovnou se zeptali, jestli je možné si v šesti lidech udělat rezervaci na zahrádku. Odpověď byla kladná. Na doplňující dotaz, jestli se za obsluhu nebo usazení na zahrádce platí něco navíc, nám bylo sděleno, že ano, že jde o poplatek 49 korun za osobu. V šesti lidech tak skupina zaplatí 294 korun. Důvod platby během (27. 8.) telefonátu objasněn nebyl.
Zvláštní byly i reakce dalších podniků v Českém Krumlově. Když jsme se namátkově několika zeptali, nikdo s „vedoucím“ a „aktuálním majitelem budovy“ nechtěl mít nic společného. Všichni hospodští a restauratéři se zdráhali objasnit důvody.
LEYLARIA v Českém Krumlově. Foto: PrahaIN.cz
A o co tedy jde?
PrahaIN.cz si již všimla, že zmíněná restaurace LEYLARIA čelí kritice hostů pravidelně. Zmiňují abnormálně vysoké ceny, toaletní papír místo ubrousku u umyvadla, špinavé stoly. To se ovšem stát může. Z výpovědi našich čtenářů, kteří zde v létě byli, žádné podobné věci nevyplynuly. Oba čtenáři se však shodli na obrovských cenách a spíše nepříjemné obsluze. Rozzlobila je především částka 49 korun za venkovní sezení.
„Ten člověk má kule prodávat lidem pivo za 159 korun a ještě si účtovat 50 korun za výhled,“ napsal v recenzi na začátku prázdnin Rostislav F. „Poplatek za prostření na jednoho je 49 korun, limonáda v 0,4 skleničce je za 189 korun, obyčejný ovocný čaj za 149 korun,“ uvedla mimo jiné ve stejné době Týna B. Oba recenzenti udělili nejnižší možný počet, tedy jednu hvězdu.
Nebyli jediní.
„Jedna z nejhorších zkušeností s českým pohostinstvím. Astronomické, přemrštěné ceny jak jídla, tak nápojů. Cheesburger za 650 korun!!! Čekání na kávu 20 minut!!! Jedno pivo + Caffè latte za 308 korun!!! Na terase nemožnost platby kartou, uvnitř ano?! Příplatek za konzumaci jídla na terase 46 korun na osobu!!!“ shrnul v jednobodové recenzi Jindřich D.
Redakce měla možnost hovořit také s jedním z místních obyvatel, který do restaurace na naše přání zašel. O poplatku se s ním nikdo bavit nechtěl. Na účtence ovšem částku 49 korun našel, jednalo se o již zmíněný couvert. Ke Caffè latte za 189 korun a malému expressu za 149 korun.
V posledních týdnech se na podnik zaměřili také cizinci. Většina hovoří o otřesném zážitku.
S redakčním přispěním Boba Ashera.