foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Pivo, ilustrační foto
Málokdo si toho všímá, málokdy o přesnou cifru zavadíte v akčním letáku. PrahaIN.cz pátrala po důvodech, které některé řetězce vedou k omezování prodeje akčních piv na osobu a na den. Oficiální odpovědi hovoří o odpovědnosti, neoficiální o „náletech“ vietnamských nákupčích, kteří prý berou vše, co je v akci. Na ostatní tak pochopitelně nezbyde.
Reportér PrahaIN.cz byl pověřen úkolem opatřit na oslavu kulatin několik bas piva. Vydal se proto do Kauflandu. Na místě však na akční pivo platilo omezení. Když jsme pátrali, proč tomu tak je, řekl nám jeden ze zaměstnanců, že „zažívali doslova nálety vietnamských nákupčích, kteří vybrali vše, co bylo v akci a na ostatní nezbylo nic“.
Kdo nenakupuje v Makru, sotva na popsanou skupinu nákupčích narazí. Proto vysvětlíme, že jde o zcela specifické zaměstnance sítí asijských večerek, kteří se soustředí výhradně na akční suroviny. Zejména v Makru jsou proslulí, jelikož za obřími nákupy nejsou mnohdy vidět. To potvrdilo hned několik zaměstnanců Makra ve Stodůlkách, kam jsme se taky vypravili. „Jsou to zlaťáci (zlatí partneři, pozn. red.), mají vysoké, stabilní odběry, mohou jezdit nakupovat mnohem dřív než běžní zákazníci,“ vysvětlil u cigarety jeden z pracovníků.
Rozhodně se prý jedná o velmi aktivní a skvěle organizovanou skupinu.
V menších obchodech s nimi ovšem mívali problémy.
Psali jsme
Ukrajina byla napadena ve čtvrtek 24. února poté, co prezident Putin ve svém projevu oznámil „speciální vojenskou operaci“. Invaze přiměla mnoho…
Pivo i limo
I to mohlo vést některé řetězce k omezování jednotlivých prodejních položek na kus a na den. Třeba v akčním letáku Kauflandu je možné dohledat, že branické pivo stojí v akci 8,50. Ovšem smíte si jich vzít pouze čtyřicet na den a na osobu. Balení osmi plechovek Staropramenu je omezeno na počet pěti na osobu a na den. Nejde přitom pouze o piva. Omezený prodej na jednotlivce a na den má například i Pepsi Cola.
V Kauflandu jsme se s tím setkali až osobně. Leták jsme před nákupem nestudovali.
Studovali jsme ovšem leták dalšího řetězce, tentokrát šlo o Albert. V něm jsme před časem našli akční Braník, Zlatopramen, Radegast i další druhy oblíbeného, alkoholického nápoje. O omezení prodeje se nepsalo. Přesto platí.
„Všechny položky v promočních akcích prodáváme pouze v množství obvyklém pro jednu domácnost. To se vztahuje i na pivo, které podléhá také legislativnímu omezení při prodeji a věkovému limitu osmnácti let. Na dodržování obou limitů dohlíží naše pokladní,“ uvedlo pro PrahaIN.cz tiskové oddělení společnosti.

Pivo v akci. Foto: PrahaIN.cz
Kontrolují prodavačky
Změna v uvedeném postupu zatím v plánu není.
PrahaIN.cz měla možnost hovořit taky s bývalým šéfem hypermarketu Globus. Zmíněnou praxi zná a vítá. „To není jen o tom, že je nižší marže. Vy díky akci přimějete lidi, aby přišli. Vždycky nakoupí i věci mimo ty, pro které přijeli. Problém je, když se rozkřikne, že něco není. Proto se zboží omezuje," vysvětlil.
Kontrola prodaných kusů je čistě v gesci řetězců. Česká obchodní inspekce nám sdělila, že její záběr se týká například dodržování nápisů o zákazu prodeje alkoholických a tabákových výrobků osobám mladším osmnácti let.
Alkohol je jednou z nejrozšířenějších návykových látek a patří mezi jedno z často diskutovaných témat, a to především v souvislosti s dětmi. Zákon zakazuje osobě mladší osmnácti let prodat, podat nebo jinak umožnit požití alkoholického nápoje nebo jiné návykové látky.
Na kontroly se často zaměřují policisté. To už ale hovoříme o barech nebo restauracích.