foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Potraviny, ilustrační foto
Minulý víkend proběhla celorepubliková sbírka potravin. Ta se koná pravidelně vždy na jaře a na podzim. I přesto, že se Češi snaží v současné době šetřit, ukázali, že i v krizi umí pomoci potřebným. Celkově se vybralo 520 tun zboží, 468 tun potravin a 52 tun drogistického a hygienického zboží. Při pohledu na sociální sítě obchodů, které na sbírku lákaly, by se však mohlo zdát, že se lidé do nákupů moc nepohrnou.
Do letošní sbírky se přihlásila řada obchodních řetězců, ale i on-line obchody. Namátkou můžeme jmenovat Albert, Billu, Globus, Lidl, Penny Market či Košík.cz. Nad podzimním kolem sbírky převzali záštitu ministr zemědělství Zdeněk Nekula a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.
„Je smutnou realitou, že počet lidí v nouzi intenzivně narůstá, meziročně o 35 procent, a to i těch, kteří dosud tento druh pomoci nepotřebovali. Důvodem je předchozí koronavirová krize, na niž takřka plynule navázala obtížná situace způsobená vysokou mírou inflace a výrazným zdražováním základních potřeb. Češi celkově šetří, kde se dá, a více nakupují ve slevách. Vzhledem k tomu, že i obchodní řetězce darují potraviny, na které se vztahují slevové akce, je mnohem méně darovaných potravin, zejména těch s delší trvanlivostí, v porovnání se začátkem roku, konkrétně zhruba o třetinu,“ uvedla v oficiálním prohlášení ředitelka České federace potravinových bank Veronika Láchová.
Psali jsme
„Neprodejné potraviny dávají potravinovým bankám v Německu všichni výrobci, u nás téměř nikdo,“ říká pro PrahaIN.cz Věra Doušová, ředitelka…
Celorepublikově prý chybí přibližně 600 tun potravin. Před rokem se podařilo vybrat 580 tun zboží, v jarním kole 431 tun.
Relevantní názor očima Facebooku
My jsme se podívali na sociální sítě jednotlivých obchodů, které před týdnem o sbírce informovaly. Například pod příspěvkem supermarketu Albert šlo o stovky komentářů, ze kterých jsme měli pocit, že nehodlá přispět téměř nikdo.
„Já raději nakoupím mamince nebo babičce a donesu jim to osobně domů, sbírkám nevěřím,“ stálo pod příspěvkem. Často se také objevovaly komentáře typu „sám mám málo“. Jde o výběr nejrelevantněji řazených příspěvků dle algoritmu sociální sítě Facebook.
„A kdo pomůže mně? Až zkrátí invalidní důchod, nebudu mít ani na nájem a poplatky, takže jídlo budu žebrat,“ psala další. „Co kdyby nakoupil ČEZ za své zisky?“ zněl jeden z komentářů. Lidé rovněž nabádali, ať se vybírá u vlády, protože „ta má na rozdíl od nás peněz dost“. „Zrovna dneska mě odchytli v Lidlu - asi bych měla vnoučatům říct, že k Mikuláši nic nedám, protože jsem to dala jiným?“
Co nás až zaskočilo, byly komentáře nasměrované proti Ukrajincům. A to i přesto, že výtěžek sbírky má jít do „dětských domovů, azylových domů, k matkám samoživitelkám, pěstounským rodinám, seniorům a všem potřebným,“ jak později uvedl supermarket Albert.
Přispět můžete do úterý
„Pořád stejné kecy. Samoživitelkám, ale to se myslí i Ukrajinky. Na naše lidi se kašle. My tady budeme dřít bídu, pomáhat ostatním a nám nepomůže nikdo. Ať se o sbírku postará vláda z vlastních zdrojů, když si přidávají platy,“ psala jedna zákaznice. Nebyla sama.
Podobně ostrých reakcí bylo nespočet, řadu z nich Facebook považuje za nejrelevantnější.
„Přispěju, ale pro naše občany, co to nutně potřebují a přímo konkrétním osobám a ne do sbírky, aby se to dostalo Ukrajincům a na naše zbyly jen zbytky, co Ukrajinci nechtějí.“
Podobných komentářů byly desítky. „Tak ať nakoupí vláda místo podporování Ukrajiny. Za ty miliardy, co už věnovala, by bylo potravin neskutečné množství.“
Sbírka v obchodech sice už skončila, kdo chce ale ještě pomoci, může přispět pomocí on-line nákupu do úterý 22. listopadu.