foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Akce na jablka v Penny marketu
Jablka patří mezi nejoblíbenější druhy ovoce. Řada lidí má jabloně na zahrádkách a těší se, až si úrodu sklidí. I přesto, že jsou v Čechách pro jablka ideální podmínky, v jejich pěstování jsme soběstační jen zhruba ze 40 procent. Zbytek se musí dovézt, a to hlavně z Polska. Naše redakce si při nákupu v Penny marketu v pražských Malešicích všimla zajímavého označení, odkud jablka v akci pochází.
U ovoce je v supermarketech běžně označeno, odkud byl daný kus dovezen. Při naší návštěvě zmíněného supermarketu jsme si v akci všimli rajčat z Maďarska, manga z Brazílie nebo hrášku z Itálie.
V akci byly také jablka Jonagold: 19,90 korun za kilogram. Slušná cena, řekli jsme si. Pak jsme si ale všimli, jaká je země původu.

Akce v supermarketu Penny market. Autor: PrahaIN.cz
Německo, Polsko, Maďarsko a Česká republika, stálo na cedulce. Nejdřív jsme nechápali, že by byly v jedné akci namíchaná jablka z různých států. Ptali jsme se prodavačky u kasy, ta ale nevěděla a odkázala nás na vedoucí.
Nakonec nám odpověď sdělil až tiskový mluvčí Penny marketu. To, co jsme si prvně mysleli, se ukázalo jako pravdivé.
Dodávky z více zemí
„V rámci standardní nabídky pocházejí jablka obvykle od jednoho dodavatele. V těchto případech jednoznačně preferujeme český původ,“ zmínil tiskový mluvčí Tomáš Kubík.
Jenže u jablek tomu bylo jinak.
Psali jsme
Naše země není v pěstování ovoce a zeleniny soběstačná. Přesto se farmářům pěstování jablek nebo cibule nevyplácí. Na tiskové konferenci tak…
„Vzhledem k tomu, že v rámci akční nabídky narůstá zájem zákazníků o desítky procent, někdy až několikanásobně, využíváme dodávky od více dodavatelů, abychom zajistili dostatečný objem jablek pro naše zákazníky. V tomto konkrétním případě jsou dodávky zajištěny ze všech uvedených zemí,“ vysvětlil pro PrahaIN.cz Kubík.
V tomto případě si tedy koupíte jablka, ale z jaké země jsou, už nepoznáte. Ten, kdo preferuje výhradně česká, má smůlu a musí si nakoupit někde jinde, byť za vyšší cenu.
Agrární komora nedávno na sociálních sítích uvedla, jak probíhá jednání v obchodních řetězcích.
„Většina českých ovocnářů vypráví stejný příběh. Přijdou s nabídkou své produkce jablek do obchodního řetězce, a když by rádi navýšili prodejní cenu o 10 procent, protože objektivně mají v poslední době vyšší náklady, tak všichni velcí obchodníci řeknou něco podobného: ´Klidně bychom nakoupili vaše česká jablka, ale vaši cenu nemůžeme akceptovat. Polští pěstitelé prodávají za levnější ceny, takže pokud nám necháte jablka za stejnou cenu jako oni, tak se domluvíme. ´ Polští zemědělci jsou ale ve své zemi štědře dotováni,“ psala komora.
Přístup řetězců je prý pořád stejný. Co nejlevněji odkudkoli nakoupit a co nejdráž prodat.