foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Z lahůdek Zlatý Kříž v centru Prahy
ROZHOVOR: Spousta podniků se dodnes potýká s následky pandemie. Jedním z nich je i legendární pražské lahůdkářství Zlatý Kříž. Jednatelka Ivana Klinderová ovšem vidí jen klady. „My se řídíme poučkou, když nemůžete říct nic hezkého, buďte zticha. Mělo by to platit pro média dvojnásob,“ řekla mimo jiné v rozhovoru pro server PrahaIN.cz.
Ryze česká záležitost, chlebíček, má už přes sto let výsostné postavení ve známém pražském lahůdkářství Zlatý Kříž. Na jednom a tom samém místě stojí přes sto let. Stačí uhnout z rušného Václavského náměstí na Jungmannovo.
„Řekla bych, že nejsme nejstarší lahůdkářství jen v Praze, Česku a střední Evropě, ale možná na celém světě, protože tyto lahůdky byly založeny za první republiky, i když nikdo vlastně neví, kdy přesně,“ popisuje jednatelka Ivana Klinderová, která dále říká, že dodnes je cítit velká energie a vůle tehdejších zakladatelů.
Klinderová si bohaté historie váží, ale podle svých slov řeší především současnost. Práci si prý užívá a děkuje hlavně kolektivu a zákazníkům.
„Máme radost, když každý den přijdeme do práce a obejmeme se. Řekneme si něco hezkého. Věřím, že tato energie se propisuje do chlebíčků a do všeho, co děláme,“ popisuje jednatelka.
Centrum Prahy není jen o památkách. Zdroj: PrahaIN.cz
Pandemie byla těžká. Zlatý Kříž chce ale jen pozitiva
Ale ne pokaždé bylo krásně. Relativně nedávno ovlivnila životy všech pandemie. V České republice se zavíraly nejen restaurace a lahůdkářství. Tato doba byla pro podnikatele obtížná. Některé zlikvidovala, další se i přes tyto problémy přenesli a své podniky drží nad vodou.
Zlatý Kříž patří do druhé kategorie.
„Hrůza,“ popisuje Klinderová strasti, které nachystala pandemie. „Z našeho pohledu se byznysy zavřely úplně zbytečně a drasticky se zamezilo podnikání, že se divíme, že tady dnes ještě jsme,“ přiznává jednatelka Zlatého Kříže.
Dodnes se ale prý potýkají s tím, s čím většina dalších podniků. „Jsme o jídle, tudíž ta omezenost pro nás byla svízelná,“ dodává Klinderová. Opakuje, že je pozitivní člověk. „V tu chvíli se náš tým semkl. To se těžko vysvětluje, to jsou tak dojemné situace. I kvůli tomu tady dnes sedíme a chlebíček stále prodáváme.“
Psali jsme
Sekaná v housce u nás patří k jednomu z nejznámějších rychlých jídel. Nabízí se v různých stáncích na festivalech a fotbalových stadionech.…
Unikát. Všude
Chlebíček je podle Klinderové unikát. Umělecká věc, která se připravuje ručně. Lidský element je podle ní velice důležitý.
„Šunku nebo veku si koupíte, ale takový chlebíček doma neuděláte. Já jsem to sama zkoušela. I kdybyste dal stejnou veku, stejnou šunku, stejný sýr, stejně bude pokaždé jiný. Také u nás je pokaždé malinko jiný. Všechno se tam propíše, nálada a další faktory,“ říká Klinderová.
Věří také v energie, které se mohou díky chlebíčkům probudit.
„Pomazánky a saláty, to všechno si děláme sami. Nepřidáváme do toho žádnou chemii, brambory si loupeme a vaříme sami. To všechno se do toho propíše. My si té potraviny vážíme a máme ji rádi. Zajímá nás kvalita a chlebíček se nám odměňuje,“ říká Ivana Klinderová, podle které se chlebíček odmění i zákazníkům. „Řekne si, že mu to opravdu chutnalo. S každým to pracuje jinak. Energie jsou jiná liga. Kvantová energie existuje, je to prokázané, ale vůbec se o tom nemluví. Láska, pozornost a výběr věcí z přírody. Máme rádi naše dodavatele.“
Ze Zlatého Kříže. Zdroj: PrahaIN.cz
V ostatních lahůdkářstvích to není zvykem, ale v Zlatém Kříži stojí skoro všechny chlebíčky stejně. Cena čtyřicet pět korun v dnešní době už nikoho nepohorší. Na druhou stranu některá konkurence, jako například Libeřské Lahůdky, má tuto českou pochoutku i po zdražení o něco levnější.
Jednatelka na to říká, že se s nikým nechce srovnávat a každému přeje hodně štěstí. Podle ní k prodeji každý přistupuje jinak a konkrétně Libeřské lahůdky a další pražské podniky chválí za jejich práci.
Srovnávat cenu je prý stejné jako srovnávat jablka a hrušky. „Nebo jablka a jablka. Nejde to. Je tady jedno jablko, je tady druhé jablko, ani toto porovnání není správné. To opravdu nejde,“ říká jednatelka Zlatého Kříže.
Američani i Japonci
„Každý byznys má svoje zákazníky. Přijde mi, že lidé dělají všeobecně chybu, že se pořád s někým chtějí rovnat. Když jsem žila v Americe, v New Yorku máte na třetí Avenue jednu restauraci vedle druhé. Každá má v té ulici narváno. Nikdo neříká nic o své konkurenci, všichni se uživili,“ vzpomíná.
Server PrahaIN.cz se proto zajímal, kteří zákazníci do známého lahůdkářství v Praze 1 vlastně chodí. Z velké části se prý jedná také o pamětníky, kteří znají Zlatý Kříž z dob svého mládí.
Téměř polovinu klientely tvoří turisté.
„Přijde sem výprava a vy najednou máte plný krám. Fotí si to, protože jinde na světě nic takového nemáte. Japonci na chlebíček koukají jako na zjevení. Američani také. Neexistuje k tomu vlastně ani anglický překlad,“ přidává se jednatel Zlatého Kříže Radomír Lašák, dříve šéf Českých aerolinií, který také podlehl kouzlu sortimentu.
Celkem nabízí Zlatý Kříž přes sedmdesát druhů chlebíčků. Samozřejmě ne všechny jsou vždy k dispozici na prodejně, ale mohou se bezproblémově objednat. Od klasických šunkových až po salámové či lososové.
Nejoblíbenější jsou se zlatým vejcem, dříve nazývané jako ruské.
Chlebíčky ve Zlatém Kříži. Zdroj: PrahaIN.cz