foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Ovocný světozor
Ovocný světozor nabízí každý den hodinu před zavírací dobou slevu dvacet procent na všechny výrobky. Chlebíčky či dortíky je tak možné zakoupit za výhodnější cenu. Akce je velmi oblíbená, o čemž jsme se sami několikrát přesvědčili. To, co se nestihne prodat, navíc rozhodně neputuje do koše.
Okolo prodejny ve Vodičkově ulici jsme šli náhodou krátce po sedmé hodině večerní a zaujala nás fronta. „Mají dvacet procent na všechno,“ sdělila nám starší paní, když viděla, že pozorujeme, co se tu děje. Postavili jsme se do řady a také jsme několik chlebíčků a dortů zakoupili. Vše bylo čerstvé a na chuť výborné. „Chodím sem pravidelně, pracuji nedaleko, když domů přinesu něco sladkého, vždycky to sklidí úspěch. Rozhodně to není něco horšího nebo okoralé zbytky, všechno je výborné. Normálně je to dražší, ale takhle jde ušetřit,“ řekla nám další zákaznice, která si odnášela čtyři dorty a pět chlebíčků. „Ušetřila jsem přes 130 korun,“ spočítala.
Většího množství lidí těsně před zavírací dobou jsme si poté začali všímat i v jiných provozovnách. V Nuslích, na Plzeňské ulici či na Chodově.
Popularitu akce potvrzuje i přímo Ovocný světozor. „Jedná se o oblíbenou akci,“ zmínil Michael Bárta z oddělení marketingu.
Chlebíčky nejsou starší než čtyři hodiny
To, co se neprodá ani v této akci, prý putuje seniorům, rodinám v těžké situaci či lidem, kteří potřebují podporu. „Neziskové organizace, domovy seniorů a jiné organizace si vyzvedávají každý pracovní den produkty samy. Je to vždy na dohodě s danou organizací a je to buď ráno před otevřením, nebo večer po zavírací době. Počet porcí se každý den liší, jeden den to může být pouze jedna krabice zákusků, druhý den několik a další například nic,“ sdělil Bárta.
Otázka na trvanlivost jednotlivých produktů je složitá. Například u chlebíčků to jsou jen čtyři hodiny. „Jelikož si Ovocný Světozor zakládá na kvalitě a čerstvosti surovin, máme nastavená přísnější interní pravidla. Tedy například, nelze u nás zakoupit chlebíček, který by byl starší než 4 hodiny od jeho výroby. Proto většina produktů (kromě pekárenských, tedy koláče, záviny a ostatní) se připravují přímo na dané provozovně. Konkrétně u chlebíčků, organizace dostávají chlebíčky, které se nestihly prodat pouze z večerní výroby. Denní odpisy chlebíčků jsou minimální, jelikož jejich výroba je řízená vedoucím směny, který výrobu zadává dle aktuálního prodeje. Ale samozřejmě do odpisů spadají i jiné produkty, než jsou ty, které mají již velmi krátkou dobu trvanlivosti. Odpis může nastat také již při výrobě, kdy se produkt jakkoliv poškodí fyzicky a jeho „vady na kráse“ již nesplňují standard, který chceme prodávat,“ vysvětluje Bárta.
Cukrárna spolupracuje s celou řadou organizací, kam nesnědené dobroty putují. „Seznam organizací se průběžně mění, ale neexistuje na to žádný vzorec, jako například změna každý kvartál. Vše vždy nějak vyplyne. Každopádně momentálně máme seznam organizací uzavřený, již nyní se na některých provozovnách střídá během týdne x různých organizací,“ uzavírá Michael Bárta.