Ve vlacích nejvíce frčí káva. Loni se jí u Českých drah vypilo 287.833 šálků

02. 05. 202411:20
Ve vlacích nejvíce frčí káva. Loni se jí u Českých drah vypilo 287.833 šálků
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Vlak, ilustrační foto

České dráhy každoročně informují o výsledcích hospodaření za uplynulý rok a připojují také další zajímavé informace z provozu vlaků na českých železnicích. Z loňských výsledků vyplývá, že dozvuky pandemie se pomalu vytrácejí a lidé se do vlaků vracejí.

O úspěšném roce informují České dráhy (ČD) ve Výroční zprávě za rok 2023. Skupina dosáhla zisku ve výši 3,8 miliardy korun, do zisku se přitom po třech letech vrátil i segment osobní dopravy. Té mělo v minulém roce využít více než 164 milionů cestujících, kteří ujeli na 8 miliard kilometrů.

„Rok 2023 znamenal potvrzení a zlepšení pozitivních trendů nastartovaných v roce 2022, ale také je třeba si přiznat, že některé jednorázové vlivy, jako je například prodej zbytného majetku, se nebudou opakovat. Nesmíme tedy usnout na vavřínech a musíme pokračovat v započaté transformaci Skupiny a přizpůsobování se liberalizovanému trhu. Musíme se soustředit na rozvoj a posílení našich konkurenčních výhod, inovovat a zároveň zvyšovat efektivitu všech souvisejících procesů, a to také plánujeme v následujících letech dělat, při respektování všech aspektů udržitelnosti nejen k životnímu prostředí, našim zaměstnancům, zákazníkům a obchodním partnerům. Jsem přesvědčen, že díky těmto krokům nejen upevníme naši vedoucí pozici na trhu, ale také poskytneme ještě lepší služby a produkty,“ uvedl ve zprávě Michal Krapinec, předseda představenstva ČD.

České dráhy naservírovaly více než půl milionu šálků kávy

Nás ale v dokumentu zaujala úplně jiná čísla, konkrétně čísla hovořící o počtu prodaných položek z vlakových minibarů. V rámci vnitrostátních vlaků nabízelo minibar celkem 171 souprav. Novinkou loňského roku pak byla možnost uhradit nákup občerstvení kartou. Něco k snědku nebo pití si objednalo celkem 1,2 milionu zákazníků. Největší zájem byl o instantní kávu.

Prodalo se jí totiž celkem 287.833 kelímků. K tomu dalších 113.306 porcí kávy Manuel a 147.245 instantních cappuccin. Celkově tak České dráhy servírovaly více než půl milionu šálků kávy. Důvodem může být zejména nízká cena nápojů, káva totiž začíná na 15 korunách za kelímek. Informuje o tom ceník minibarů.

Přes 70 procent lidí pije kávu kvůli chuti

Podle výsledků výzkumu společnosti Nielsen zveřejněných na jejím webu, pije kávu každý den asi 7 z 10 Čechů. Častěji ženy. Více než 60 procent lidí si kávu nejčastěji vychutnává doma, čtvrtina pak v práci nebo ve škole. Pouze pět procent lidí chodí za kávou do kaváren nebo restaurací. Nejčastějším důvodem pro pití kávy je chuť, uvedlo to 71 procent respondentů. Pro polovinu je káva součástí zvyku.

Ne vždy je ale káva ve vlaku dobrým zážitkem. Důkazem můžou být reakce některých cestujících. „Objednala jsem si kávu cappuccino a ta se teda opravdu nedala pít. Nic odpornějšího jsem nepila. Škoda, totálně zničila celý zážitek a dojem. Přitom dnes je tolik cenově dostupných a dobrých káv na trhu. Nechápu, kdo tohle u vás vybírá,“ komentovala v říjnu loňského roku jedna z cestujících na Facebooku.

Národ pivařů se nezapře. Oblíbená je také Kofola

Úspěch slaví ale samozřejmě také pivo. Plechovek Pilsner Urquell bylo ve vlacích Českých drah prodáno celkem 114.459. Při ceně 55 korun za kus tak cestující ve vlacích za pivo nechali přes šest milionů korun. Není divu, Česká republika se dlouhodobě umisťuje v čele tabulky nejvíce vypitých litrů piva na obyvatele.

Jen o něco méně cestujících zvolilo k občerstvení Kofolu. Celkem 111.440 prodaných lahví tohoto ikonického nápoje za 30 korun vyšlo cestující dohromady na více než 3 miliony korun. O historii i současnosti nápoje jsme informovali ZDE, jak tehdy naší redakci sdělila Jana Ptačinská, manažerka komunikace firmy Kofola Československo, prodej nápoje je už několik let na růstové vlně.

Dalšími oblíbenými položkami v minibarech jsou obložené bagety, těch se prodalo téměř 95 tisíc kusů. Podobný počet lidí si zakoupilo také neperlivou vodu nebo pivo Budweiser Budvar. Po perlivé vodě sáhlo přes 83 tisíc cestujících. Sto tisíc lidí si zakoupilo čaj.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných