Z takto nízkých cen vás zamrazí, uvedlo Penny. Horká odezva přišla hned

19. 02. 202509:41
Z takto nízkých cen vás zamrazí, uvedlo Penny. Horká odezva přišla hned
foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Penny v ulici Hradecká

Zákon o ochraně spotřebitele říká, že obchodník musí u slev uvádět nejnižší cenu za posledních třicet dní, ne vždy tomu tak ale skutečně je. Navíc se často produkty tváří jako zlevněné, ačkoli to tak úplně není. Česká obchodní inspekce řetězce za tyto aktivity pravidelně pokutuje. Největším hříšníkem je letos zatím Penny.

Do Penny vyrážíme pravidelně, hned při vstupu do obchodu vidíme oranžové a červené cedulky, které hlásí, že jde o slevu, super akci či další jinak výhodnou nabídku. Zákazníci na slevy slyší, ale na cenovkách si všímají zejména toho, co je psáno velkým písmem, to malé už tak moc neřeší. Vysoká procenta jsou lákavá, na cenovce by ale měla být uvedena i nejnižší cena za posledních 30 dní. Jedině tak se klienti mohou dozvědět, že zboží bylo v uplynulých dnech mnohdy ještě levnější.

Jak nám již dříve Penny vysvětlilo, jejich cílem je nabízet zákazníkům kvalitní produkty za výhodné ceny. Akční nabídky jsou v regálech viditelně označeny a v případě produktů, u kterých to vyžaduje zákon, jsou vedle běžné prodejní ceny uvedeny také ty nejnižší za posledních 30 dnů.

Akce, která vlastně není akce

Právě v Penny si v minulém týdnu naše redakce všimla zajímavé slevy. Trvanlivé mléko polotučné privátní značky Boni totiž v rámci akce „Super středa“ stálo 11,90 korun. Zlevněno bylo z 20,90 korun a procentuální sleva činila 43 procent. Jedna osoba mohla zakoupit maximálně jeden karton po 12 baleních za den. A stejně jako je tomu při podobných akcích v jiných řetězcích, lidé mléka opravdu brali po kartonech. Akce platila jen jeden den.

Redakce do jedné z pražských poboček vyrazila na běžný nákup o den později, ve čtvrtek začínal platit nový leták. Hned na první straně bylo opět polotučné mléko značky Boni. Tentokrát ve slevě 38 procent vyšlo na 12,90 korun, tedy o korunu více než o den dříve. Stejné slevy, která byla vlastně zdražením, si všimli i další zákazníci, kteří v obchodě nakupovali.

Zmínku jsme našli také na Facebooku, kde Penny informovalo, že: „Z takhle nízkých cen vás až zamrazí. Teploty padají a ceny v Penny taky.“ I zde bylo jako první akční položkou uvedeno mléko. Sledujícím neuniklo, že bylo o den dříve levnější. „Jak mohou ceny padat, když ještě ve středu v akci mléko stálo 11,90 korun a od čtvrtka opět v akci stojí 12,90 korun? To si děláte z lidí srandu? Myslíte si, že si zákazník nepamatuje ceny?“ psala zákaznice. Řetězec zareagoval. „Ano, máte pravdu. Polotučné mléko Boni stálo minulou středu 11,90 korun. Nyní po dobu dnů je v akční nabídce za 12,90 korun. Stále prima cena. Co myslíte?“ odpovědělo Penny. Do debaty se zapojili i další s tím, že jim nejde o tu jednu korunu, ale o princip.

„U všech výrobků v akci uvádíme všechny informace tak, jak stanoví znění § 12a zákona o ochraně spotřebitele. Vzhledem k tomu, že až relativně nedávno došlo k určitému posunu ve výkladu předmětného zákonného ustanovení, reaguje na tento fakt i naše společnost a v současné době testujeme nové způsoby zobrazování cenovek na prodejnách, abychom zajistili jejich co největší přehlednost a srozumitelnost. Naší prioritou je vždy nabízet zákazníkům co nejlepší ceny na trhu a zároveň jim poskytovat veškeré potřebné informace,“ sdělila redakci za Penny Martina Dvořáková.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných