Zákazníky pobuřuje cena kysaného zelí

30. 10. 202405:26
Zákazníky pobuřuje cena kysaného zelí
foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Zelí v obchode Albert

Někteří výrobci zdražují své produkty pomalu a nenápadně, aby si toho zákazníci v nejlepším případě ani nevšimli, jiní zase nechávají stejnou cenu, ale zmenšují objem, často se také mění počet kusů v balení. Některé změny jsou ale tak markantní, že je přehlédnout nelze.

Na jednu takovou nás upozornila čtenářka, která šla do hypermarketu Albert koupit sklenici zelí. „Zcela automaticky jsem chtěla sáhnout po značce Hamé nebo Znojmia, pak jen letmo koukám na cenu a myslela jsem, že mi vypadnou oči z důlků,“ napsala nám a zaslala fotografii, důvodem jejího rozčarování byla vysoká cena. 

Jedna sklenice 510 gramů značky Hamé obsahuje 290 gramů pevného podílu a v Albertu stála 79,80 korun. „To snad nikdo nemůže koupit, ne? Samozřejmě, že jsem sáhla po těch vedle,“ popsala.

Do Albertu jsme se vypravili také. Vedle zelí od značek Hamé a Znojmia řetězec nabízí stejný výrobek od Gustony, ale za 21,90 korun a v balení je ještě o 50 gramů zelí více. Další možností je zakoupit výrobek privátní značky Albert Česká chuť, to stálo 39,90 korun a jedna sklenice obsahovala 640 gramů, čistého podílu 360 gramů. 

O dva dny později jsme našli sklenice Znojmie v Albertu na Floře ve slevě, vycházely na 55,90, nicméně na informační cedulce bylo uvedeno: „Blížící se expirace.

Stejné složení, jiná cena

Naše redakce se podívala na složení všech tří výrobků. Zelí od Hamé obsahuje zelí bílé, vodu, ocet, cukr, sůl, regulátor kyselosti: kyselinu citrónovou, antioxidanty: kyselinu askorbovou a disiřičitan draselný, hořčičné semínko, kmín, kořenící výtažek a sladidlo sacharin. Gustona ve složení neuvádí oproti Hamé jen kyselinu citrónovou a askorbovou, hořčičné semeno a sacharin. 

Obdobné je to i u kysaného zelí v sáčku, Znojmia stojí 77,80 korun, německé bio zelí značky Efko 37,90. Obsah byl stejný.

Hamé i Znojmia patří pod společnost Orkla. Té jsme se opakovaně dotazovali na vývoj ceny, odpověď ale nedorazila. Na naše dotazy neodpověděl ani Albert.

Stejná situace i v jiných řetězcích

Na stejné výrobky jsme se podívali také do Tesca. I zde je zelí Znojmia nejdražší, velká láhev s 290 gramy zdravé pochoutky vyjde na 79,90 korun, privátní značka marketu byla levnější, vychází na 22,50 korun a měla o 50 gramů více.

Zákaznice, která si výrobek dávala do košíku, jsme se zeptali, proč zvolila značku Tesco „Koukám na cenu a znám chuť obou, nevidím v něm rozdíl,“ sdělila nám.

Stejného zelí od Znojmie jsme si všimli i v Makru, tady ho nabízeli za 39,09, nicméně zakoupit šlo jen v balení po čtyřech kusech. Vzhledem k jeho dlouhé trvanlivosti ale není problém ho mít doma nějakou dobu v zásobě.

„Znojmia kysané zelí o hmotnosti 510 g nabízíme v makro za cenu 34,90 korun bez DPH (39,09 korun s DPH) za jednu sklenici, a to mimo akční nabídku. Prodáváme jej však po balení MakroUnit, které je složeno ze 4 sklenic, tedy nejmenší prodejní jednotkou je 4pack – samotnou jednu sklenici neprodáváme. Cenová politika makro „trvale výhodná cena“ je nastavena tak, aby byla co nejvýhodnější a dlouhodobě udržitelná hlavně pro naše velkoobchodní zákazníky, především z řad Trader segmentu. Ceny v maloobchodu, které se mohou pohybovat kolem 80 korun za sklenici, nejsou pro velkoobchodní trh relevantní a odrážejí odlišný model cenotvorby,“ okomentovala pro naši redakci tisková mluvčí Makro Denisa Benešová.

Nyní začíná sezona „domácího” kvašeného zelí, to si můžete buď sami doma udělat, nebo koupit již naložené například na různých farmářských trzích a přímo v zelárnách.

Jednu takovou jsme oslovili. „80 korun ani ne za půl kilogramu? To si z lidé dělají blázny. U nás máme kilogram čerstvého zelí na padesát korun,“ uvedl prodejce. Jméno ale zveřejnit nechtěl, o reklamu prý nestojí.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných