KOMENTÁŘ: Adresát nezastižen, zásilka vrácena. Česká pošta nepřestává udivovat

20. 08. 202315:18
KOMENTÁŘ: Adresát nezastižen, zásilka vrácena. Česká pošta nepřestává udivovat
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Česká pošta, ilustrační foto

Tématem České pošty a jejích služeb se zabývá PrahaIN.cz dlouhodobě. Doručování zásilek je častým problémem, a to nemusí být ani předvánoční mumraj. Stačí prázdniny.

Je všeobecně známo, že Česká pošta se zmítá ve finančních problémech a hrozí jí dokonce bankrot. „Česká pošta se bohužel nachází ve velmi nelehké finanční situaci, kdy stále klesající výnosy z poskytování poštovních služeb nedokážou pokrýt náklady na provoz pobočkové sítě. To je následek již mnoho let trvajícího trendu, kdy vlivem přirozeného přechodu k elektronické komunikaci klesá zájem o klasické poštovní služby,“ uvedl pro PrahaIN.cz v dubnu první místopředseda dozorčí rady České pošty Petr Stiegler.

A pročpak klesá zájem o klasické poštovní služby? Probereme si to na názorných příkladech.

Dvě standardní situace. Ty známe všichni

Čekáte doma celý den a kurýr nedojede. Pak vám volá, když jste v práci a není ochoten najít jiný termín pro doručení. Zboží, které je v balíčku chcete, tak s ním usmlouváte, že ho nechá na vaší poště. OK, to je ta lepší varianta.

Čekáte balíček. Jsou prázdniny, tak není problém někoho z rodiny vyvolit, aby čekal na pošťáka doma.  A nic. Žádná SMSka, žádný telefon, zvonek ani necinkne. Druhý den přicházíte domů, podíváte se do schránky a tam pověstný lístek: adresát nebyl zastižen. Stejná hláška je i v internetovém sledování. Přestože nabrífovaný člen rodiny celý den proseděl doma připravený, aby vám zásilku přebral. A stejně se dočkáte jen papírku s výzvou k vyzvednutí. OK, to je druhá varianta, ale furt ještě dobrá.

Varianta třetí, o doručení balíku nevíš, tak máš smůlu

Česká pošta zákazníky žádá, aby si dávali pozor na výzvy. Reagovat by na ně měli do 20 dnů, což je nejdelší doba, po kterou může podnik zásilky z kapacitních důvodů skladovat. Pokud se adresát neozve a případně nepožádá o prodloužení doby vyzvednutí, zásilka zamíří zpět odesílateli.

Ale jak se má ozvat, když ani netuší, že mu pošta doručuje balíček?

Pohyb zásilky, kterou si autorka komentáře objednala. Pro upřesnění – žádné e-mailové upozornění adresátce od České pošty nedorazilo, přestože její e-mail byl uveden. Zdroj: Česká pošta 

Názorný příklad. Čtenářka si pravidelně objednává zboží z e-shopu Zalando. Zásilky, které doručuje PPL nebo Zásilkovna, chodí bez nejmenších problémů. PPL vždy den předem pošle upozornění, že balíček bude doručován, a tak když se vám to nehodí, můžete změnit datum doručení, nebo zásilku nasměrovat do výdejny, tzv. Parcelshopu. Také Zásilkovna nabízí možnost vyzvednout si balík ve výdejně nebo v boxu. Slovem ideál.

Ale rozmohl se nám tu takový nešvar, o němž pravděpodobně soudruzi v Německu netuší. Některé zboží nedoručuje přímo Zalando, ale prodává a zasílá partner zmíněného e-shopu – v našem konkrétním případě Esprit Retail BV und Co. KG. A doručuje bohužel prostřednictvím České pošty jako Balík Do ruky. Zde je jádro pudla.

Divíte se? Už nebudete

Čtenářce bylo divné, že balíček s objednaným a předem zaplaceným deštníkem dlouho nejde. Zvolila proto na svém „zalandovém“ účtu možnost sledování. Ke svému údivu zjistila, že balíček měl být doručován Českou poštou. Otevřela tedy stránku PoštaOnline se sledováním zásilky. „Rande“, které se prý konalo předchozí den, skončilo neúspěchem, a zásilka byla proto vrácena. Má tedy smolíka.

A výsledek celé anabáze: deštník nebyl doručen – a opětovné zakoupení není možné, protože mezitím byl vyprodán. A teď bude napínavé, zda peníze dorazí zpět na účet. A poučení z krizového vývoje? Velmi pečlivě nyní čtenářka zvažuje, zda si zboží dodávané někým jiným než přímo Zalandem, objedná, aby si ušetřila si zklamání…

A tak draze Českou poštou zaplacené analýzy možného úniku příjmů v oblasti listovních zásilek budou na „kočku“, pokud bude tento trend bezcílně putujících balíčků pokračovat.

A perlička na závěr: Reklamace zásilky není možná, protože čtenářka nemá v ruce doklad o zaplacení zásilky, navíc odesilatel je v Německu.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných