KOMENTÁŘ: Cyklisté do sedel, strážníci na číhanou. Pražská schizofrenie provětrá portmonky

11. 09. 202317:25
KOMENTÁŘ: Cyklisté do sedel, strážníci na číhanou. Pražská schizofrenie provětrá portmonky
foto: Redakce PrahaIn.cz/Vítězslav Dobeš

Lehce schizofrenní situace čeká během babího léta na pražské cyklisty. Mnoho lidí se chystá zapojit do dalšího pokračování oblíbeného projektu Do práce na kole, nicméně v tomto čase má na „kolaře“ mnohem více políčeno Bezpečnostní agentura hl. m. Prahy – čili drsní strážníci. To bude pokut!

Na začátek si připomeňme hlavní aspekty nadcházejícího dramatu. Do práce na kole je projekt, který pořádá spolek AutoMat a jehož cílem je propagovat alternativní přepravu do práce; potažmo pak u lidí vypěstovat pozitivní vztah k bicyklu jako k častějšímu přepravnímu prostředku. Kdo nechce šlapat, může jít pěšky nebo zvolit klus. Posledně jmenovaný způsob oceňuje devět z deseti zaměstnanců, kteří nemají v práci sprchu.

Pražská městská policie vznikla ze samých ušlechtilých ideálů. Dnes je těchto ideálů již natolik plná, že například víceméně rezignovala na dodržování veřejného pořádku v Praze 1, kde zběsile řádí hordy zahraničních turistů.

Strážníci v metropoli tak opravdu připomínají spíše některou z pochybných bezpečnostních agentur než kvalifikovaný bezpečnostní sbor. Není pochyb, že nenaplněné ambice mnoha z nich vyústí v nekompromisní pokutování nešťastníků, kteří se zapojí do zářijové akce do práce na kole a poruší nějaký předpis. Jde kupříkladu o ohleduplnou a pomalou jízdu na téměř liduprázdném chodníku, když se málo zkušený cyklista ještě „necítí“ na pohyb po nějakém mimořádně frekventovaném úseku silnice, přičemž v intencích výzvy spolku AutoMat teprve bicykl „objevuje“.

Aby absurdita celé zápletky ještě více vynikla: náměstek pražského primátora pro dopravu a přední bukanýr Zdeněk Hřib je se spolkem AutoMat ideově velmi spřízněn; když ovšem v minulém volebním období Prahu oblažoval svým primátorstvím, mimo jiné byl formálním šéfem městské policie.

Užitečný pomocník

Jak si pozorný čtenář jistě všiml, tento text se týká hlavně těch, kteří jsou ideálními klienty pro firmy provozující sdílená kola, nikoli fanatiků, kteří bicykl považují za základní pomůcku i pro lety do vesmíru a podle toho se naprosto bezohledně chovají k ostatním.

Sdílená kola patří k velmi užitečným pomocníkům v menších městech, kde doplňují nebo v noci suplují místní veřejnou dopravu. Přijedete pozdě v noci posledním vlakem, přes aplikaci si půjčíte ze stojanu sdílené elektrokolo a pohodlně dojedete k další dobíjecí stanici poblíž svého bydliště. To vše za spíše symbolický poplatek.

Není problémem sdílených kol ani jejich provozovatelů, že ve zmíněné Praze 1 si sdílená kola půjčují opilí cizinci, vyvádějí na nich psí kusy, přičemž tamní radnice místo efektivního místního řešení hledá cestu, jak provoz těchto kol omezit celostátně platnou legislativou. Je to podobné, jako v případě kuchyňského nože – můžete si jím nakrájet mrkev, ale taky ho zabodnout do něčího břicha. Ta kudla za to ale opravdu nemůže.

Ve dnech 11. až 24. září, kdy se akce Do práce na kole koná, tedy bezpochyby bude veselo. Pražský magistrát by možná – samozřejmě ve spolupráci s radnicemi městských částí – udělal nejlépe, kdyby konečně začal problematiku „nárazové cyklistiky“ řešit nějak efektivně a v součinnosti se všemi, včetně městské policie. Stav, kdy jeden dělá „hot“ a druhý „čehý“, je  výrazně na houby, když už máme vrcholící houbařskou sezonu.

A jen tak na okraj: tuzemská pobočka známého provozovatele sdílených kol Nextbike slaví páté narozeniny.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných