Trať 171: lepší než jóga. Papá Klaus, ministr Kupka a Tomáš Vrbík

26. 01. 202214:02
Trať 171: lepší než jóga. Papá Klaus, ministr Kupka a Tomáš Vrbík
foto: Markéta Šálková, PrahaIn.cz/Vítězslav Dobeš

KOMENTÁŘ Bez drahých poplatků za kurzy meditace, jógy či sebeovládání se obejdete, pokud zvolíte komplexní balíček v jednom. Ten nabízejí na trati č. 171 za symbolický poplatek – jízdné – České dráhy. Kdo takto denně cestuje osobním vlakem z Berounska do Prahy a zpět, již po několika týdnech tohoto zážitku začíná být – kvůli věčným zpožděním a neplánovaným zdržením – imunní vůči všem protivenstvím světa. Fázi dotazů a protestů u účastníka železničního kurzu střídá rozčilení, načež se dostavuje apatie následovaná stoickým klidem.

Jak známo, zmíněná klíčová trať pro cestu do Německa má za sebou od Berouna směrem na západ spoustu odvedené práce, co se týká modernizace a zrychlujících prvků. Proti tomu příměstský úsek mezi Berounem a metropolí na svou zásadní proměnu k lepšímu stále čeká.

Čerstvý ministr dopravy Martin Kupka nedávno tuto trať navštívil v souvislosti s probíhající modernizací úseku směrem do Černošic. Projekt má být dokončen na sklonku letošního roku. Posléze se počítá s modernizací dalších částí této trati. Kupka na stavbu zavítal v rámci kontrolního dne, jimiž se jeho diář – soudě podle zpráv na sociálních sítích – jen hemží.

Martin Kupka. Foto: Hans Štembera, PrahaIN.cz

Tunel jako hrom

Zároveň se však znovu objevily zprávy o praktických krocích, vedoucích k oprášení projektu železničního tunelu mezi Smíchovem a Berounem. To je vize, která v průběhu let tak trochu připomínala známou scénu ze slavného filmu Limonádový Joe. Jen místo „pal!“ – „nepal!“ jsme četli a slýchávali „postavíme!“ – „nepostavíme!“. Nyní to tedy opět vypadá na stavění, přičemž Správa železnic zahájila takzvané předběžné tržní konzultace; jejich cílem je shromáždění všech důležitých informací ohledně výstavby tunelu. Slovo „předběžné“ ovšem nevěstí nic dobrého. A taky ano: tunel by se měl začít stavět nejdříve za šest let. Dobu výstavby raději dnes nikdo seriózně ani nezmiňuje.

V plánech existuje několik variant tunelu. Všechny však počítají s tím, že tunelem by měly jezdit výhradně rychlíky, takže trať 171 – klikatá a na nekvalitním podloží podél řeky Berounky – by sloužila pouze příměstským spojům. Minulostí by se tak staly klasické situace, kdy lidé spěchající do Prahy za prací sedí v osobním vlaku dlouhé minuty v nějaké stanici a čekají na rychlík od Plzně, který je bude předjíždět.

Ministr dopravy Kupka zatím nejenže jezdí na kontrolní dny, ale rovněž doplňuje svůj tým v úřadu. Jak prozradil do médií, jeho novým politickým náměstkem bude dosavadní tajemník Hospodářské komory Tomáš Vrbík. Tento chlapík má podle Kupky velké zkušenosti z oblasti veřejné správy a je prý schopen svým přístupem posouvat projekty dopředu.

Místo výprasku kariéra

Na ODS je sympatické, že se do její všeobjímající náruče vejdou nejen navenek způsobní hoši typu Kupky, ale taky ti, kteří ji dříve zradili, ale pak uznali svou chybu a do lůna rodné strany se navrátili. Přesně to je případ Vrbíka, který v roce 1997 – v době takzvaného sarajevského atentátu – z ODS odešel do „nepřátelské“ Unie Svobody.

V roce 2009 ale znovu pokorně zaťukal na dveře stranického sekretariátu a byl do ODS opět přijat. Překvapivě přitom neskončil jako uklízečka v sídle strany, nýbrž ihned začal stoupat nahoru. Už o rok později působil jako důležitá figura ve volebním štábu občanských demokratů před sněmovními volbami, kde spolupracoval – ejhle, s Martinem Kupkou.

Papá Klaus by sice za zradu ODS hnal Vrbíka holí, avšak mnozí cestující na železniční trati mezi Berounem a Prahou nepochybně vloží do dua Kupka a Vrbík poslední zoufalá očekávání na důstojné cestování. Je příjemné kochat se nadějí, že trať 171 je konečně v dobrých rukou, stejně jako v nich byl u těchto pánů v roce 2010 Petr Nečas.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných