Akumulátor elektrokola vybouchl přímo v domě

03. 05. 202318:31
Akumulátor elektrokola vybouchl přímo v domě
foto: Marek Jindra, PrahaIN.cz/Vyhořelý byt, ilustrační foto

Pražští hasiči zasahovali během nedělní noci 30. dubna u výbuchu a následné požáru baterie elektrokola. Jeden člověk při tom utrpěl lehčí popáleniny. Způsobená škoda nepřesáhla podle odhadu sto tisíc korun. Hasiči jsou na takové nehody připraveni i v případě elektroaut, ale nabádají k používání originálních baterií.

O případu, ke kterému došlo v bytovém domě v ulici Na Bitevní pláni v Praze informovali hasiči na svém Twitteru. Redakce PrahaIN.cz zjišťovala detaily a souvislosti výbuchu.

„Několik jednotek zasahuje v ulici Na Bitevní pláni, kde došlo k výbuchu a následnému požáru baterie elektrokola. Lokalizováno,” objevilo se na Twitteru hasičů chvíli před půlnocí v neděli 30. dubna.

Příčíny exploze zajímaly i jednoho z uživatelů sociální sítě, který upozornil na existenci neznačkových akumulátorů, které si majitelé elektrokol instalují vlastními silami.

„Dozvíme se, co bylo příčinou a co to bylo za značku kola, nebo že to byla vlastní výroba baterie packu apod.? Dopravní prostředky na elektřinu jsou na vzestupu a myslím si, že je potřeba uživatele poučovat a ukazovat co je nejčastější příčinou, protože to pak plápolá jak z plamenometu,” připojil svůj tweet krátce potom, co se původní zpráva objevila. 

„Příčinou byla technická závada akumulátoru, prověřujeme přesné okolnosti závady během nabíjení,“ upřesnil pro naši redakci tiskový mluvčí hasičů Martin Kavka. Již dříve hasiči uvedli, že po svém příjezdu uhašenou baterii nechají ve vodní lázni dalších dvacet čtyři hodin.

Počty požárů elektrokol nerostou

V posledních letech stoupá mezi sportovní veřejností obliba elektrokol. Ročně se jich prodá přes sto tisíc kusů. Počet nehod podobného charakteru, k jaké došlo v popisovaném případě, nedosahuje v průměru ani jednoho případu měsíčně.

„Počty požárů baterií elektrokol nebo koloběžek jsou v řádech jednotek případů za rok. Jedná se o zhruba desítku případů během roku 2022. Počty se za poslední tři roky výrazně nezvyšují,“ uvedl pro naši redakci Martin Kavka.

Aktuálně se pro elektrokola používají lithiové baterie, které mají dlouhou životnost. Zvládnou 800 až 1000 nabíjecích cyklů, potom začne docházet ke snižování jejich kapacity. Doporučuje se je nabíjet často, dobíjecí doba nemá vliv na jejich životnost. Ta v současné době může v závislosti na způsobu používání dosahovat ke čtyřem až osmi letům.

Používejte originální výrobky

„Prevencí je používat originální nabíječky a originální, nepoškozené akumulátory. Důležitý je pravidelný servis a kontrola akumulátoru, který u kol a koloběžek bývá poškozen po nárazech nebo meteorologickými vlivy,“ upozornil na potřebu sledovat provozní stav baterií Martin Kavka.

Zkušenosti s hořícím akumulátorem u hybridního vozidla mají hasiči ze Středočeského kraje. V červnu v roce 2020 se vznítila baterie v automobilu, který se nacházel v autoservisu v Čestlicích u Prahy.

„Hasiči auto vytáhli z objektu pomocí kluzných klínů a baterii, které nehořela plamenem, ale probíhala v ní chemická reakce, chladili a dohašovali vodním proudem mířícím přímo do ní,“ popsala tehdejší zásah naší redakci tisková mluvčí středočeských hasičů Tereza Sýkora Fliegrová.

Následně hasiči celé auto umístili do přistaveného speciálního kontejneru na hašení elektroautomobilu a pneumatik. „Jedná se vlastně o obrovskou kontejnerovou vanu napuštěnou vodou. Zařízení přijelo z Mladé Boleslavi, kde je dislokováno pro oblast středních Čech. Vozidlo bylo tehdy ve vodní lázni ponořeno několik dní,“ uvedla tisková mluvčí. Žádné další podobné případy středočeští hasiči nezaznamenali.

V Praze hasiči požár akumulátorů auta dosud neevidovali

„K požáru elektroauta dosud v Praze nedošlo, ale jsme na takový případ připraveni. Samozřejmě podobně jako u ostatních vozidel, může i v případě elektroauta dojít k požáru v jeho interiéru způsobeném například vadnou elektroinstalací, ale pokud se bavíme přímo o zahoření baterie, máme připravené postupy i hasicí kontejner,“ informoval nás Martin Kavka.

Základní způsobem hašení baterie, u níž došlo k chemickému procesu způsobujícím její zahřívání, je použití vody k jejímu ochlazení. „Pokud se to nedaří a nadále dochází ke zvyšování teploty a podpoře hoření, je třeba se dostat přímo k jednotlivým článkům baterie nějakým průrazem. Na to máme zařízení Kobra, které nám umožní dostat se dovnitř a dodat ke článkům dostatečné množství hasební látky, kterou představuje voda s pěnidlem,“ vysvětlil pro PrahaIN.cz tiskový mluvčí pražských hasičů.

Po uchlazení vnitřku baterie přichází na řadu již popsaný proces, kdy se pomocí hydraulické ruky ponoří celé vozidlo do kontejneru s vodou do takzvané karantény. O době, která je nutná na chlazení elektroauta, rozhoduje velitel zásahu. Měří se průběžně i případná kontaminace vody, její výměna probíhá za dodržení ekologických pravidel.

Výrobci už u nových modelů vycházejí hasičům vstříc

„Na hašení elektroauta není nic, čeho bychom se báli, samozřejmě je to trošku neznámá, ale dnes se ve světě tyto postupy zkouší a baterie se uhasit dá,“ ujistil nás Martin Kavka a dodal, že výrobci aut v současnosti už počítají s tím, že hasiči potřebují dostat hasební látku do bateriového prostoru a nové modely se budou dělat už s připravenými vstupy pro vodní proud, což zvýší efektivitu hašení.

Dnešní baterie jsou také koncipovány způsobem, že by nemělo docházet k poškození článků v jednotlivých sekcích uvnitř schránky. Stav baterie je hlídán elektronikou, která je schopná případnou odchylku detekovat a poslat vůz do servisu, kde se problém odhalí.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných