foto: Redakce PrahaIN.cz/Fronta automobilů na pobočce Alzy
Internetoví podvodníci jsou stále aktivnější a jejich techniky jsou stále dokonalejší. Dokáží napodobit telefonní číslo, e-mailovou adresu i vzhled poslané zprávy. Naše redakce nyní byla upozorněna na důmyslný podvod zaměřený na e-shop Alza.cz.
Do pošty dorazí e-mail s předmětem „Chceme vás odměnit za vaši věrnost“. Jako odesílatel je uvedena Alza. Na první pohled vypadá vše jako obvykle. Ve zprávě je vyfocen kávovar DeLonghi, který běžně stojí kolem osmi tisíc korun. A nyní prý máme jedinečnou šanci ho vyhrát.
Stačí vyplnit krátký dotazník.
Pod zprávou je logo, že jde o certifikovanou a zabezpečenou síť.
„Vážený zákazníku Alza, rádi bychom Vám nabídli jedinečnou šanci vyhrát DeLonghi Magnifica S! Jednoduše vyplňte tento krátký dotazník o vašich zkušenostech s Alza,“ stojí v těle e-mailu.
Psali jsme
Podvody, ve kterých se zloději snaží vydávat za banky, přepravní společnosti nebo třeba policii, jsou už mezi Čechy provalené. Co když ale domů…
Když se podíváme blíže, odkaz nás odvádí na cizí webovou stránku, která už nemá s Alzou nic společného. Máme také „jedinečné štěstí“, protože platnost uvedené nabídky vyprší právě v den obdržení zprávy.
Jedinečná šance. Ta se ale stále opakuje
Zároveň běží odpočet šesti minut. Poté se ale spustí znovu.
„Tento ´podvod´ není žádnou novinkou. Nicméně neevidujeme teď vyšší počet dotazů ze strany zákazníků,“ uvedla pro PrahaIN.cz PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská.
„Asi nejpropracovanější forma podvodu je pak falešný web napodobující e-shop Alzy. I u něj, podobně jako u předchozích příkladů, platí několik základních pravidel, jak jej rozpoznat. Většinou ho prozradí to, že samotná URL adresa nezačíná písmeny ´https´, dále je pak častá horší úroveň češtiny (pravopisné chyby, strojový překlad), podobný název domény jen mírně se lišící od Alza.cz (nebo Alza.sk, Alza.hu…), neúplné údaje o zboží, chybějící obchodní podmínky a kontakty, případně podezřele široký nebo velmi omezený sortiment. U podvodných reklam či phishingu se zase často vyskytuje neznámá adresa odesílatele, podezřelý poplatek nebo odkazy vedoucí na neznámé stránky,“ varuje Alza.
Právě podle podezřelého odesílatele lze odhalit i tento poslední podvod.
E-mail totiž chodí z adresy českobudějovické firmy Medcare CB. Jde o zařízení poskytující zdravotní péči, které s popsanou realitou nemá nic společného.
„Na tyto e-maily zákazníkům radíme nereagovat, neodpovídat a nevyplňovat osobní a platební údaje. V žádném případě se nejedná o oficiální marketingovou akci naší společnosti,“ dodává Čeřovská.