foto: HZS Praha, se svolením/Na nehodu dvou aut na magistrále v Praze 7 upozornil na linku 112 automatický hovor z iPhonu jednoho z účastníků nehody.
Hned dvě vážné víkendové nehody ukázaly, jak může v případě havárie pomoci moderní technologie. Jednu z nich nahlásil iPhone, druhou pak dokonce současně tři aplikace. Hasiči se tak prostřednictvím linky 112, s níž jsou aplikace propojeny, dozvěděli, že došlo k havárii a na jakých souřadnicích se ohrožení lidé nacházejí. Podobný systém varování záchranných složek mají mít všechna evropská auta vyrobená od dubna roku 2018.
Dvě těžké nehody osobních aut o víkendu ukázaly, jak prospěšné mohou být technologie, které v případě havárie automaticky kontaktují záchranné složky. Jak jsme již na PrahaIN.cz informovali, stalo se tak v případě čelní srážky dvou aut v Nuselské ulici a nehody na pražské magistrále u metra Vltavská v Praze 7.
iPhone 14 umí detekovat nehodu
Jak to ale funguje? „Novinkou je aplikace v telefonech iPhone 14, která podobně jako hodinky Apple Watch umí na základě algoritmu vyhodnotit ohrožení uživatele a poté automaticky spojí linku 112.
Hasiče na nehodu upozornila aplikace iPhonu, která detekuje nehodu. Foto: HZS Praha
V tu chvíli můžeme přímo mluvit s ohroženým člověkem. Pokud hovor nepřijme, máme k dispozici souřadnice a vyšleme na místo nehody jednotku,“ přiblížil mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.
Hovoří k vám automat
„Automatický hlas informoval o možné nehodě uživatele iPhone a sděloval přesné souřadnice. Operátor se snažil během hovoru kontaktovat majitele a následně se pokoušel majiteli dovolat dvakrát zpět. Během hovoru majitel nereagoval, ozývaly se pouze ruchy a hlasy pravděpodobně dalších účastníků nehody,“ popsal Kavka samotný průběh automatického hovoru.
Systémy detekce autonehody
Informace o systému eCall najdete pod odkazem zde.
Podrobnosti o funkci detekce autonehody u nejnovějších modelů iPhone a Apple Watch lze najít přímo na webu společnosti Apple.
|
Ve sluchátku se podle jeho slov ozýval automat opakující souřadnice místa, kde zařízení iPhone detekovalo těžkou autonehodu, které, jak následně hasiči zjistili, odpovídaly skutečnému místu nehody. „Majitel iPhonu nereagoval na následné výzvy telefonu. V pozadí hovoru jednou zazněla věta: „Jsi v pohodě?“ Následně už byl slyšet pouze ruch. Na dotazy operátora linky 112 ale majitel telefonu nereagoval. Nereagoval ani na následná dvě zpětná volání,“ upřesnil Kavka.
Srážka dvou aut na Bubenské ulici v Praze 7. Foto: HZS Praha, se svolením
Událost byla vzhledem k okolnostem a předchozím zkušenostem operátory linky 112 předána také Policii ČR a záchrance s klasifikací nejhoršího možného scénáře, tedy dopravní nehody s vyproštěním osob.
Systém eCall v autech od roku 2018
Zatímco tato aplikace funguje nyní pouze v nejnovějším modelu telefonů a hodinek od Apple, vlastní systém automatického propojení na záchranáře mají i samotné automobily. Jmenuje se eCall a měla by jím být vybavena všechna vozidla, která se vyrobila v Evropské unii po prvním dubnu roku 2018.
Psali jsme
FOTO: Jednotky hasičů po celé Praze mají o víkendu napilno. Od pátečního odpoledne zasahují u jedné nehody za druhou. Mezi ty nejvážnější…
„Tento systém je podstatně propracovanější. Propojuje palubní počítač auta, mobilní sítě a centrum tísňového volání. Systém automaticky sdělí například přesnou polohu vozidla, počet osob v autě, jeho majitele a typ vozu nebo směr a rychlost jízdy před nehodou,“ přiblížil pro PrahaIN.cz mluvčí hasičů s tím, že systém zároveň dokáže rozlišit vážnou nehodu od té, při níž jde „jen o zmuchlané plechy“.
Systém eCall umí vyhodnotit i vážnost nehody. V případě nehody na snímku přivolal pomoc záchranářů po čelním střetu dvou aut v Nuselské ulici z páteční noci. Foto: HZS Praha, se svolením
„V Praze se s takovým voláním setkáme odhadem ve dvaceti případech za rok, systém sám vyhodnotí parametry nehody, takže volá jen v případě, kdy například bouchnou airbagy, nebo když podle dalších parametrů stanoví, že mohou být lidé v autě ohroženi na životě,“ popsal.
Nehodu ohlásily tři systémy
A přidal i příklad z nedávné doby. „Šlo o nehodu dvou automobilů, u níž byla na linku 112 přijata současně ze 3 různých zdrojů: e-call z vozidla jednoho z účastníků, nehodová centrála se sídlem v Německu a právě zařízení iPhone, které detekovalo náraz. U tohoto případu se ale majitel iPhonu operátorce linky 112 ozval a dopřesnil potřebné informace,“ popsal Kavka.
A podobně tomu bylo i v případě páteční nehody v Nuselské ulici v Praze 4, o níž jsme na PrahaIN.cz informovali. Jedno z vozidel bylo vybaveno systémem eCall, který automaticky kontaktoval linku 112.