foto: Redakce, PrahaIN.cz/Dálnice, ilustrační obrázek
Jedním z klíčových prvků bezpečnosti v automobilech jsou bezpečnostní pásy. Jejich používání je v České republice povinné. Přesto se najdou tací, kteří tuto povinnost ignorují. Podle výzkumů se v autě nepoutá 12 procent spolujezdců na zadních sedadlech. Ohrožují tím nejen sebe, ale i ostatní.
Používání bezpečnostních pásů patří do kategorie takzvaných nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu, které pravidelně sbírá a analyzuje Centrum dopravního výzkumu. Podle tiskové zprávy se nepřipoutaní cestující v rámci dopravních nehod na českých silnicích významně podílejí na množství usmrcených a zraněných osob. Vloni takto zemřelo 72 nepřipoutaných osob a dalších 132 bylo těžce zraněno.
Za loňský rok výzkumníci evidují 4 procenta řidičů, 5,4 procent spolujezdců na předních sedadlech a 12,2 procent spolujezdců na zadních sedadlech, kteří nebyli připoutáni bezpečnostním pásem. U cestujících vpředu jde o meziroční zlepšení, u pasažérů vzadu jde naopak o zhoršení. Přitom právě oni představují nebezpečí pro celou posádku.
Za jízdu bez pásu hrozí pokuta a 4 trestné body
Použití bezpečnostního pásu je u nás povinné. Podle zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích je řidič povinen se za jízdy připoutat bezpečnostním pásem, kterým má být dle zvláštního právního předpisu vybaveno každé sedadlo.
V případě nepřipoutání se řidič dopouští středně závažného dopravního přestupku, za který hrozí bloková pokuta 1.500 až 2 tisíce korun. Ve správním řízení pak 2 až 5 tisíc korun. K tomu si řidič v obou případech vyslouží čtyři trestné body. Vyplývá to z Tabulky přestupků na stránkách BESIPu.
Zodpovědnost za dospělé spolujezdce řidič nenese
Řidič však nemá, podle rozhodnutí Ústavního soudu (ÚS) z roku 2018, povinnost zajistit, aby se připoutal dospělý spolujezdec. Soud tehdy zákonnou úpravu interpretoval tak, že povinnost použít bezpečnostní pásy dopadá na každého svéprávného spolujezdce. Řidič tak nese zodpovědnost pouze za připoutání dětí.
Podle ÚS neobsahuje zákon žádnou výslovně formulovanou povinnost přímo zajistit použití pásů dospělými spolujezdci, a dokonce ani závazek řidiče poučit cestující v osobním voze o povinnosti se připoutat. Zákon pak výslovně neříká ani to, že by řidič například nesměl zahájit jízdu, pokud nejsou spolujezdci připoutáni.
Psali jsme
Pražští silničáři investují do údržby, provozu a oprav silničních tunelů stovky milionů korun ročně, letos je to více než půl miliardy korun. Loni…
Obcházení signalizačního zařízení není výjimečné
Nejsou to ale jen spolujezdci. Také řidiči často jezdí bez povinného připoutání. Nevadí jim ani signalizace, kterou jsou novější modely automobilů vybaveny. „Na místech dopravních nehod se často setkáváme s případy, kdy řidiči obcházejí signalizační zařízení nezapnutých bezpečnostních pásů různými způsoby – například zapnutím pásu za sedadlem nebo zacvaknutím bezpečnostního pásu spolujezdce do západky pro řidiče. Byly také zaznamenány případy, kdy si lidé byli vědomi nesprávné funkčnosti bezpečnostního pásu a snažili se tyto nedostatky různými způsoby eliminovat. Použití pásu bylo pro některé řidiče nepohodlné, a tak se jej pokusili upravit různými metodami. V mnoha případech šlo o „domácí zlepšováky“, ale některé z těchto výrobků lze bohužel i zakoupit,“ uvedla ve zprávě praktické zkušenosti Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu.
Od ledna 2021 do července 2024 bylo na českých silnicích usmrceno 261 osob, které nebyly připoutány bezpečnostním pásem. Dalších 428 bylo těžce zraněno a téměř 2,5 tisíce zraněno lehce.
„Podíl nepřipoutaných osob na všech usmrcených osobách v automobilech tak v uvedeném období činil 29 procent. V případě těžce zraněných 18 procent, u lehkých zranění pak 5 procent. Ženy jsou z hlediska používání bezpečnostních pásů zodpovědnější. Z dat vyplývá, že nebylo připoutáno 30 procent usmrcených mužů a 24 procent usmrcených žen. V případě těžce zraněných osob nebylo připoutáno 21 procent mužů a 12 procent žen, u lehce zraněných osob nebylo připoutáno 7 procent mužů a 3 procenta žen,“ přiblížil Lukáš Kadula z oblasti Hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání Centra dopravního výzkumu.
Pásy zachraňují životy
Podle informací z webu BESIPu dokážou pásy zachránit život až v 90 procentech dopravních nehod. Zejména spolujezdci na zadních sedadlech navíc svým nepřipoutáním ohrožují nejen sebe, ale i ostatní cestující ve vozidle. Zatímco vůz po nárazu stojí, tělo pokračuje stejnou rychlostí. Ze zadního sedadla směrem dopředu, kde může dalším cestujícím způsobit vážná zranění.
Nepřipoutané tělo při nehodě naráží do horního rámu okna, předního skla, volantu či palubní desky. Dochází tak k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant devastuje žebra, plíce a srdce. Náraz způsobuje také roztržení jater a sleziny či závěsu střeva. Zlomeniny končetin, způsobené bezpečnostním pásem, jsou v porovnání pouze banální záležitostí.
Podmínkou je však správné použití pásu. Ten má být upevněn přes rameno a hruď, nikdy ne přes krk. Pod něj pak nepatří žádné tvrdé nebo ostré předměty.