Jedna z nejznámějších Češek čelí spoofingu. Krajně nebezpečné šikaně po telefonu

31. 01. 202410:02
Jedna z nejznámějších Češek čelí spoofingu. Krajně nebezpečné šikaně po telefonu
foto: Pixabay.com licence/Mobilní telefon, ilustrační foto

Na nový trik podvodníků nazývaný spoofing upozornila před časem modelka Simona Krainová. Útočníci se díky němu mohou maskovat za jakékoli telefonní číslo a z lidí vytáhnout citlivé údaje. Systémové řešení zatím neexistuje, operátoři se ale snaží vyvíjet co nejspolehlivější ochranu. Na místě je opatrnost.

S neuvěřitelným příběhem se plátku Blesk.cz svěřila modelka Simona Krainová. Podvodníci se jí snažili dovolat číslem jejího manžela, i když byl jeho telefon bezpečně uložen vedle postele.

Podvodníci se mohou vydávat za známého, ale i za banku

Šlo o podvod zvaný spoofing nebo také podvržený hovor. Ten funguje tak, že na displeji telefonu se objeví volání ze známého telefonního čísla. Může se jednat právě o číslo partnera, ale například také o číslo banky, policie, či jiných institucí. Ve skutečnosti ale volá podvodník, který se za číslo pouze maskuje.

„Číslo volajícího je podle standardního protokolu mobilních sítí nepovinný parametr v síti. To znamená, že nepodléhá pravidlům a je de facto volitelné, jak bude zobrazeno. Nejčastěji se pod číslem volajícího zobrazí konkrétní číslo účastníka. Díky tomu, že jde o nepovinný údaj, může být ale bohužel identita zneužita,“ uvedla pro PrahaIN.cz Blanka Vokounová ze společnosti O2.

Kontrola je možná, ale jen v domácí síti

Jak nám dále popsala Charlota Dědková z tiskového oddělení společnosti Vodafone, na českém trhu je telekomunikační prostředí regulováno a každý z operátorů zná identitu volajícího čísla. V případě podvodného jednání je tak možné dohledat, kdo hovor vytočil. Kontrola je ale technicky možná jen v rámci domácí sítě daného operátora. Problém představují hovory ze sítě jiného operátora anebo ze zahraničí.

„Situaci komplikuje fakt, že ve světě bohužel neexistuje jednotný standard, podle kterého by bylo možné jednoznačně určit, zda je hovor ověřený. U mobilních čísel je to ještě složitější, jelikož nelze okamžitě zjišťovat, zda hovor je legitimní (uživatel je v roamingu), nebo ne. U mobilních čísel bychom tak mohli snadno odstřihnout i lidi, kteří se prostě jen snaží dovolat třeba z dovolené, služební cesty a tak dále,“ doplnila Dědková.

Spoofing má ale i své výhody. Například v případě volání z ciziny přes internet se může volající prezentovat svým číslem. Příjemce se tak nemusí leknout, že mu volá číslo ze zahraničí. Podobných fint využívají také některé firmy s call centry, které chtějí vůči zákazníkům vystupovat pod jednotným číslem.

Systémové řešení je problematické. Podvrženo může být jakékoli číslo

„Co se týče systémového řešení spoofingu, problematika je poměrně složitá. Aktuálně se projednává na úrovni Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) a Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), kdy se zvažuje blokace hovorů ze všech českých fixních telefonních čísel přicházejících ze zahraničí s povolením pouze odůvodněných výjimek. Bude také potřeba provést určité legislativní úpravy, které zajistí, že všechna řešení nasazená operátory budou mít silnou oporu v zákoně o elektronických komunikacích, případně dalších podzákonných předpisech,“ dodala Blanka Vokounová.

Každý ze tří českých mobilních operátorů nabízí vlastní antispoofingovou ochranu. V případě O2 se jedná o komerční produkt, který dokáže ochránit bankovní čísla. T-mobile už od září pro všechny zákazníky využívá speciální analytický nástroj, který pomáhá identifikovat podvodná volání a Vodafone blokuje všechny české fixní linky, které se pokoušejí dovolat ze zahraničí.

„Podvodný spoofing považujeme za velice nebezpečný, z kapes klientů dokáže vytáhnout statisíce i miliony korun. Pro sofistikovaný a vysoce specifický způsob ochrany potřebujeme úzce spolupracovat s našimi firemními zákazníky, kde společně nastavíme a odladíme jednotlivé aspekty a vstupy pro řešení spoofing-secure ochrany tak, aby všichni zákazníci byli v bezpečí,“ uvedla pro naši redakci Patricie Šedivá ze společnosti T-mobile.

Jedinou ochranou je opatrnost

Jak se všichni operátoři shodují, podvodných jednání přibývá. Podvodníci se z fyzického světa pomalu přesouvají do digitálního, což přináší stovky případů podvodného jednání měsíčně. Praktiky útočníků jsou čím dál sofistikovanější a je často velice těžké je rozeznat. V případě spoofingu to platí dvojnásob. Nejlepší ochranou tak stále zůstává velká opatrnost.

„Operátoři, banky, e-shopy, přepravní společnosti, policie ... –  všichni děláme, co můžeme, abychom klienty ochránili, začít však musí primárně každý sám u sebe – nesdělovat citlivá data ani hlasově, ani je nikam neposílat nebo zadávat a podobně, opravdu důrazně doporučujeme vyhnout se jakýmkoli extrémně výhodným nabídkám a vždy u obchodníka nabídku zpětně ověřovat,“ apelovala Patricie Šedivá.

V případě podezřelého nebo obtěžujícího volání pak operátoři doporučují hovor okamžitě ukončit a nahlásit na Policii České republiky. „Pokud se vám hovor zdá podezřelý, nejlepší obranou je zavěsit a zavolat zpátky na oficiální číslo, které si ověříte na webu instituce, za kterou se volající vydával. Pokud podvodník napodobí telefonní číslo vašeho známého, opět pomůže zavěsit a zavolat zpátky – zfalšované spojení se tím přeruší a dovoláte se skutečnému majiteli čísla. Pokud se s tímto podvodem setkáte, kontaktujte svého operátora a situaci popište,“ uzavřela Charlota Dědková.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných