foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Graffiti, ilustrační foto
Opatření Středočeského kraje, hlavního města a Českých drah, jejichž cílem je omezit řádění sprejerů ve vlacích v pražské aglomeraci, prý fungují. Dokládají to případy z posledních týdnů, kdy se podařilo sprejery úspěšně zadržet a předat policii. Zlepšení je vidět i na první pohled, posprejovaných vlaků jezdí čím dál méně.
Kampaň s názvem Společně za čisté vlaky odstartovaly České dráhy společně se Středočeským krajem a hlavním městem Prahou v loňském roce. Jde o snahu systematicky bojovat proti vandalismu, konkrétně proti sprejerům. Cíle a jednotlivá opatření kampaně přiblížila tisková zpráva Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK).
Cílem opatření, která vznikla ve spolupráci s Policií ČR, je dopadnout pachatele, odsoudit je a zároveň zajistit náhradu škody. „Osobně bych byl i pro to, aby pachatelé vlaky sami vyčistili, ale jsem si vědom omezení, která nám právní řád ČR dává. Nejedná se o žádné umění, ale o prachsprostý vandalismus. Jde o ničení cizího majetku, který slouží veřejnosti. A to nemluvím o těch, kteří po vlacích hází sáčky s barvou, tagují či jinak likvidují interiér. Vyhlásili slušné společnosti válku. My hozenou rukavici zdviháme,“ uvedl ve zprávě ke spuštění kampaně Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu.
Zvýšení ostrahy, instalace kamer či speciální polep
Součástí kampaně bylo například zvýšení ostrahy v místech odstavu nebo obratu vlakových jednotek. Nově na vlaky dohlížejí hlídky se speciálně vycvičenými psy. Nového oplocení a kamerového systému se pak dočkalo odstavné nádraží Praha-Jih. Také vlaky jsou dovybavovány kamerovým systémem. Zvenku je na ně navíc instalován průhledný antigraffiti polep či nástřik, který usnadňuje odstraňování malůvek.
Opatření už přinesla první ovoce. Jak České dráhy informují v tiskové zprávě, situace se zlepšila zejména v exteriérech vlaků. „Jsem rád, že situace s posprejovanými příměstskými vlaky se nám daří stabilizovat. Díky nadstandardní spolupráci s krajem a městem jsme výrazně zpřísnili režimová bezpečnostní opatření v místech obratu i odstavení, kde se jednotky často stávaly terčem vandalů. Posílili jsme bezpečnostní perimetr na odstavném nádraží v pražské Michli a také nasazujeme hlídky bezpečnostní agentury do vytipovaných nočních a ranních spojů,“ uvedl ve zprávě Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Sprejeři chyceni přímo při činu
Příkladem fungujících opatření mohou být poslední dva případy úspěšného záchytu sprejerů přímo při činu. Obě události se staly začátkem srpna. V prvním případě přistihl pracovník bezpečnostní agentury muže, který čmáral po stěnách interiéru osobního vlaku na trati mezi Smíchovem a Radotínem. Celková škoda byla vyčíslena na více než 39 tisíc korun. Další muž byl přistižen při sprejování na skříně vagonů odstaveného vlaku v Klatovech.
„Osobně jsem zastáncem především preventivních opatření a nyní tedy díky společným investicím do většího zabezpečení přímo na místech, kde problémy vznikají, vidíme jasné zlepšení. Hezké a čisté prostředí ve vlacích zvyšuje komfort cestujících a motivuje je k jejich častějšímu využívání. Pro Prahu je totiž prioritou, aby bylo ze strany Českých drah zajištěno kvalitní a kapacitně dostatečné vlakové spojení pro Pražany z okrajových městských částí, kteří jezdí vlakem do práce a domů,” dodal ve zprávě k výsledkům spolupráce první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Psali jsme
Více než polovina všech vozidel Českých drah disponuje klimatizací, která se s přicházejícím létem stává téměř nezbytnou. Právě v těchto dnech…
Vlaky se daří čistit rychleji
Pokračují také opatření zaměřená na efektivnější odstraňování graffiti ze souprav. Díky nim se daří posprejované vlaky snáze čistit a rychleji vracet do provozu. Speciálních antigraffiti polepů a laků se dočkaly vybrané jednotky řady 471 CityElefant v barvách Pražské integrované dopravy (PID).
„Ty se nám osvědčily i proto, že pro umytí takto vybavených jednotek je potřeba mnohem méně vody i chemických látek. Pokračujeme tedy v instalaci této technologie a vybavíme jí další více než tři desítky CityElefantů, tentokrát poprvé i v interiérech. S tím začínáme už teď v srpnu. Významně tím zlepšíme stávající stav vandaly zničených interiérů a zvýšíme kulturu cestování v Praze a jejím okolí,“ dodal Ješeta.
Čistit je třeba ručně. Trvá to až 10 hodin
Za loňský rok vyčistily České dráhy od graffiti celkem 68 interiérů a 64 exteriérů vlaků. Z hlediska počtu to odpovídá téměř celé flotile CityElefantů v Praze a Středočeském kraji. Jeden takový vlak s plochou graffiti 150 metrů čtverečních bez speciálního polepu či laku navíc trvá vyčistit asi 8 až 10 hodin. Kvůli kapacitě lze navíc výtvory vandalů odstraňovat pouze o víkendech a svátcích.
Vandalové navíc používají takové spreje, které je třeba čistit ručně a za pomoci speciálních chemikálií. Jednotka musí být odstavena na tomu určené speciální pracoviště, kde se o čištění stará 5členný tým pracovníků. Na vyčištění jednoho Elefanta je potřeba až 40 kilogramů chemických látek na bázi benzyl alkoholu a také 2 tisíce litrů vody.
Odstraňování graffiti stojí miliony
Každoročně stojí České dráhy odstraňování graffiti z interiérů a exteriérů vlaků miliony korun. Jen za letošní rok je to už asi 13 milionů. Každý týden dopravce v Praze odstraňuje zhruba 100 až 350 metrů čtverečních malůvek. Za loňský rok evidují České dráhy celkem 460 sprejerských útoků na své vlaky.
Sprejerství je dle českého trestního zákoníku bez ohledu na výši škody hodnoceno jako trestný čin, za který hrozí až roční pobyt ve vězení. „Poškozování cizí věci, kam mimo jiné spadá i sprejerství, malování na cizí majetek či budovy, a je jedno v jakém rozsahu a jakou technikou, je trestným činem. V případě, že strážníci tuto nelegální činnost odhalí, nebo jsou na ni upozorněni, musí konat. Pokud zadrží pachatele, omezují ho na osobní svobodě pro podezření ze spáchání trestného činu a přivolávají na místo státní policii. Ta pak celou věc posuzuje a je už na ní, jak dané jednání v konečném důsledku vyhodnotí, zda skutečně jako trestný čin, či jako pouhý přestupek,“ přiblížila naší redakci letos v dubnu tisková mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová.