foto: Pixabay.com licence/Mobilní telefon, ilustrační foto
Společnost T-Mobile vloni spustila speciální ochranný firewall, který má zákazníky chránit proti podvodnému volání. Letos v létě se k ní připojilo také O2. Obě společnosti nyní zavedly ochranou funkcionalitu, která má pomoci s odhalováním podvodných volání mezi oběma operátory.
Ochrana je mířena zejména na takzvaný spoofing nebo také podvržený hovor. Ten funguje tak, že na displeji telefonu se objeví volání ze známého telefonního čísla. Může se jednat například o číslo rodinného příslušníka, ale například také o číslo banky, policie či jiných institucí. Ve skutečnosti ale volá podvodník, který se za číslo pouze maskuje. O problematice jsme podrobněji informovali letos v lednu.
„Číslo volajícího je podle standardního protokolu mobilních sítí nepovinný parametr v síti. To znamená, že nepodléhá pravidlům a je de facto volitelné, jak bude zobrazeno. Nejčastěji se pod číslem volajícího zobrazí konkrétní číslo účastníka. Díky tomu, že jde o nepovinný údaj, může být ale bohužel identita zneužita,“ uvedla tehdy pro PrahaIN.cz Blanka Vokounová ze společnosti O2.
Problém představovala domácí síť
Jak nám začátkem roku dále popsala Charlota Dědková z tiskového oddělení společnosti Vodafone, na českém trhu je telekomunikační prostředí regulováno a každý z operátorů zná identitu volajícího čísla. V případě podvodného jednání je tak možné dohledat, kdo hovor vytočil. Kontrola je ale technicky možná jen v rámci domácí sítě daného operátora. Problém tak představují hovory ze sítě jiného operátora anebo ze zahraničí. A právě proti tomu se teď rozhodly bojovat společnosti T-Mobile a O2.
Nová funkcionalita má podle tiskové zprávy společnosti T-Mobile pomáhat s odhalením podvodných volání napříč operátory, tedy když do sítě jednoho z operátorů volá číslo toho druhého. Rozhraní systému funguje online a oboustranně na území celé České republiky a také na Slovensku v síti Slovak Telekom.
Psali jsme
Letošní letní turistická sezóna se na řadě evropských letišť nese v duchu výrazných zpoždění a dalších problémů, například se zavazadly.…
Denně je filtrováno na sto tisíc podvodných volání
„Během letních měsíců jsme nasadili ochranu před podvodným mobilním voláním v O2 síti. Nyní nově přinášíme našim zákazníkům ochranu hovorů také vzájemně u příchozích i odchozích volání s T-Mobile sítí,“ uvedl v tiskové zprávě společnosti O2 Radek Šichtanc, ředitel bezpečnosti. „Aktuálně jen v naší síti filtrujeme více než sto tisíc podvodných volání denně. To potvrzuje, že nasazení tohoto řešení byl krok správným směrem. Bezpečnost a ochrana našich zákazníků a jejich dat jsou pro nás naprostou prioritou,“ pokračoval Šichtanc.
Ochranný firewall zvládne rozpoznat, zda není volající číslo podvržené a zda může provést daný typ hovoru. Případný podvodný hovor je ihned zablokován. „Dosud jsme toto řešení mohli využívat jen mezi čísly v síti T-Mobile a jeho spuštění minulý rok jsme zaznamenali významný pokles případů spoofingu, kdy se jednalo o pár desítek případů. Spolupráce s O2 v této oblasti znamená ještě větší ochranu zákazníků a očekáváme, že kolegové budou řešit ještě méně případů podvodů,“ dodal ve zprávě Adam Falus, manažer fraudu v T-Mobile.
Vodafone se připojí do několika měsíců
Po spuštění vzájemného systému ověřování hovorů bude i nadále probíhat testování správné funkcionality složitého technického řešení. Za pár měsíců by se měl navíc připojit i třetí český mobilní operátor, společnost Vodafone. Spolupráce tak zajistí úplnou ochranu všech českých mobilních čísel.
Jak se ale operátoři shodují, podvodných jednání neustále přibývá. Podvodníci se z fyzického světa pomalu přesouvají do digitálního, což přináší stovky případů podvodného jednání měsíčně. Praktiky útočníků jsou čím dál sofistikovanější a je často velice těžké je rozeznat. V případě spoofingu to platí dvojnásob. Nejlepší ochranou tak stále zůstává velká opatrnost.
V případě podezřelého nebo obtěžujícího volání proto operátoři doporučují hovor okamžitě ukončit a nahlásit na Policii České republiky. Pokud hovor působí podezřele, nejlepší obranou je zavěsit a zavolat zpátky. Zfalšované spojení se tím přeruší.