foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Hustopeče nad Bečvou
REPORTÁŽ: Po vykolejení celkem sedmnácti cisternových vozů převážejících chemickou látku benzen se do Hustopečí nad Bečvou vydala také PrahaIN.cz. Pocity? Šílené. Obdiv nad lidmi ze všech přítomných složek? Obrovský.
Na Moravu jsme se vydali vlakem krátce poté, kdy nám ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček uvedl následující: „Všechny zainteresované subjekty se teď musí mobilizovat a udělat opravdu maximum pro zmírnění následků této katastrofy, která je naprosto bezprecedentní. Havárii tohoto typu a takového rozsahu čelíme v České republice poprvé.“
Nepřeháněl.
Od první chvíle nebylo pochyb o tom, že se zde stala obrovská tragédie. Příjezdové cesty a nejbližší okolí havárie hlídají hlídky policie a je obdivuhodné, s jakou trpělivostí vysvětlují všem, kteří by se k vyhořelým cisternám chtěli dostat, že je místo nebezpečné a opravdu je tam pustit nemohou. Ani náznak arogance nebo nepříjemného chování, ničeho takového jsme si nevšimli.
Už z dálky jsou na místě vidět odstavené cisterny na první koleji. Ostatní jsou volné. A jak nám sdělilo několik tamních obyvatel, od požáru zde prý vlaky nejezdí, tak se přes ně dá přecházet. „Nejhorší, co jsem kdy viděl,“ řekl redakci starší muž.
Důvodem havárie byla podle všech dosavadních zjištění překročená rychlost ze strany strojvedoucího.
Na místě tragédie pak mají hasiči a další záchranné složky vybudované provizorní zázemí. To je však určeno výhradně pro ně a veřejnost ani novináři sem nemají přístup. Je to i z důvodu dodržování bezpečnosti. „Tam je oblast, kde lze chodit bez masky, ale je tam zóna, kam už bez masky rozhodně jít nelze. Profíci to bezpodmínečně dodržují, ale nemají kapacity na to hlídat civil a upozorňovat je, že už vcházejí do nebezpečné oblasti,“ uvedl pro PrahaIN.cz jeden z hasičů.
Novináři mají speciálně vyhrazený prostor na druhé straně kolejí. Směrem do pole. Tam si rozloží techniku a mají v obraze cisterny, kolejiště a je navíc na první pohled zjevné, kde se pohybují. Všechna pravidla jsme pochopitelně dodržovali také my. Ono abychom to upřesnili, pocity z místa se jen těžko přenáší. Jde o kombinaci strachu z neznámého a úcty před všemi, kteří zde zasahují.
Jak už jsme uvedli, po příjezdových cestách neustále projíždějí auta hasičů, České inspekce životního prostředí či policie. „Je to síla, jedeme na dvě stě procent. Nikdo z nás tady nemá a ani nemůže mít zkušenosti s takovou akcí, tohle se u nás ještě nestalo. Ale jak to už tak bývá, stmelilo nás to. Ponorka? Na tu tady není čas a ani atmosféra. Všichni máme stejný cíl, toho svinstva se co nejdřív zbavit a zachránit to tady,“ uvedl pro PrahaIN.cz další ze zasahujících hasičů. Ani on nechtěl publikovat své jméno.
Opodál jsme zahlédli sanační jámy, které sahají do hloubky hladiny podzemní vody. Důvod je jasný, ohroženy jsou jak podzemní, tak povrchové vody.
Velký respekt si nepochybně vedle hasičů získává i Česká inspekce životního prostředí, která byla silně kritizována za postup při ekologické havárii kauzy Bečva. Je naprosto zřejmé, že se její přístup radikálně změnil. I z úst velkého kritika, tedy místního šéfa rybářů Stanislava Pernického, slýcháme nyní nezvyklou chválu.
„Modlím se, aby se havárie co nejdříve zlikvidovala. Česká inspekce životního prostředí k celé věci přistupuje jinak než před pěti lety. Musím smeknout před velitelem zásahu i inspekcí. Arogance z někdejšího vedení inspekce, neochota a nezájem, všechno pryč. Makají tu lidi, kteří tomu rozumí a jsou zapálení. S tím jsem se v roce 2020 nesetkal,“ řekl nám.
Jeho postoj sdílíme.
V Hustopečích nad Bečvou jsme strávili několik hodin a ty obrazy v nás zůstanou ještě dlouho.