foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/Policie, ilustrační foto
Představitelé Prahy 16 se sešli se zástupci místních oddělení bezpečnostních služeb. Společně probrali fungující spolupráci a sdíleli své postřehy i zkušenosti z terénu. Za největší problém shodně označili nedostatečnou součinnost občanů, kteří prý své postřehy spíše dávají na sociální sítě.
Koordinační schůze radnice s veliteli místních bezpečnostních složek je v Radotíně již tradicí. Kromě iniciátora, starosty Karla Hanzlíka (ODS), se jí zúčastnili další představitelé vedení Radotína a čelní zástupci místních oddělení Policie České republiky, Městské policie hlavního města Prahy a bezpečnostní agentury, která v průběhu léta s dohledem nad Radotínem pomáhá. O schůzi informovala městská část v tiskové zprávě.
Cílem pravidelných setkání je optimalizace spolupráce všech bezpečnostních složek. Jejich zástupci si zároveň mohou vyměnit postřehy a zkušenosti z terénu a na jejich základě navrhnout efektivnější řešení bezpečnosti a pořádku na území městské části.
Za novou služebnu získal starosta plaketu
Starosta Radotína Karel Hanzlík si za přínos při budování partnerství a spolupráce s Krajským ředitelstvím policie hlavního města Prahy převzal v roce 2022 dokonce plaketu krajského ředitele. Informoval o tom web Prahy 16.
Starosta šestnácté městské části si ocenění vysloužil zejména za vybudování nové moderní služebny místního oddělení Policie ČR v centrální části Radotína. Hanzlík je také dlouhodobým členem Bezpečnostního výboru, poradního orgánu pražského zastupitelstva. Ocenění ale starosta dle vlastních slov chápal jako výsledek týmové práce pro celý Radotín.
Psali jsme
První městská část oficiálně spustila nový dotační program, který se zaměřuje na boj proti sprejerům a graffiti. Finanční dotace jsou určeny…
Lepší podmínky pro radotínské policisty
Policisté se v roce 2021 mohli přestěhovat ze služebny v záplavové lokalitě do centra Radotína. Mohou tak pracovat lépe a za lepších podmínek. Služebna sídlí ve vnitrobloku za kulturním střediskem na náměstí Osvoboditelů v jednom ze čtyř objektů polyfunkční stavby. Přístupná je z Karlické ulice. Občané v jejím rámci mohou využít například 24hodinovou stálou službu, takzvané operační centrum. Místní oddělení policie vykonává pořádkovou službu pro Radotín, Zbraslav, Lipence a Lochkov.
„Je skvělé, že se v relativně krátkém čase podařilo řešit přesunutí Místního oddělení Policie ČR v Radotíně z nevyhovujícího privátního objektu, který byl komplikovaně dostupný veřejnosti a silně zasažena povodněmi v roce 2002 a 2013 do nového, moderního objektu v centru Radotína. Je to díky podpoře především hlavního města Prahy a náměstka primátora Petra Hlubučka, který v rámci navržené koncepce rekonstrukcí a výstaveb služeben městské a státní policie poskytl převážnou část účelových prostředků pro naši městskou část právě na výstavbu nové služebny, která zajistí moderní a důstojné prostředí pro výkon služby více jak třem desítkám policistů, kteří vykonávají činnost v rámci správního obvodu Prahy 16,“ řekl v tiskové zprávě k otevření služebny Hanzlík.
Letní měsíce jsou z pohledu bezpečnosti rizikové
Tradičně rizikové jsou pro policisty letní měsíce. Nejen, že s pěkným počasím často přibývá jednotlivých deliktů, ale problém představuje také čerpání dovolených v době letních prázdnin. Už tak nedostatečné řady městské i státní policie v průběhu července a srpna tradičně ještě více řídnou. V případě městských policistů je tento podstav až třicetiprocentní.
Radotín si to uvědomuje. Ve snaze snížit dopady této skutečnosti na bezpečnost v ulicích proto pravidelně na letní období využívá služeb soukromé bezpečnostní agentury. Jejím úkolem je předcházet problémům v rizikových lokalitách anebo řešit méně závažné situace.
Dohledová činnost je klíčová, pomoci mohou občané
Na území Radotína se tak přes léto pohybují pracovníci bezpečností agentury, kteří vykonávají dohledovou činnost a v případě problémů volají policii. Nedisponují totiž potřebnými pravomocemi. Jejich preventivní přítomnost a případná pomoc však zajišťuje efektivní fungování policie v území.
Právě dohledová činnost je však dle účastníků schůze největším problémem. Shodně upozornili na nedostatečnou součinnost občanů, kteří často neupozorňují na porušování veřejného pořádku. O problematických situacích prý často informují až se zpožděním několika dní a místo toho, aby informace předali policistům, své postřehy dávají na sociální sítě. To však policistům znemožňuje problém okamžitě a efektivně řešit.
Představitelé radnice a pořádkových služeb proto žádají občany, aby v případě porušování veřejného pořádku nebo trestně právního jednání ihned informovali státní či městskou policii. Využít k tomu mohou telefonní linky 156 nebo 158. Na všechna oznámení musí obě policie reagovat.
Všímavá veřejnost pomáhá například se sprejery
Jak naší redakci v dubnu letošního roku sdělila tisková mluvčí Městské policie hlavního města Prahy Irena Seifertová, všímavá veřejnost v poslední době stále častěji pomáhá například s řešením problematiky sprejerů nebo ničení veřejných prostranství. Pomáhají také kamery.
„Poslední dobou k odhalování sprejerů čím dál častěji přispívá všímavá veřejnost, které ničení fasád domů, památek a dalšího vadí. Vedle veřejnosti k odhalení části pachatelů této trestné činnosti přispívají sami strážníci v rámci výkonu služby, kdy hlídka například zaslechne typický zvuk pro protřepávání sprejů, či typický zápach barev, a pak sprejery chytí přímo při činu. Velkým pomocníkem je v této oblasti pro strážníky také městský kamerový systém. Operátoři pomocí kamer navedou hlídky v terénu na místo události, mnohdy jim pak pomáhají navigací v případech, kdy se snaží pachatelé utéci,“ popsala Seifertová. Podobně je tomu i v dalších případech porušování veřejného pořádku.