foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Policejní vůz, ilustrační foto
S internetovými podvody, při nichž lidé přicházejí o své úspory, se setkáváme dennodenně. Útočníci volají z čísel, která odpovídají těm na skutečné instituce, běžné jsou i e-maily a textové zprávy. V posledních týdnech se objevují i zloději, kteří zneužívají jméno streamovací platformy Netflix.
V České republice funguje celá řada platforem, přes které se dají sledovat filmy a seriály, nejvyužívanější je Netflix, podle posledních informací má necelý milion předplatitelů.
Společnost ale nedávno zdražila zhruba o dvacet procent. Stávajícím uživatelům přicházely postupně e-maily, které o změně výše platby informovaly. Základní tarif zdražil ze 199 korun na 239 korun, prostřední varianta z 259 na 309 korun a nejdražší tarif z 319 na 379 korun.
Toho, že Netflix obepisuje všechny své klienty, využili také útočníci, kteří krátce poté začali posílat maily a SMS zprávy, které byly na první pohled velmi věrohodné a oficiálním zprávám velmi podobné. Odesílatelem byl naoko Netflix, nechybělo ani klasické červené logo.
Na první pohled vše stejné
„Vaše předplatné bylo pozastavené pro problém s platbou. Aktualizujte své informace prostřednictvím..,“ stálo v textové zprávě, ve které nechyběl odkaz. Druhá varianta podvodné zprávy informovala o tom, že poslední platba byla odmítnuta. „Před pozastavením předplatného aktualizujte své platební údaje,“ zněla druhá zpráva.
PrahaIN.cz hovořila se dvěma ženami, které byly tímto způsobem okradeny. Řada dalších příběhů podvedených je uveřejněna také na Facebooku v uzavřené skupině věnující se streamovací platformě.
Psali jsme
Sociální sítě jsou v předvánočním čase plné nabídek cukroví. Domácí pekařky lákají na výhodné ceny, ruční práci či kvalitní suroviny. Jak ale…
„Přišla jsem o 25 tisíc korun, mohlo to ale být horší, kdybych neměla nastavený denní limit a pravidelně nekoukala do internetového bankovnictví. Než se mi to stalo, myslela jsem si, že se mi to nikdy nemůže stát, dávám si pozor,“ sdělila redakci Mirka P. z Prahy.
Vzhledem k tomu, že nedávno opravdu měnila způsob platby a měla jisté problémy s kartou, textová zpráva jí nebyla podezřelá. Na zaslaný odkaz klikla a novou kartu zadala.
„Netflix fungoval, tak jsem to neřešila. Ráno jsem se ale podívala do bankovnictví a hned mi to bylo jasné,“ pokračuje. Zavolala bance, kde si nechala kartu zrušit. Policii nevolala, byla to prý její chyba.
Obdobně dopadla i druhá starší žena. „Přišlo mi, že se jim nepodařilo strhnout poslední splátku, dala jsem telefon vnukovi, co u mě zrovna byl, ať to zařídí. Já tomu nerozumím,“ vypráví žena. Zpráva ji podezřelá nepřišla. Ona naštěstí přišla „jen“ o necelé dva tisíce, protože na účtu v té chvíli víc neměla. Policii také nevolala se slovy, že „by podvodníky“ stejně nenašli.
PrahaIN.cz oslovila pražskou policii s dotazem, zda podobné podvody evidují. „V našem systému jsem nedohledal, že bychom se nějakým takovým případem v souvislosti s Netflixem zabývali,“ sdělil redakci tiskový mluvčí pražské policie Jan Daněk.
Ačkoliv policie upozorňuje, že by se podobné podvody měly hlásit, většina poškozených se však na policii neobrací.