Omezte stresující události, radí ministerstva školám po výhružných e-mailech

10. 09. 202415:41
Omezte stresující události, radí ministerstva školám po výhružných e-mailech
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Ilustrační foto

Také tento týden dostalo přes 2.500 škol výhružný e-mail. Policie uvedla, že média se tomuto tématu v posledních dnech příliš nevěnovala, což je podle nich jediná účinná strategie a děkuje za to.

„Kriminalisté intenzivně spolupracují se zahraničními kolegy a i odtud k nám plynou informace o tom, že relevance výhrůžek není vysoká. Tomuto i my podřizujeme naše opatření,“ uvedla policie na síti X.

Zaměřme se na metodiku pro školy, kterou vydalo ministerstvo vnitra a ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Kromě toho byl také zaslán ředitelům škol společný dopis ministrů školství a vnitra, který je informoval o součinnosti s policií a také o postupu při zajištění bezpečnosti.

Školy v posledních dnech trápí především výhružné e-maily, postup ale počítá také s případným telefonátem. V tomto případě se doporučuje zapsat si detaily rozhovoru, a především v žádném případě telefonát nezavěšovat a udržet si volajícího na telefonu. Vnitro a ministerstvo školství radí také, aby se zástupce školy ptal na detaily.

Evakuace. Zdroj: Učitelka ZŠ pro PrahaIN.cz

A pak už následuje informování ředitele školy a odpovědných osob. Poté policie, se kterou se má domluvit na dalším postupu. V případě potřeby pak evakuace podle interně stanovených postupů. Asistování policii a jednotkám IZS je samozřejmostí.

Pokud jde o výhružnou zprávu formou e-mailu, kromě prvních kroků je vše totožné. Metodika začátkem doporučuje, aby zástupce školy neotevíral žádné přílohy a neklikal na žádné odkazy.

Psychická podpora

Mimo jiné je zde také uvedeno, jak komunikovat s veřejností, ale i s žáky, kteří se cítí v nebezpečí.

„Podklad je určen především učitelům, pedagogickým pracovníkům a ředitelům škol, kteří mají za úkol podpořit děti v těžkých a stresujících situacích spojených s pocity ohrožení, například při bombových hrozbách nebo jiných bezpečnostních incidentech,“ seznamuje metodika.

„Posilte pocit bezpečí u sebe, druhých i celkově ve škole. Mějte potřebné a ověřené informace. Omezte nezbytné změny v rozvrhu a dalších oblastech na minimum. Omezte stresující události, jako je například zkoušení. Vytvořte i pro sebe podpůrnou síť, je důležité mít s kým mluvit, vědět na koho se obrátit, více odpočívat,“ píše se v jednom z kroků.

Dále uvádí, že učitelé by dětem měli dát prostor vyjádřit své pocity a myšleny, nebo měli mít pochopení pro jejich a emoce a různé reakce.

„Ptejte se dětí na jejich pocity a myšlenky související s hrozbou, nejen povrchně, ale hluboce se zajímejte o to, jak se ve škole a na veřejnosti cítí. Umožněte jim sdílet jejich obavy. Vysvětlete jim také, že situaci řeší profesionálové a že jsou nastavena bezpečnostní opatření, která je mají chránit,“ uvádí dále.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných