foto: Marek Jindra, PrahaIN.cz/Odtah vozidla, ilustrační obrázek
Parkování je v Praze velkým tématem. Kromě poplatků za parkování v modrých zónách se Pražané stále častěji setkávají také se špatně zaparkovanými automobily, které brání průjezdu nebo průchodu, stojí na chodnících, v křižovatkách nebo třeba na zákazech stání. Řešením je podle mnohých odtahování takových vozidel, k tomu by ale byla nejprve potřeba více strážníků.
Dokud nebudou řidiči za přestupky náležitě pokutováni nebo jinak postihováni, nedojde k žádné výrazné změně nebo nápravě situace. Přesně to si myslí někteří představitelé hlavního města i městských částí. Problém tak shledávají nejen ve špatně zaparkovaných vozidlech, která často brání průjezdu, průchodu či výhledu, ale i v nedostatečném řešení tohoto nesprávného chování.
Řidiči špatně zaparkovaných vozů se totiž dopouští přestupku. Podle § 12 odst. 2 vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, je označeno stání a parkoviště, uspořádání zastavení a stání vozidel, popřípadě také okraj pozemní komunikace nebo uspořádání prostoru parkoviště.
Odtah je účinný, ale logisticky složitý
Jedním z často skloňovaných trestů za nesprávné parkování je odtah vozidel. Podle řady Pražanů jde totiž o nejúčinnější způsob. Kromě nepříjemností pro řidiče, spojených s nutností si automobil vyzvednout z některého z odtahových parkovišť, totiž okamžitě pomáhá situaci, protože automobil je zároveň okamžitě odklizen z rizikového místa. Jde však o poměrně náročný technický úkon, ke kterému je třeba dostatek personálu i odtahových vozidel.
„Jedná se o oprávnění, nikoli povinnost, je to technický úkon, stejně jako nasazení botičky. Při plnění úkolů, provádění zákroků a úkonů nesmí osobám vzniknout bezdůvodná újma a případný zásah do jejich práv a svobod nesmí překročit nezbytnou míru. Týká se tedy také odtahu vozidla,“ uvedla k odtahům pro PrahaIN.cz mluvčí Městské policie hlavního města (MPP) Irena Seifertová.
Do pravomoci strážníků nemůže nikdo zasahovat
Každý strážník je podle jejích slov samostatnou úřední osobou, která vlastní osvědčení Ministerstva vnitra České republiky. Tím pádem jednají strážníci samostatně a nikdo, včetně politické reprezentace nebo nadřízených, nemá žádné zákonné oprávnění jim do pravomoci zasahovat.
Zároveň musí strážníci při řešení každého přestupku postupovat individuálně. V případě špatně parkujících vozidel musí například přihlédnout k místním podmínkám, tedy zda je možné místem bezpečně projet či projít, a to i s ohledem ve vztahu k osobám na invalidních vozících, nevidomým, maminkám s kočárky a podobně.
Psali jsme
Obyvatele centra města trápí špatně zaparkované dodávky. Nejde o žádnou novinku, dlouhá vozidla komplikují průjezd ulicí, průchod po chodníku nebo…
Preventivní odtahy nejsou možné
„Samotná skutečnost, že je vozidlem páchán dopravní přestupek (respektive existuje podezření z jeho spáchání), není postačující podmínkou pro realizaci odtahu vozidla. Taktéž nelze předjímat, že by vozidlo za určitých okolností, které ovšem prozatím nenastaly, mohlo být překážkou někdy v budoucnu. Nařizování "preventivních odtahů" tudíž možné není,“ dodala Seifertová.
Za loňský rok nařídili pražští strážníci celkem 9.345 odtahů vozidel. Jak redakci Seifertová upřesnila, nejčastěji, konkrétně v 3.991 případech, z důvodu překážky. Druhým nejčastějším hříchem bylo parkování na vyhrazených zónách (3.824 případů). Z vyhrazených parkovišť pro invalidy bylo odtaženo 680 automobilů a z dalších vyhrazených parkovišť 850 vozidel.
Státní policie se podobnými odtahy nezabývá. Zajišťuje odtahy pouze v rámci úkonů trestního řízení. Redakci to sdělila vrchní komisařka Kristýna Soukupová.
Desítka zakročila v okolí Edenu
Odtahy jsou velkým tématem například na Praze 10. Tamní radnice se s jejich pomocí rozhodla řešit dopravní nápor spojený s různými akcemi na stadionu Eden. Ty jsou totiž dlouhodobě spojeny s bezohledností řidičů, kteří omezují a ohrožují dopravu i parkování v blízkém okolí. Zabírají často parkovací místa obyvatelům anebo parkují na nevhodných místech. O problému jsme psali ZDE.
Už od dubna radnice takové chování netoleruje a nemilosrdně nařizuje odtahy. Naráží ovšem na personální kapacity. „Systém odtahů postupně zavádíme do praxe, postupně tak navyšujeme počty odtažených vozidel, ale jsme limitování kapacitami odtahových vozidel a příslušníků městské policie, která musí podle zákona určit protiprávní jednání a nařídit odtah vozidla. Snažíme se proto v maximální možné míře navýšit počet odtahových vozidel pro naši MČ a rovněž o navýšení počtu strážníků městské policie,“ uvedl pro PrahaIN.cz radní pro dopravu Prahy 10 Mikuláš Pobuda (ODS).
Odtahy a lístečky za oknem spadají do stejné kategorie
Podle jeho slov však nemá městská část přehled o tom, kolik automobilů už bylo odtaženo. V rámci dopravně-správní agendy jsou totiž přestupky v dopravě řešeny v rámci stejné kategorie, ať už jde o odtah, anebo o pouhý lísteček za okno.
„V rámci kontrolní činnosti a odtahování vozidel se MP zaměřuje zejména na vážné přestupky v dopravě způsobující rizikové situace, tedy stání v křižovatce, stání ve vjezdech. Do budoucna se chceme více zaměřovat na neoprávněné parkování v modrých zónách a další přestupky,“ dodal Pobuda. Jak dále uvedl, městská část na odtahy vozidel nijak finančně nepřispívá.
Praha má 9 odtahových parkovišť
Samotný odtah pro metropoli zajišťuje městská společnost Správa služeb (SSHMP), která provozuje celkem 9 odtahových parkovišť. Nacházejí se v Motole, Těšnově, Jinonicích, Dubči, Písnici, na Chodově a v ulicích Jankovcova, Lublaňská a Kundratka. Kde přesně se odtažené vozidlo nachází, je jednoduché zjistit pomocí Vyhledávače odtažených vozidel, kam stačí zadat SPZ hledaného vozu.
Kromě odstraňování vozidel a vraků z místních komunikací je SSHMP oprávněna také účtovat si související poplatky a následně na dlužnících vymáhat pohledávky. Ceny za nucené odtahy i následné parkování odtažených vozidel pevně stanovuje Nařízení hlavního města číslo 2/2013.
Pohledávky mohou za rok činit až 80 tisíc
Nařízení definuje hned tři druhy odtahů. Úplný spočívá v naložení vozidla, převozu a složení na parkovišti a hříšníka vyjde na 1.900 korun. Neúplný v podobě naložení, složení a výdeje na místě odtahu stojí 1.250 korun. Zpětný odtah, sestávající z naložení vozidla na parkovišti, převozu a vrácení na původní místo, tedy dvojitý odtah tam a zase zpět, pak stojí 3.800 korun. Platí se i za takzvaný technický úkon, tedy skutečnost, kdy je vozidlo naloženo, převezeno na nejbližší volné místo a po uplynutí důvodu odtahu opět vráceno na původní místo. Ten stojí maximálně 1.300 korun.
Kdo si navíc vozidlo na odtahovém parkovišti včas nevyzvedne, může očekávat denní nárůst pohledávky. První až třetí započatý den na parkovišti stojí majitele vozidla 250 korun, tedy dohromady až 750 korun. Od 4. do 179. dne je denně účtováno 400 korun, tedy až 70 tisíc a od 180. dne narůstá pohledávka o další padesátikorunu denně. Za jeden rok parkování na odtahovém parkovišti tak dluh Správě služeb vyroste až na 80 tisíc korun.
Zaplatit navíc musí i ten, komu nebylo prokázáno spáchání přestupku. Odpovědnost provozovatele vozidla je totiž takzvanou odpovědností objektivní, tedy bez ohledu na zavinění. Odpovědnost dlužníka proto není spojena s odpovědností za přestupek.