Uživatelé platformy Vinted bijí na poplach

13. 10. 202519:08
Uživatelé platformy Vinted bijí na poplach
foto: Nela Havlíková, PrahaIN.cz/Oblečení, ilustrační obrázek

Uživatelé internetové platformy Vinted pro nákup a prodej použitého oblečení, obuvi, doplňků, šperků, ale i elektroniky nebo vybavení do bytu upozorňují na podvodníky. Ti prý v poslední době často nahlašují, že jim nedorazilo objednané zboží, i když to není pravda. Na pozoru by se měli mít zejména prodejci, kteří nabízejí dražší kousky.

Redakce měla možnost hovořit se ženou, která se už několik let pohybuje jako prodejce i nakupující na internetové platformě Vinted. Jak sama popisuje, jde o jakýsi internetový second-hand, který uživatelům umožňuje z pohodlí domova prodávat a nakupovat kousky z druhé ruky. Původně se platforma zaměřovala výhradně na oblečení, dnes nabízí i kategorie jako bydlení, elektronika, zábava, sběratelství nebo sport a sdružuje tisíce uživatelů z Česka, Slovenska a Polska.

„Dříve to bylo hodně komunitní, dneska je to víc jako e-shop, který sdružuje spoustu prodejců, kterými jsou další lidé. Může z toho být i dobrý vedlejší byznys, což tam taky není úplně výjimečné. Někdo tam má i stovky nabídek. Jak se platforma mění, tak se snaží i bojovat proti zlodějům a podvodníkům. Například přibyl poplatek za ochranu kupujících, který má zamezit, že člověk něco zaplatí a zboží mu nikdy nepřijde. To se dřív stávalo dost. Teď musí podvodníci hledat jiné způsoby,“ uvedla čtenářka své varování.

Nové podvody cílí na prodávající

Podvodům, kdy prodejci vystavovali zboží, které následně vůbec neodeslali, ale přesto za něj inkasovali peníze, sice odzvonilo, ale riziko zdaleka nezmizelo. Jak uvedla ostřílená prodejkyně, zejména při prodeji hodnotnějších kousků je třeba se mít na pozoru. „Už několikrát se mi stalo, že když jsem prodávala dražší věci, třeba zlaté šperky nebo značkové kabelky, nakupující vytvořil stížnost, že mu v balíku přišlo jiné zboží, než jsem inzerovala. Nebyla to pravda. Naštěstí si všechny zásilky detailně fotím a někteří podvodníci jsou dokonce tak hloupí, že se k tomu ve zprávě přiznají,“ dozvěděli jsme se.

Podvodníci, kteří doufají, že jim doručené zboží zůstane a ještě dostanou zpět své peníze, prý své oficiální stížnosti často dokládají fotografiemi, na kterých to vypadá, že ve správné krabici obdrželi špatné zboží. „Vybalí to, co jsem poslala, a místo toho tam dají něco bezcenného. Na podporu Vinted pak pošlou fotky a dožadují se vrácení peněz, protože jim údajně přišlo špatné zboží. Jedna paní mi dokonce napsala, že když to nahlásíme společně, dostaneme peníze zpátky obě a bude to výhodné pro obě. Ale s tím jsem tedy souhlasit nehodlala. Nahlásila jsem to sama na podporu jako podvod a dobře to dopadlo! I díky tomu, že se paní v podstatě sama přiznala,“ popsala čtenářka konkrétní příběh.

Pomáhají důkazní fotografie, videa nebo pečeť

Právě kvůli narůstajícím případům podvodů si prý už nějakou dobu všechny své dražší zásilky před odesláním důkladně fotí, váží a opatřuje takzvanou pečetí, nálepkou s datem odeslání, kterou musí adresát při otevření balíku porušit. Někdy si prý i natáčí, jak balíček podává. Právě taková opatření pomáhají v případném dokazování, že chyba nebyla na její straně.

Na případy podvodů s doručenými zásilkami i řešení podobných problémů jsme se dotazovali přímo platformy Vinted. Odpověď jsme obdrželi od tiskové mluvčí Magdaleny Szalaz. Ta prodávajícím skutečně doporučila, aby si před odesláním pořídili fotografie položky i balíku a sdíleli je s nakupujícím. „To také pomáhá našemu týmu efektivněji vyhodnotit situaci v případě problémů. Pokud je inzerát nebo chování člena v rozporu s pravidly, například když se dopustí podvodu nebo podvede jiné členy, máme zavedenu řadu opatření a postupů k přijetí vhodných opatření, včetně trvalého zablokování účtů členů,“ uvedla pro PrahaIN.cz Szalaz.

Když se strany nedohodnou, přichází podpora

Pokud prý kupující tvrdí, že obdržená položka výrazně neodpovídá popisu, musí objednávku pozastavit prostřednictvím tlačítka Mám problém a poskytnout důkaz. Jeho platba je následně zadržena, dokud se problém nepodaří vyřešit. Pokud prodávající s reklamací nesouhlasí, může ji napadnout.

„Upozorňujeme, že prodávající může reklamaci podat pouze tehdy, pokud se již nedohodl na vrácení zboží (tj. stiskl tlačítko Vrátit peníze bez vrácení, nebo Požádat o vrácení). Pokud mají členové potíže s dosažením dohody, mohou se obrátit přímo na náš tým podpory pro členy v aplikaci a požádat o pomoc s případem. Upozorňujeme, že kupující i prodávající mohou být požádáni o poskytnutí dalších informací nebo důkazů. Pokud se prodávajícímu a kupujícímu nepodaří problém vyřešit do 14 dnů a žádná ze stran nepožádá o další pomoc, bude případ automaticky odeslán našemu týmu podpory členů, který situaci vyhodnotí a vydá konečné rozhodnutí,“ uzavřela tisková mluvčí.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných