foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Balík, ilustrační foto
Podvody, ve kterých se zloději snaží vydávat za banky, přepravní společnosti nebo třeba policii, jsou už mezi Čechy provalené. Co když ale domů dorazí skutečný balíček, který přiveze skutečný pracovník přepravní společnosti? Stačí si hlídat, co jste objednali a nevyžádanou poštu nepřebírat.
Další ze zajímavých podvodů popsala naší redakci známá, která na internetu příliš nenakupuje. SMS zpráva o tom, že jí bude doručen balíček, ji proto velice překvapila. O to víc, když se v ní dočetla, že za dobírku má zaplatit 1.200 korun.
„Nic jsem si neobjednala. Ale říkala jsem si, že možná syn nebo manžel. Zpráva mi nepřišla nijak podezřelá, pán z přepravy mi pak volal, jestli jsem doma, všechno vypadalo naprosto v pořádku. Zaplatila jsem požadovaných 1.200 korun za dobírku, převzala balíček. Že jsem byla okradena a podvedena, jsem zjistila až později,“ svěřila se naší redakci podvedená žena.
S otevřením otálela, čekalo jí překvapení
S otevřením balíčku nejprve otálela. Nevěděla, kdo z rodiny si ho vlastně objednal, tak se členů domácnosti musela nejprve zeptat. Když byly všechny jejich odpovědi záporné, krabici konečně roztrhla.
„Byl tam jen nějaký kus drátu. Nevyznám se v tom, nevím, co přesně to bylo. Ale hodnotu 1.200 korun to nemělo ani náhodou. Navíc netuším, proč bych si něco takového vůbec kupovala,“ posteskla si.
Kamarádka byla chytřejší
Jak naší redakci dále sdělila, svůj zážitek rozebírala s kamarádkou, která prý měla obdobnou zkušenost. Rozdíl byl jen v tom, že si balík nepřevzala: „Byla si jistá, že si nic takového neobjednala. Prostě řekla řidiči, že to není pro ni, a tudíž to nepřevezme a platit taky nic nebude. Byla chytřejší než já.“
Ani jedna z žen si ale bohužel neschovala údaje o odesílateli. „Krabici jsem vyhodila. I s tím drátem, jak jsem byla naštvaná,“ uzavřela své vyprávění podvedená.
Psali jsme
Na nový trik podvodníků nazývaný spoofing upozornila před časem modelka Simona Krainová. Útočníci se díky němu mohou maskovat za jakékoli…
Policie radí jednat co nejrychleji
Nepřevzetí zásilky je v podobných případech nejlepším řešením. Jak pro PrahaIN.cz uvedl policejní tiskový mluvčí Jakub Vinčálek, vždycky platí pravidlo obezřetnosti. Pokud si ale balíček přeci jen zákazník převezme a zjistí, že byl podveden, měl by vše co nejrychleji nahlásit na linku 158 nebo nejbližší policejní stanici.
„Pokud se jedná například o e-shop, kde je možné zásilku reklamovat, tak je nejlepší se obrátit tam. Odesílatel ale na balíčku samozřejmě vůbec uveden být nemusí. Pokud pak člověk takový případ nahlásí na policii, může to být vyhodnoceno jako přestupek nebo i trestný čin. Může jít ale také o porušení obchodních podmínek, kde to pak řeší například Česká obchodní inspekce,“ uvedl dále Vinčálek.
O podobných případech prý i z tohoto důvodu neexistuje přesná evidence. Podobné typy podvodů totiž nemají podle mluvčího vlastní položku v evidenci, takže o jejich počtu ani případném vzestupném trendu nemá policie informace.
Podvod není novinkou
O podobných podvodech informovala ČT24 už v roce 2022. Udaná cena zásilek se tehdy pohybovala v rozmezí 700 až 2.200 korun. Uvnitř ale bylo zboží, které této hodnotě ani náhodou neodpovídalo. Kdo balíček zaplatil a převzal, se později marně domáhal reklamace.
Odborníci tehdy doporučili opatrnost: „Společnosti, které takové balíčky posílají, cílí na to, že se lidé leknou a raději zaplatí. Dle našeho mínění se jedná o nekalou obchodní praktiku a spotřebitel může podat na takového podnikatele podnět k prošetření na Českou obchodní inspekci,“ uvedla tehdy pro ČT24 Alena Máčová z pražského Sdružení obrany spotřebitelů.