Ženě přišel nechtěný balíček z Číny. Zaplatila, rozbalila a zbyly jí oči pro pláč

08. 12. 202413:04
Ženě přišel nechtěný balíček z Číny. Zaplatila, rozbalila  a zbyly jí oči pro pláč
foto: Čtenář PrahaIN.cz/Boty z nevyžádaného balíčku na dobírku

KAUZA: Nejen na serveru PrahaIN.cz, ale také v řadě dalších českých médií se v posledních letech psalo o autentických případech podvodů s balíčky na dobírku. Nevyžádané zásilky lidem stále přicházejí, nicméně dobrou zprávou je, že už ne v takovém množství.

Naše redakce zná jeden čerstvý případ nevyžádaného balíčku. Přišel šedesátileté ženě z Královehradeckého kraje. I když byla překvapená, co jí to kurýr přivezl, a nebyla si jistá, že něco objednávala, balíček na dobírku (1.480 korun), stejně jako stovky lidí před ní, zaplatila. V krabici byly boty v minimální hodnotě.

Odesílatelem byla Shenzhen Apai Logistics, čínská společnost. Ta jej zaslala do depa doručovatele, v tomto případě na adresu DPD v Horce nad Moravou. Depo by se podle údajů na zásilce mělo nacházet v areálu firmy DELTA ARMY. Redakce se se společností pokoušela spojit. Nikdo však nereagoval. Olomoucká policie nám rovněž nic neřekla, neboť informace ke konkrétní fyzické či právnické osobě nesděluje.

Rovněž neví, kolik případů nevyžádaných balíčků v Olomouckém kraji letos a v minulosti bylo. „Takovou statistiku nedisponujeme, ale nemůžeme vyloučit, že jsme se v minulosti s oznámením o doručení nevyžádaného balíčku setkali. Nyní v době předvánočních nákupů apelujeme na nakupující, aby si pohlídali doručování zboží, které si objednali. V žádném případě by neměli přijímat balíčky na dobírku, které si neobjednali. Vyvarují se tak nepříjemnému překvapení,“ říká komisař Krajského ředitelství Olomouckého kraje Libor Hejtman pro PrahaIN.cz.

Počet nevyžádaných balíčků klesá, ale...

Přesuňme se do metropole. Podobný případ znají policisté už z minulosti, ale jak nám sdělil Jan Rybanský z pražské policie, neevidují zvýšený počet oznámení oproti normálu: „Jedná se o jednotky případů za poslední měsíce, které jednotlivá místní oddělení policie přijala.“

Nevyžádané balíčky na dobírku monitoruje také Česká obchodní inspekce (ČOI). Mluvčí František Kotrba má dobrou zprávu, v posledním období je jich méně než v předešlých letech, kdy ročně registrovali desítky podnětů spotřebitelů.

„I přes to spotřebiteli doporučujeme opravdu maximální obezřetnost při přebírání poštovních zásilek, zejména pokud je převzetí doručované zásilky spojeno s platbou na dobírku! V případě pochybností zásilku rozhodně nepřebírat a neplatit,“ vzkazuje prostřednictvím naší redakce.

„Odesilatelé podvodných zásilek zpravidla utajují svou totožnost. V takových případech je důležité před převzetím zásilky v rámci rodiny ověřit, zda byla zásilka, spojená s platbou v dané výši, skutečně někým z rodiny objednána, a pokud ne, zásilku nepřebírat. Po převzetí zásilky a provedení platby může být vymahatelnost práva vůči odesilateli velmi obtížná, ne-li nemožná,“ přidává.

Podle České obchodní inspekce může spotřebitel odstoupit od smlouvy do dvou týdnů za předpokladu, že byla uzavřena distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory. V případě smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory, například během výletu organizovaného za účelem propagace a prodeje zboží nebo při nevyžádané návštěvě podnikatele ve spotřebitelově domácnosti, platí namísto lhůty čtrnácti dnů lhůta třiceti dnů. Uvedená právní úprava však předpokládá, že odstoupení od smlouvy předcházelo její uzavření. 

DPD registruje cirka 200 podvodných případů měsíčně

DPD, přepravní společnost, která v úvodu zmiňované ženě před několika týdny přivezla nevyžádaný balíček na dobírku, si myslí, že pokles v případech pokračovat bohužel nebude. „Množství podvodných balíčků po počátečním rychlém nárůstu v roce 2023 letos mírně pokleslo. Zatím se ale nezdá, že by tento pokles měl ještě pokračovat a spíše to vypadá, že se trend jen stabilizoval,“ sdělil serveru PrahaIN.cz ředitel DPD Miloš Malaník.

„Stále se totiž najdou nakupující, kteří se nechávají zlákat k nákupu z rizikových internetových stránek, velmi často z podvodných inzerátů z tržišť na sociálních sítích, které pak mohou být zdrojem dat pro odeslání podvodného balíčku. Setkáváme se průměrně s přibližně dvěma stovkami podvodných případů měsíčně. Většinou se ale nejedná o falešné dobírky, ale o případy, při kterých se na nás obracejí nespokojení příjemci balíčků, které obsahovaly jiné zboží, než si objednali,“ přidává.

Podle jeho slov DPD nemůže mít kontrolu nad obsahem zásilek, a tak může příjemce pouze odkázat na policii. Závěrem radí, aby lidé neplatili za něco, co si neobjednali. Pokud ví, že si stoprocentně nic neobjednali, není nutné balíček přebrat. Upozorňuje také, že před převzetím je možné zkontrolovat odesílatele.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných