foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Vinohradské divadlo je jedním z deseti, které zřizuje pražský magistrát
Přemýšleli jste někdy o tom, kolik je v metropoli divadel? Pokud budete hádat, že kolem stovky, nebudete daleko od pravdy. Těžko se to počítá, protože existují kamenná divadla, divadelní studia, ale i divadelní spolky bez stálé scény. Naproti tomu existují divadelní scény bez stálého souboru. Tam se zpravidla potkává na jednom prostoru několik divadelních souborů. Existují divadla profesionální, divadla amatérská, kde herci hrají pro radost, a pak soubory poloprofesionální, kde jde o kombinaci obou předcházejících variant.
Financování každého z divadel či souborů je vlastně složeno ze tří základních pramenů. Jedním z nich je vstupné.
Druhý finanční pramen sloužící k zajištění chodu a provozu divadla může být sponzoring. Tady mají výhodu ta divadla, která už získala nějaký věhlas a slávu či pod jejich střechou hrají atraktivní a známí herci. Nejvýznamnějšími sponzory bývají bankovní domy, velké firmy a koncerny. Tyto podnikatelské subjekty většinou přispívají na chod milionovými částkami ročně. Může však jít i o takzvaný nízký sponzoring, kdy jde o srdcovou záležitost a v tom případě většinou soukromé osoby, nebo sami diváci přispívají často navíc kromě vstupného sponzorskými dary ve výši většinou stovek či nižších tisíců korun.
V tomto případě úspěšně a netradičně postupuje například Klub štědroňů Divadla Na zábradlí. Název se odvolává na jméno tamního ředitele Petra Štědroně. Pokud zaplatí donátoři více než deset tisíc korun, tak mu divadlo za to daruje dvě vstupenky na všechny první premiéry a setkání s tvůrci. Kromě toho je v nabídce i setkání s ředitelem divadla a prohlídka divadla. Donátor může dokonce navštívit zkoušku, zúčastní se krejčovského workshopu, prožije jeden dne ve zvolené divadelní profesi a čeká na něj grilovačka s Petrem Čtvrtníčkem. Této možnosti podle údajů divadla využila v letošní sezoně trojice donátorů.
Psali jsme
ROZHOVOR: „Lístky do Semaforu máme na tento týden!“ Tuto větu pronesla naše kolegyně poté, co se dozvěděla, že redakci PrahaIN.cz poskytl rozhovor…
Třetím zdrojem financí pro divadla jsou dotace. Ty může udělovat stát, v tom případě se jedná o dotaci Ministerstva kultury. Ta je vyhrazena většinou jen nejvýznamnějším divadelním scénám. Dalším velkým dotačním hráčem je samotné hlavní město Praha.
Divadlo jako příspěvková organizace
Tady je potřeba si uvědomit, že existuje desítka divadel, u kterých je sama metropole zřizovatelem. Tato divadla jsou příspěvkovou organizací, a pak celkem spolehlivě dostávají peníze na celkový provoz kulturního stánku. „Jen v roce 2023 získá desítka těchto divadel dohromady skoro 605 milionů korun. Jde o Městská divadla pražská (téměř 109 milionů), Divadlo na Vinohradech (104 miliony), Hudební divadlo v Karlíně (přes 82 milionů), Divadlo v Dlouhé (přes 65 milionů), Švandovo divadlo na Smíchově (téměř 60 milionů), Divadlo Minor (téměř 48 milionů), Divadlo pod Palmovkou (téměř 47 milionů), Studio Ypsilon (přes 35 milionů), Divadlo Na zábradlí (přes 34 milionů) a Divadlo Spejbla a Hurvínka (téměř 24 milionů),“ sdělila našemu serveru důležitá čísla vedoucí oddělení kultury pražského magistrátu Kateřina Hakenová.
Kromě toho Magistrát hlavního města Prahy poskytuje dotace i dalším divadlům (ale i jiným uměleckým odvětvím). Jde o dotaci na činnost souboru, a to na dobu jednoho až pěti let. Další dotace se týkají finanční podpory velkých divadelních festivalů. Může se však jednat i o podporu jen určitého uměleckého projektu nebo jednotlivé hry. A v neposlední řadě magistrátní dotace směřují i do investic. Tady jde hlavně o přestavby, stavební úpravy nebo vybavení novou technikou.
Kdo si odnesl nejvíc?
V těchto všech kategoriích rozdělil magistrát pro rok 2023 více než 172 milionů korun. Více než polovinu z tohoto balíku si odneslo divadlo pro mladou veřejnost G.O.A.T. To na činnost získalo až do roku 2027 částku 92 milionů korun.
Veřejnosti je divadlo G.O.A.T. zcela neznámé. Zatím totiž neexistuje. Divadlo vznikne od začátku příštího roku v prostorách dnešního divadla Archa.
Psali jsme
K sobotní Noci divadel se přidaly i pražské scény. RockOpera Praha nabídla show s herci, Divadlo Hybernia věnovalo program přístupný…
„Jsem ráda, že se podaří zachovat kulturní náplň těchto prostor a těším se na zcela nové projekty Štěpána Kubišty a jeho týmu. Věřím, že vytvoří zcela zásadní kulturní centrum pro mladé, které v Praze citelně chybí,“ uvedla v tiskové zprávě dnes už bývalá radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková.
Nový projekt s pracovní názvem G.O.A.T. má ambice vyplnit prostor, který je v současné divadelní nabídce opomíjen. A sice vytvořit takový kulturní obsah, který by zaujal mladé publikum ve věku 15 až 25 let a vtáhl je do procesu jeho tvorby. To se uvádí dnes na webových stránkách divadla Archa.
„Chceme vytvořit divadlo pro mladou veřejnost - takové, do kterého budou mladí lidé skutečně chodit, které by je zasáhlo, vtáhlo dovnitř a jejich zájem udrželo,“ popisuje lídr vznikajícího divadla G.O.A.T. Štěpán Kubišta.
Ale zpět k dotacím. Na stejně dlouhou dobu si Divadlo Alfréd ve dvoře odneslo z městského rozpočtu 16 milionů korun. Alfréd ve dvoře je holešovické divadlo, které si ze země vydupal mim a choreograf Ctibor Turba.
Celkem přes pět milionů korun pak na provoz získají v letošním roce divadla Semafor, Divadlo v Celetné a Spitfire Company. Více než milionem korun pak magistrát přispěl divadlu D21, A studiu Rubín, divadlu LETÍ, DAMÚZE, RockOpeře, divadlu Kalich, společnosti Jedl, Divadlu Bez zábradlí, společnosti Cleopatra Musical a Venuši ve Švehlovce.
A kdo neuspěl?
Zajímavé je se podívat na soubory, které o dotace tentokrát žádaly a nedostalo se na ně. Největším „smolařem“ v tomto ohledu je divadlo Kašpar, které žádalo na dvouletý provoz 2024-5 celkem 20 milionů korun. Na investice i na běžný chod v roce 2024-7 žádalo peníze i vršovické divadlo MANA. Z požadovaných 11 milionů nedostalo divadlo ani korunu. Obě divadla může ale uklidnit fakt, že dotace požadovala až na příští rok, může se proto na ně usmát štěstí během letošního podzimu, kdy se budou dotace přerozdělovat znovu.
Jak se ale přetaví poskytnutá dotace do ceny vstupného? Je rozdíl mezi cenami vstupenek v dotovaném a nedotovaném divadle? Na to budeme hledat odpovědi příště.