foto: RockOpera Praha / Soňa Šerá, se svolením/Jitka Čvančarová přeje RockOpeře Praha vše nejlepší k desetiletému výročí představení Anna Karenina
RECENZE: Představení pražské RockOpery, Anna Karenina, nabízí neotřelé pojetí jednoho z nejzásadnějších románů Lva Nikolajeviče Tolstého. Místo ruské aristokracie v 19. století nabízí podání Milana Steigerwalda drsné motorkáře a pořádný rockový nářez v podání Pavly Forest, Jana Toužimského nebo třeba Jiřího Zonygy. V rámci výročí deseti let od nápadu napsat rockovou operu, dorazila pokřtít DVD se záznamem představení herečka Jitka Čadek Čvančarová.
V pražských Holešovicích oslavil 9. února své desáté výročí nápad na přetvoření románu Anna Karenina. Dílo slavného ruského spisovatele Lva Nikolajeviče Tolstého předělal tvůrčí tým RockOpery do pořádného rockového nářezu. Celý děj slavného románu je zasazen do prostředí motorkářského gangu, kde se chlastá celou noc a pro ránu nikdo nejde daleko. V něm sledujeme dvě hlavní dějové linky. Román Kitty Scherbatsky a Konstantina Levina a samozřejmě milostný trojúhelník mezi Annou Kareninou, jejím mužem Alexejem Kareninem v podání Jiřího Zonygy a milencem Vronským, s kterým protagonistka otěhotní.
Annu ztvárnila skvělá Pavla Forest, která k opeře napsala celé libreto. Svým zpěvem dokáže perfektně vyjádřit pocity, s kterými se Anna během představení potýká. Její libreto podtrhuje hudba Milana Steigerwalda, který hudebně dramatickou adaptaci celého projektu složil. „Tolstoj pro mě byl v mých teenegerovských letech hrdinou. Považuji ho za nejlepšího autora 19. století, ne-li vůbec,“ řekl před představením jeho autor.
Psali jsme
Český herec, moderátor a hudebník Marek Eben poskytl rozhovor pro magazín Vermont View, kde společně odpovídal i s Václavem Kunešem. S tím…
Zajímavý nápad podtrhuje dobře zpracovaná choreografie
I přesto, že se soubor musel potýkat s nemocemi a někteří si dokonce v představení odbyli svou premiéru, na celkovém dojmu to nebylo poznat. Choreografie byla dobře zpracována a skvěle sloužila jako ukazatel děje. Nechyběly ani akrobatické kousky na kruzích a provazech působící velice nebezpečně. Konkrétně v okamžiku, kdy se Salvi Salvatore v roli Konstantina Levina spustil ničím nejištěný od stropu po laně dolů k zemi, většině diváků se hrůzou zatajil dech. Podobně se diváci cítili, když Vronský v podání Jana Toužimského mířil zbraní na svůj spánek. I když se postava zabít nedokázala a vystřelila zbraní se slepým nábojem mimo, následná rána diváky dokázala postavit ze židle.
Milým překvapením byla interaktivnost představení. Herci v průběhu opery chodili mezi diváky a některé si dokonce přizvali k tanci na podiu, tomu se nikdo nebránil.
Malou nevýhodou byla hlasitost představení, která trochu bránila úplnému porozumění textů. Na druhou stranu ohlušující kytary a hlasité bicí k rocku prostě patří. Kdyby se hlasitost představení snížila, nejspíš by to už nebyl takový nářez.

Umělci si vzájemně děkují, Milan Steigerwald, Jitka Čvančarová. Foto: RockOpera Praha / Soňa Šerá, se svolením
K výročí představení přišla popřát herečka Jitka Čadek Čvančarová
Nápad na přetvoření opery z ruské aristokratické společnosti do prostředí motorkářského gangu dostal Milan Steigerwald už před deseti lety a věnoval hlavní roli Pavle Forest k narozeninám. V rámci výročí dorazila na představení i herečka Jitka Čadek Čvančarová, která zde pokřtila DVD záznam Anny Karenniny. Na pódiu zazpívala hebrejskou píseň z kritiky oceňovaného filmu Václava Marhoula – Nabarvené ptáče.
Rocková hudba herečce není cizí, stejně jako silné mašiny, které k rocku neodmyslitelně patří. „Díky pořadu autosalon jsem mohla vyzkoušet všechny možné stroje,“ sdělila PrahaIN.cz herečka, která příležitost zkoušet různé mašiny dle svých slov úplně milovala. „RockOpeře do budoucna přeji, aby její srdce bilo hlasitě a silně a dokázalo rozeznět srdce všech, kdo jí v budoucnu navštíví,“ popřála opeře do budoucnosti závěrem herečka.