foto: Jitka Oltová Kroupová pro PrahaIN.cz/Divadlo Radar: Proutník po pantoflem
REPORTÁŽ: V Holešovicích, nedaleko Strossmayerova náměstí, se nachází nenápadné Divadlo Radar. Historie této divadelní scény se datuje už od roku 1937 a během její existence se zde vystřídalo mnoho souborů. Pokusili jsme se zjistit, čím je toto divadlo zajímavé a lákavé.
Zřizovatelem Divadla Radar je Dům dětí a mládeže Prahy 7. Roku 1989 zde byl založen divadelní soubor Ty-já-tr, který se po třiceti letech přejmenoval podle své domovské scény. Původně malý dramatický kroužek se za dobu své činnosti značně rozrostl, nyní má kolem 300 členů ve věku od čtyř let až do „vysoké“ dospělosti. Divadlo se specializuje hlavně na práci s dětskými a mladými soubory, nyní má 11 kroužků dramatické výchovy pro děti od 4 do 20 let, tři dětské divadelní soubory pro mladé herce od 9 do 19 let a šest dospělých divadelních souborů. Kromě nich zde působí i autorská dílna, která je určená pro všechny teenagery, které baví tvořit vlastní texty a hrát si s nimi a prozkoumávat svět výtvarného a pohybového divadla.
Ty-já-tr se od začátku lišil od podobných souborů tím, že mu nešlo o to, aby z jeho členů vyrostly herecké hvězdy. Velkou roli zde hraje komunita, sdílené zážitky a radost ze společného hraní. Kromě běžných zkoušek a divadelních představení divadlo ve spolupráci s DDM Prahy 7 pořádá také letní a zimní tábor, příměstský tábor, několik soustředění a samozřejmě se také účastní nejrůznějších soutěží a přehlídek. Co se týče těch „hvězd“, přeci jen některé v Divadle Radar začínaly, například Martin Písařík, Vojta Dyk, Lenka Zahradnická, Petr Vančura, Markéta Děrgelová, Bára a Adam Mišíkovi a mnozí další, kteří se dnes věnují herectví profesionálně. Mezi odchovanci jsou také etablovaní divadelní režiséři.
Vést divadlo je pestrá činnost
Zeptali jsme se umělecké vedoucí Elišky Toperczerové, co všechno má v Radaru na starosti. „Je to zejména chod celého divadla. Jsem takovým prostředníkem mezi DDM jako zřizovatelem a dalšími vedoucími Radaru. Kromě toho se také hojně věnuji pedagogické a režijní činnosti. S kolegy jsme často překvapeni, co dalšího se v této rozmanité práci naučíme řešit. Jsou dny, kdy řešíme dramaturgicko-režijní koncepci perspektivou dramatické výchovy, a jsou dny, kdy řešíme nefunkční toalety.“
Největší radost jí dělají spokojení členové divadla, i když, jak říká, uspokojit všechny potřeby je někdy těžké. Když ale mají členové nebo vedoucí radost ze své práce, je to pro ni ta největší odměna. „Moc ráda vidím vyrůstat členy našeho divadla v hotové a kvalitní osobnosti, které milují divadlo.“
Šéfdramaturgem divadla je Luděk Horký, režisér a dramaturg, který spolupracuje mimo jiné i s Českou televizí. V Divadle Radar působí od roku 1992, postupně vedl dramatické kroužky i výběrové soubory. V současné době je jedním z vedoucích dospělého souboru Hrobeso, které se zformovalo už roku 1997. Tento soubor vyniká opravdu vysokou úrovní a bývá úspěšný na divadelních přehlídkách amatérských divadel.Dramaturgie celéhodivadla je nyní velmi pestrá a má poměrně široký záběr. Vzhledem ke skladbě divadelních souborů je tak repertoár současného Divadla Radar určen opravdu pro každého.
V divadle je spousta práce
Zajímal nás také pohled na život v divadle běžného člena souboru, vyzpovídali jsme proto jedenadvacetiletou Elu Hejdovou, která tu působí s malou přestávkou už od svých pěti let. Nyní je členkou souboru Před oponou, ale hostuje i v jiných a věnuje se autorské dílně Čulibrk. Zároveň dělá techniku pro prakticky všechny soubory v Radaru a pracuje v pokladně. „Mám přehled o tom, kde se co rozbilo a je třeba to opravit, takže se neoficiálně zabývám i údržbou. U několika představení jsem se také ujala realizace scény a kostýmů. A abych nezapomněla, pomáhám s organizací letního tábora, který pořádáme.“
Divadlo pro Elu znamená hlavně komunitu, i když to prý může znít jako klišé. Baví ji budovat společný prostor a prostředí, ve kterém se všichni znají a cítí dobře, můžou se umělecky projevovat a uvolnit se. A co jí dělá největší radost? „Když hraju, svítím nebo zvučím představení a zároveň vidím, že to diváky baví. Že máme opravdový vliv na to, jaký u nás diváci stráví večer.“
Francouzská komedie překvapila
Nakonec jsme samozřejmě navštívili i jedno z představení, které Divadlo Radar uvádí. V programové nabídce nás zaujala hra Proutník pod pantoflem, jejímž autorem je francouzský dramatik Georges Feydeau. Vynikal v konverzačních komediích, jeho nejznámějším kusem je hra Brouk v hlavě. Byli jsme zvědaví, jak se s tímto žánrem popasoval soubor Před oponou, jehož členové jsou ve věku kolem dvaceti let.
Byli jsme příjemně překvapeni výkonem mladých herců. Hra měla spád, divadelní projev byl vyvážený a na vysoké úrovni a zaplněné hlediště se výborně bavilo. Nezbývá než konstatovat, že v Radaru to opravdu funguje. Doporučujeme zažít to na vlastní kůži a společně sdílet nakažlivou radost z divadla. Prozradíme ještě, že na listopad chystá soubor Před oponou premiéru Nebezpečných vztahů, ale určitě si vyberete i z dalších titulů ostatních souborů, nabídka je velmi široká a vstupné za více než příznivou cenu.