Film Císařův pekař provázely nechutnosti, že i Werichovi došel humor

06. 11. 202305:27
Film Císařův pekař provázely nechutnosti, že i Werichovi došel humor
foto: Nikola Balcarová pro PrahaIN.cz /Socha Jana Wericha

ARCHIVY STB: Dvoudílná komedie režiséra Martina Friče spatřila světlo světa v roce 1951. Dnes se řadí mezi klenoty české kinematografie. Nejeden historik si Rudolfa II. spojuje právě s postavou Jana Wericha, ústředním protagonistou snímku.

Na plátně se mihla v menších či větších rolích celá plejáda dobových es: Miloš Kopecký, Josef Kemr, Bohuš Záhorský, „omilostněná“ Nataša Gollová nebo Václav Trégl. Vzhledem k četným reprízám není potřeba přibližovat děj.

Řada lidí film vnímá jako báječnou komedii.

Dobová vláda, hovoříme o tuhých padesátých letech, však na Werichův plán pohlížela skrz prsty. PrahaIN.cz v Archivu bezpečnostních sborů dohledala několik tehdy přísně utajovaných zpráv pojednávajících právě o plánu natáčení. V rámci represivních složek se o něm hovořilo jako o „případu Pekařův císař“.

Policisté tou dobou sledovali jediný cíl, chtěli vědět, jak probíhá natáčení v barrandovských ateliérech. Na místo tak nadřízení poslali strážmistra Silného, zřejmě operativce, aby sondoval podrobnosti. Silný si vyslechl především politického tajemníka Jindřicha Hudka.

Portrét císaře Rudolfa II. zdroj: commons.wikipedia / Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, se svolením pro média

Peníze

„Na to soudruh Hudek začal sám hovořit o případu filmu ´Císařův pekař´, který má podle jeho názoru (ale i ostatních soudruhů) pochybnou politickou úroveň a je při něm neobyčejně plýtváno penězi. Kulturní rada jej schválila zřejmě prý jen pod dojmem nějakých intrik,“ zapsal policejní orgán do zprávy.

A následovala nečekaná setkání.

Politický tajemník si do kanceláře postupně přivedl několik zaměstnanců studií (režiséry, kameramany, odboráře, bezpečnostní referenty), aby nahlas sdělili své pocity. „Všichni jmenovaní se vyjadřovali o zmíněném filmu asi v podobném smyslu, přičemž bylo mluveno o nehospodárném a marnotratném plýtvání penězi a také o diktátorském i demagogickém jednání Jana Wericha,“ stojí dále ve zprávě.

Důvody? Prosté.

Rozpočet se pohyboval kolem 35 milionů korun, což byly obrovské peníze. Nastal humbuk. Strážmistr Silný totiž nepostupoval tak, jak bylo potřeba. O jeho aktivitě se rázem vědělo téměř všude, za což se ve zprávě omluvil. Přičetl ji skutečnosti, že jako zástupce tajné služby nemá žádné ponětí o fungování filmu. Zprávy ale pokračovaly a tamtamy duněly.

V dalším dokumentu mimo jiné stojí: „Film řeší situaci z doby Rudolfa II. a jako ideový moment je v tomto filmu Golem. Má představovat nespoutané síly atomické energie. Ve filmu je mnoho masových scén při nádheře a přepychu císařského dvora. Scénář byl již schválen kulturní a filmovou radou a na výlohách bylo vydáno již 2,5 milionu korun,“ stojí dále.

Ministr Kopřiva

Závěr tajné policie? Jednoznačné plýtvání. „V zájmu dělnické třídy není vhodné, aby tento film byl realizován.“

Režisérem filmu měl být původně Jiří Krejčík, jehož nahradil Martin Frič.

V říjnu 1950 se StB dala do práce. Začalo vyšetřování ve filmových ateliérech na Barrandově. Jenomže poněkud jinak. Tentokrát byl šetřen postup tajné policie, která se účastí svého strážmistra prakticky demaskovala. „Jak mohlo k takovému postupu orgánů dojít, kdo to zavinil a jaké poučení bylo z případu vyvozeno? Tvoji zprávu očekáváme co nejdříve,“ stojí v dalším záznamu.

Probíhaly výslechy. Tlak se stupňoval a vzduch houstnul. StB si vyšetřování nenechala líbit a cílila na Wericha. Ten si podle další výpovědi nechal do studií dokonce přivézt dceru. „Nechal ji natáčet a vytočilo se mnoho drahocenných metrů filmu. Soudruh Vlk byl zásadně proti natáčení tohoto filmu a řekl, že normální veselohra stojí kolem 7-12 milionů.“

Naše redakce dlouho nechápala, proč se tajná policie tolik zabývala filmem Císařův pekař. Až v dalších písemnostech odhalila StB karty.

Po studiích se totiž začalo šířit jméno tehdejšího ministra Ladislava Kopřivy. Jedna z hlavních postav politických procesů 50. let prý měla zájem film poškodit. A StB musela konat, aby se nic podobného nedostalo ven.

Za cenu výhrůžek, anonymů a represí.

Tlak nakonec ustal a odehrál se uvnitř zpravodajské služby, čímž mohl film vzniknout.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných