foto: Falcon (stejně jako snímky v článku)/Ulička přízraků: Bradley Cooper a Cate Blanchett. Do kin vstoupila ve čtvrtek 27. ledna.
Tři slova. Guillermo del Toro. Patří k nejkreativnějším a nejpozoruhodnějším umělcům své generace, jeho osobitý styl se projevuje ve všech jeho uměleckých počinech, ať už se na nich podílí jako režisér, scenárista, producent nebo spisovatel. Del Toro se narodil v mexické Guadalajaře a celosvětové uznání si poprvé získal mexicko-americkým koprodukčním hororem Stroj času z roku 1993, který režíroval podle vlastního scénáře poté, co svou kariéru zahájil jako maskér speciálních efektů. Mezi jeho další filmy patří Mimic, Ďáblova páteř, Hellboy, Hellboy II: Zlatá armáda, Pacific Rim a Purpurový vrch.
Mezinárodní uznání del Toro získal jako režisér, scenárista a producent fantasy dramatu Panův labyrint z roku 2006. Za původní scénář k filmu, který byl oceněn Oscarem za výtvarnou režii, kameru a masky, byl nominován na Oscara. Jeho zatím posledním snímkem byl film Tvář vody, který také napsal, produkoval a režíroval.
Film byl nominován na celkem 13 Oscarů, přičemž čtyři z nich také nakonec získal, včetně ceny za nejlepší film. Tentokráte zadaptoval klasiku noirového žánru, kterou americký spisovatel William Lindsay Gresham. Ulička přízraků vyšla již v roce 1946. V roce 2010 byl ale román znovuobjeven jako vrchol noir žánru poloviny 20. století, jako jedno z nejzábavnějších a nejdrsnějších zobrazení americké společnosti.
Guillermo del Toro při natáčení
‚Film noir‘ kultovního režiséra Guillerma del Toro Ulička přízraků
O čem to je? „Když se charismatický Stanton Carlisle (Bradley Cooper), kterému se v poslední době příliš nedaří, vlichotí v potulném cirkusu do přízně jasnovidky Zeeny (Toni Collette) a jejího manžela Petea (David Strathairn), bývalého mentalisty, využije svých nově získaných informací k tomu, aby získal spolehlivý způsob, jak se nepoctivým způsobem obohacovat na bohatých příslušnících newyorské smetánky 40. let minulého století.
Za pomoci šlechetné a loajální Molly (Rooney Mara) začne spřádat plány na velký podvod, který hodlá nastražit na nebezpečného magnáta (Richard Jenkins). Aby toho dosáhl, spojí své síly s tajemnou psychoanalytičkou (Cate Blanchett). Ta se pro něj ale záhy stává tím možná největším protivníkem, s jakým se dosud setkal,“ uvádí do děje distribuční společnost Falcon s tím, že žánr filmu je crossover mezi dramatem, krimi a thrillerem.
Zajímavosti
Jak se americký sen vymkl kontrole
- Filmem Ulička přízraků se vizionářský vypravěč Guillermo del Toro vydává do toho nejtemnějšího, nejpoutavějšího a nejrealističtějšího světa – do filmového světa filmu noir. Film se přesouvá ze zákulisí potulného cirkusu 30. let minulého století, říše děsu a zázraků, do síní překypujících bohatstvím a mocí, kde se ukrývají svody a zrady. V jeho středu se objevuje muž, který zaprodal svou duši umění podvodu. Jde o Stantona Carlislea (Bradley Cooper), potulného podvodníka, který se promění v oslnivého showmana a manipulátora tak mistrovského, že sám uvěří tomu, že dokáže přelstít osud. Zatímco Stanton prožívá svůj pomýlený vzestup, del Toro nám prostřednictvím jeho osudů zprostředkovává vizi bezohledného amerického snu, který se zcela vymkl kontrole. Del Toro říká, že chtěl velmi cíleně svou filmovou tvorbu posunout novými směry. „Je to první z mých filmů, který má sice magickou atmosféru, ale není manýristický ani stylizovaný. Odehrává se v realitě, která je identifikovatelná a bezprostřední.“
Nejasné hranice mezi iluzí a realitou
- Del Toro film natočil podle fatalistického románu Williama Lindsaye Greshama z roku 1946 o charismatickém podvodníkovi, kterého pohltila nezřízená ctižádost. Del Toro, kterého makabrózní a hluboce lidský svět pouťových atrakcí velmi silně přitahoval, vnímal Greshamův román jako autobiografický a chtěl prozkoumat nejasné hranice mezi iluzí a realitou, zoufalstvím a kontrolou, úspěchem a tragédií. Viděl v něm varovný příběh o temných stránkách amerického kapitalismu.
Konečné zúčtování?
- Ve svém niterném realismu film skutečně nabývá naléhavosti příběhu, určeného jako ponaučení - osudového zúčtování, jehož splatnost se nezadržitelně blíží, a který je vystavěn tak, aby skončil skutečně velkolepým způsobem. „Když se diváci do příběhu o vzestupu nějaké osoby dostatečně vcítí, ze všeho nejvíce se obávají pádu, který by mohl nastat, a ten může být emocionálně velice silný,“ říká del Toro. „Film Ulička přízraků pojednává o strachu, o chamtivosti a o manipulaci. Má všechny temné základy toho, co se zdá být velmi slušnou společností. Cirkusový svět sice není prostý lstivosti a podvádění, ale zároveň jím prostupuje duch skutečné komunity. V tomto filmu je mnohem hrozivější a děsivější vyšší společenská třída,“ dodává k tomu slavná Australanka Cate Blanchett.
Film plný hvězd
- Ambiciózní natáčení začalo na začátku roku 2020 a podílel se na něm hvězdný herecký tým v čele s Cooperem (na snímku) a Blanchett, kterým společnost dělali Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara, Ron Perlman, Mary Steenburgen a David Strathairn. V březnu téhož roku zastavila natáčení celosvětová pandemie a běžný život se změnil k nepoznání. Za narůstajících obav se del Toro, producent Dale a Cooper sešli, zavolali produkční společnosti, a když se večer vrátili na plac, oznámili štábu, že natáčení v tuto chvíli končí. „Netušili jsme, jak dlouho bude pauza trvat – dny, týdny nebo měsíce, ale v zájmu bezpečnosti jsme museli natáčení zastavit.“ Odhodlání film dokončit bylo jednoznačné. „Všechny kulisy, dekorace, rekvizity a světla zůstaly v tom potemnělém ateliéru téměř přesně šest měsíců, dokud jsme v polovině září natáčení neobnovili,“ konstatuje producent Dale. „Cirkus, který už byl z větší části postavený, prošel během jara a léto autentickým procesem opotřebování na slunci a dešti. Pokračovali jsme přesně tam, kde jsme skončili.“

Del Toro a jeho unikátní způsob práce
- Pro del Tora je proces vyprávění téměř nekonečný a scénář nepředstavuje finální podobu filmu. Během castingu, jak je pro del Tora typické, dostali někteří herci osobní životopis své postavy, plný informací o dětství, psychologických postřehů a dokonce i tajemství, která herci nikdy nesměli prozradit. „Guillermova biografie mojí postavy mi přišla opravdu pozoruhodná,“ říká David Strathairn, který ztvárnil Petea, mentalistu, jenž Stantona učí všechny své triky a nabízí mu všechny své těžce nabyté znalosti. „Šlo o opravdu zábavný způsob, jak nahlédnout do Guillermovy mysli. Jako herec můžete zahrát jen daný okamžik, ale životopis postavy mi pomohl ovlivnit konkrétní vyznění a vlastnosti jejího chování. Bylo to jako přečíst si krátkou povídku, která vaši postavu popisuje.“ Cate Blanchett, která s del Torem spolupracovala poprvé a jeho otevřenost jí dodala energii, to okomentovala takto: „Na spolupráci s Guillermem je úžasné to, že jak sám říká, má rád, když má pravdu, ale zbožňuje, když se mýlí. Je opravdu vstřícný vůči návrhům, které herci předkládají, a to je docela přitažlivý způsob práce. Vždycky jsme se snažili o zapracování nějaké drobnosti navíc. A rozhovory, které jsem s Guillermem vedla, byly stále hlubší a hlubší, jako takový symbolický pokračující výslech.“
|
Zlato, australský thriller s ‚teen hvězdou‘ Zacem Efronem
O čem to je? „Uprostřed rozlehlé, jedinečné a nelítostné australské pouště se odehrává drsný thriller o chamtivosti, která dokáže zatemnit lidskou mysl. Jak daleko dokáží lidé zajít při cestě za nesmírným bohatstvím? Dva cizinci putují australskou pouští. Virgil (Zac Efron) jede za prací, která mu údajně změní život, a má ho tam přivézt ne zrovna sympatický řidič Keith (Anthony Hayes). Během cesty se jim přehřeje motor auta, a tak musí zastavit uprostřed vyprahlé divočiny. Když Keith automobil opravuje, zaujme Virgila zlatý odlesk u jeho nohou. Začnou kopat a objeví ten největší balvan zlata, jaký kdy kdo nalezl. Prvotní nadšení se promění v bezmoc, když zjistí, že vytáhnout ze země tak velkou hroudu zlata je nad jejich síly.
Domluví se na tom, že zlatý balvan bude hlídat Virgil, zatímco Keith odjede do nejbližšího města a zajistí potřebné vybavení. Jenže jsou uprostřed naprosté pustiny, a tak je nejbližší město dva dny cesty tam a dva dny cesty zpět. Virgil tak musí zůstat čtyři dny sám uprostřed pouště. K dispozici má nevelkou zásobu vody, trochu jídla a plachtu, která jej má ochránit před žhnoucím sluncem. A pak se všechno zkomplikuje. Nejdřív se Keith o něco zpozdí. Zprvu jen o den, pak o další a další. Virgil pomalu začíná propadat zoufalství. Široko daleko není žádná pomoc, jen písek, kamení a pár pokroucených stromů a keřů. Společnost mu dělají pouze divocí psi, kteří se k němu nepřiblíží, dokud má zapálený oheň. Ale dřevo mu dochází, stejně tak jídlo a po tom, co se přežene písečná bouře, přijde Virgil i o poslední kapku vody. V tu chvíli se začnou dít podivné věci. Je s ním opravdu v poušti někdo další, kdo ho chce o zlato připravit, anebo jsou to jen pouhé přeludy? Tak jako tak, nezbývá mu než čekat a doufat, že se pro něj Keith opravdu brzy vrátí,“ píše distributor CinemArt.
Moje krásná příšerka, ruská animovaná pohádka
O čem to je? „Princezna Barbara není žádné uťápnuté stvoření a nenechá si od tatínka krále nic přikazovat. Natož pak, když zjistí, že krále drží v hrsti zloduch, který mu ukradl zázračný lektvar. Jako správná rebelka se rozhodne z paláce utéct. V lese narazí na strašidelnou lesní příšeru, ale protože ona se jen tak vylekat nenechá, otočí život Bogeyho vzhůru nohama a začne v lese diktovat svá vlastní pravidla. Bogey se s tím hodně težko srovnává, vlastně ji i tak trochu nenávidí, ale jak víme, hranice mezi nenávistí a láskou jsou mnohdy hodně tenké,“ tvrdí distributor Bohemia MP.
Zdroj: Jmenované distribuční společnosti
Psali jsme
FILMOVÉ PREMIÉRY Divácky nejatraktivnější je ze čtvrtečních premiér film Spencer, žánrově dle tvůrců oscilující mezi historickým životopisným…