Ind natočil nejsurovější akční film. Netflix ho neuvede

25. 01. 202516:01
Ind natočil nejsurovější akční film. Netflix ho neuvede
foto: Dharma Productions, pro média/Kill

RECENZE: Téměř dva roky s křížkem po funuse, dalo by se říct, přináší server PrahaIN.cz recenzi jednoho z nejpozoruhodnějších snímků uplynulé éry. Indický biják Kill, ověnčený řadou významných cen (Toronto International Film Festival nebo Tribeca Film Festival), totiž do české distribuce nepřišel a nepřijde. A dozvěděli jsme se o něm navíc úplnou náhodou.

Oslovil nás čtenář s tím, že když už hodnotíme ostřejší filmy, měli bychom se podívat i na tu pravou syrovost. Pisatel mě pravdu. Snímek režiséra Nikhili Bhata je inspirovaný skutečným přepadením vlaku, k němuž došlo v Indii v polovině devadesátých let. Režisér v tomto vlaku seděl. Evidentně traumatizující zážitek v něm musel zůstat dodnes, jelikož Kill měl premiéru v roce 2023 a do evropského (a amerického) prostředí se dostal o nějaký ten měsíc později.

Co je na něm opravdu zajímavé, to je zpracování a gradace. Námět přitom není ničím pozoruhodným, pakliže by se „ty věci“ skutečně nestaly. Proto jsem do titulku zvolil Johna Wicka, známou a rozhodně nekonečnou sérii, kde se hlavní hrdina primárně mstí za smrt svého štěněte. Jak postupují díly, mění se i motivy. Což není tak důležité, jako nereálnost řady scén. John Wick přežije snad tisíc kulek, bodná i bodnořezná poranění, rány a kopance do hlavy, mučení, prostě všechno. Pořád vypadá stejně, je rozhodný a neústupný. Průstřely se hojí samy, boule zmizí raz dva a fyzická kondice? Kam se hrabe Emil Zátopek…

Kill sice několikrát podobně iluzorní záběry nabídne též, ale pozadí je úplně jiné. Jako první musím zmínit gradaci. Když jsem ve zmíněném e-mailu našel poznámku o tvrdém filmu, těšil jsem se. Prvních třicet minut (z celkových sto) sledování mě ale dostalo do jakési strnulé polohy. Atmosféra bijáku byla dobrá, děj svižný a akce přijatelná, ovšem nikde ani kapka krve. Ne, že bych vyloženě hledal násilné filmy, ale když už je očekáváte, přichází zklamání.

Zlom přišel v momentě, velmi identickém s Johnem Wickem. Hlavní postavě násilníci zabili přítelkyni. Vše sledoval zpoza dveří mezi vagóny. Zlom, o němž mluvím, byl opravdu radikální. Od této chvíle musím zdůraznit, že kumšt maskérů nedoznal chyb. Detaily kamery jakbysmet. Nechci dopodrobna vysvětlovat a popisovat, co uvidíte, ale připravte se na nejhorší. Rozmašírované hlavy, zlomený vaz. A tak dále, a tak dále.

Co zdůrazním jako druhé, to je skutečnost, že násilí nebylo prvoplánové. Podobné, jaké jsme mohli vidět třeba v horrorech Mučedníci, Srbský film nebo Lidská stonožka. Ani jeden jsem nedokoukal, protože nemám rád sadismus. Takže pokud měly uvedené bijáky happy end, omlouvám se.

Kill se vymyká běžným akčním filmům (Homefront, Sweet Girl, Poslední šance, Boj o budoucnost) nekompromisností. Život za život, ale především bolest za bolest. V tomto ohledu jsem poslední roky nic identického neviděl. Navíc všechno umocňuje fakt, že k přepadení vlaku opravdu došlo, že se lidé báli, že byli na dosah smrti.

Poslední zastávkou bude rozptýlení obav před takzvaným Bollywoodem. Žádné tancování a zpívání uprostřed akce nečekejte.

Kill je fantastická akční jízda, které se nevyrovná nic. Blízko má jen a pouze k Sin City, kde si Robert Rodriguez taky nebral servítky. Oproti americkému pojetí je však to indické ještě tvrdší a ještě syrovější. Dávám 85 procent.

Ještě poznámka na konec. Z toho, co mi uvedl distributor, šíření snímku nabízí Prime Video. V Česku jsme jej ale v nabídce nenašli. Netflix o jeho uvedení prý zájem neprojevil.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných