Jeden rekord za druhým, říká majitel aukční síně Martin Kodl

15. 08. 202419:15
Jeden rekord za druhým, říká majitel aukční síně Martin Kodl
foto: Archív Martina Kodla, se svolením./Majitel aukční síně a galerie Martin Kodl.

ROZHOVOR: Klasičtí sběratelé umění nejsou motivováni touhou po výnosech, ale touhou po umění. Zajímavá díla je možné pořídit už v řádu nižších desetitisíců korun. „Často se z pragmatických investorů stanou zapálení sběratelé. A z toho mám největší potěšení,“ říká majitel aukční sítě Martin Kodl.

Podle odborníků nedávná inflace rozhýbala trh se starožitným uměním. Sledoval jste výraznější posuny i v oblasti s výtvarným uměním?

Lidé hledají nové příležitosti, jak peníze zhodnotit nebo alespoň uchránit před inflací. Utrácejí za nejrůznější komodity a výtvarné umění je v současném světě financí jistotou. Představuje tradiční investici prověřenou staletími. Nespornou výhodou je, že se nejedná o nic virtuálního, ale o hmotnou investici, při které si kupujete předmět, do kterého nejen uložíte peníze, ale navíc vám přinese potěšení. Umělecká díla jsou hodnotovou investici, které se netýkají výkyvy na finančních trzích. Ještě před několika lety u nás nakupovali umění především sběratelé nebo jen ti nejbohatší. Dnes je atraktivní i pro širší finančně vzdělanou veřejnost. Kvalitní umění nemusí stát nutně jen miliony, ale třeba i nižší desetitisíce.

Přibývají i noví zájemci o umění, kteří dosud o tento druh investování neměli zájem? Co doporučujete těmto lidem – dělat a nedělat?

Zájemcům o investice do umění vždy doporučuji, aby nejprve získali určitý rozhled a ujasnili si, jaký motiv nebo styl jim konvenuje. V zásadě by lidé i na investici měli kupovat obrazy, které se jim líbí. Umělecké předměty totiž po dobu držení mohou přinášet majiteli i významnou emocionální dividendu, ale to pouze za předpokladu, že k němu nějakým způsobem promlouvají. Rozhodně je nezbytné mít kvalitního poradce a vyhnout se tak nákupu falza nebo předraženého díla.

Jaký je vlastně rozdíl mezi sběrateli a investory?

Klasičtí sběratelé umění nejsou motivováni touhou po výnosech, nýbrž touhou po umění bez ohledu na to, zda hodnota sbírky prudce získá. Jejich výdaje za umělecká díla stoupají pro již zmiňovanou kvalitní nabídku na trhu. Výtvarné umění se ovšem stále více stává také investiční komoditou. Přibývá lidí, kteří mají více a více peněz a přemýšlí nad tím, jak s nimi naloží. Mnozí investoři se rozhodnou vložit své finance do uměleckých děl proto, že buď mají umění rádi, nebo se o něj začínají zajímat a chtějí si k němu vytvořit vztah. Často se však i z pragmatických investorů postupně stanou zapálení sběratelé. A z toho mám největší potěšení.

Jaké zajímavé obrazy byste doporučili méně movitým kupcům, kteří mají zájem o umění?

Jsem přesvědčený, že zajímavá díla je možné pořídit již v řádu nižších desetitisíců korun. Řiďte se kvalitou a sledujte trh. Protože pravidelně se stává, že některá kvalitní díla, i od uznávaných autorů, občas zakolísají a jsou cenově dostupnější. V tu chvíli je dobré nakupovat.

Podléhá oblast obchodu s výtvarným uměním „módním vlnám”, nebo jde spíš o konzervativní prostředí?

Zájem sběratelů či investorů se neřídí módními trendy, ale oblastmi zájmu. Pozornosti se stále těší klasická díla 19. století, standartně se v centru pozornosti kupujících drží česká moderna a neustále narůstá zájem o poválečné umění. V našich aukcích se z obrazů vzniklých právě v tomto období značně nadprůměrně prodávala díla Vlastimila Beneše, Zdeňka Buriana, Karla Černého, Richarda Fremunda, Josefa Jíry, Kamila Lhotáka, Josefa Lieslera, Mikuláše Medka, Ladislava Sutnara a Toyen. Na vzestupu je i za zájem o současnou tvorbu. Tvoří dvacet procent naší aukční nabídky a doposud se všechna soudobých autorů díla prodají. Domnívám se, že tento stav bude pokračovat.

 Martin KodlMartin Kodl u obrazu malířky Toyen Puis, plus tard. Foto: Archív Martina Kodla, se svolením.

V USA i v dalších zemích je populární takzvaný pop art. Našel si už své místo u klientů i v České republice, nebo stále hledá svoji pozici?

Pop art, který se objevil v 50. a 60. letech minulého století v USA a Velké Británii, se od té doby rozšířil do mnoha zemí po celém světě, včetně České republiky. I když tu nebyl tak dominantní jako ve svých domovských zemích, má své stoupence a obdivovatele, ačkoliv kvůli politickým omezením se zde nerozvinul ve stejném rozsahu jako na západě. Nyní s ním však pracují i někteří současní čeští autoři, kteří reinterpretují a rozvíjejí jeho principy v nových kontextech – například mezi sběrateli velmi oblíbený Pasta Oner dlouhodobě čerpající z popartové estetiky.

Občas zaznívají hlasy, že v současném výtvarném umění není mnoho nových výrazných autorů. Souhlasíte s tímto hodnocením?

Naopak, dnešní umělecká scéna je velmi dynamická a plná talentovaných tvůrců, kteří přinášejí inovativní přístupy a osvěžující perspektivy. Technologický pokrok a globalizace umožňují umělcům z celého světa propojit se, sdílet své práce a inspirovat se navzájem. Současné umění navíc není omezeno jen na tradičnější formy jako malba a sochařství, ale zahrnuje i video art, performance, street art nebo multimediální instalace. To vše svědčí o tom, že současná umělecká scéna je bohatá na nové výrazné autory, kteří nejenže přinášejí pokroková díla, ale také aktivně formují a ovlivňují budoucnost uměleckého světa.

Lze předpovědět, jak úspěšná bude letošní aukční sezóna?

Loňský rok byl nad očekávání výtečný. Předvídat, jaké budou výsledky na konci toho letošního lze jen těžko, protože nikdo z nás neví, jaká bude podzimní nabídka. Zájem ze strany kupujících je ovšem stále solidní a na vysoké úrovni. Sběratelé na sálových aukcích letos za 3 187 položek utratili 784,4 milionu korun. Cenová hladina prodaných děl překonává obratově rekordní roky 2021 a 2022 o více než deset procent. Cenový skok na sálových aukcích letos zažívá současné umění. Za 148 prodaných děl utratili sběratelé dosud rekordní částku 21,7 milionu korun, tedy o 7 milionů korun více než loni.

Překvapí vás ve vaší práci ještě něco?

Jsem velice často překvapen, a jsem za to rád, že se pořad objevují kvalitní a úžasná díla. Za pětatřicet let působení v tomto oboru jsem rozprodal množství vynikajících privátních sbírek. A vždy mě překvapuje, jak fantastické obrazy, které by měly být ozdobou významných státních galeriích, jsou ještě stále v soukromých rukách. Tento trend naštěstí přetrvává do dnešní doby. A i když po celý ten dlouhý čas žiji v obavách, že to skončí, ale naštěstí se tak neděje a stále se vynořují kvalitní a jedinečná díla. Mnoho věcí, které nám majitelé nabízejí, jsou vzácnostmi, které se vynoří na trhu znovu i po padesáti nebo sto letech. Momenty, kdy se znovu objeví obrazy dávno zmizelé, jsou vždy událostí.

Galerie Kodl patří mezi nejstarší a nejvýznamější aukční, prodejní a výstavní síně v České republice. První aukce výtvarného umění uskutečnila aukční síň už na podzim 1989. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných