RECENZE: Zápisník alkoholičky. Film, kde si sáhla Tereza Ramba až na dno

10. 07. 202420:15
RECENZE: Zápisník alkoholičky. Film, kde si sáhla Tereza Ramba až na dno
foto: Bontonfilm, pro média/Hlavní hrdinka už situaci přestává zvládat.

Tereza Ramba je napěchovaná hereckým talentem stejně jako štrozok Moliérova Harpagona zlatými mincemi. 35letá herečka měla možnost představit svůj talent už v několika významných filmech, ten pro ni zatím nejvíc zlomový se jmenoval Vlastníci, právě za něj dostala Ramba Českého lva, a to i přesto, že film byl doslova vycpaný českými hereckými hvězdami.

Teď se však objevuje další snímek, který aspiruje na to, aby se stal dalším zlomovým počinem herečky. Jmenuje se Zápisník alkoholičky, stejně jako skutečný blog, kde svoje bitvy s démonem alkoholu popisovala Michaela Duffková, která získala za svoji autentickou zpověď cenu Magnesia Litera.

Alkoholismus není v českém ani světovém filmu opomíjen. Na toto téma vznikla řada průměrných, ale i skvostných snímků. Z těch českých stojí určitě za připomenutí nádherný snímek Dobří holubi se vracejí anebo televizní Ikarův pád s fenomenálním výkonem Vladimíra Menšíka.

Z těch zahraničních snímků byl jednou z prvních vlaštovek film Ztracený víkend, ve snímku Jako nepoddajný plevel v rolích alkoholického páru dominovali Meryl Streepová a Jack Nicholson a naprosto oslňující výkon předvedl Nicolas Cage ve filmu Leaving Las Vegas.

Žena alkoholička je představována na plátnech o poznání řídčeji než alkoholismem stižený muž. Koneckonců opilá vrávorající žena vyvolá alespoň v české společnosti daleko větší pohoršení než stejně klopýtající muž, a to i přesto, že dopady na společnost jsou totožné. Tento nespravedlivý pohled zastupuje ve filmu režiséra Dana Svátka tchýně hlavní hrdinky v podání také skvělé Barbory Lukešové. To ona citlivým ženským pohledem jako první odkryje, že s její snachou není něco v pořádku poté, co se na své vlastní svatbě opije, a to i přesto, že o opilé muže zde rozhodně není nouze.

Režisér Dan Svátek má u mě obrovské plus, že nepředstavil hrdinku jen před pitím a už ve vleku alkoholismu, ale vytvořil pomalu nabírající studii, která ukazovala malé, zdánlivě nepatrné krůčky, které k závislosti vedou. V jednom záběru se Tereza jen nevinně zamotá a vrazí do sušičky s prádlem, jindy jí zcela náhodou a skoro bez příčiny cosi vypadne z ruky. Jsou to banality, které lze projít bez povšimnutí, ale jsou čím dál tím častější.

Režisér Svátek nabízí i nepřebernou škálu příčin, které hlavní hrdinku zatáhnou do nejhlubšího alkoholismu. Sledujeme hlavní postavu, na kterou depresivně zapůsobí vykořenění z pulzující metropole do prvního patra domu rodičů svého nastávajícího kdesi ve vesničce pod Řípem. Své tu hraje i věčné kárání tchýně a její neustálé připomínkování. Mladá úspěšná žena zůstává na vesnici s dítětem sama, zná jen cesty do obchodu, zpravidla pro láhev vína a pak zase s kočárkem po vesnici. Stává se osamocenou bytostí, která čeká na manžela, který se vrací z práce v Praze čím dál tím později. Život se jí scvrknul pouze na péči o malou dceru, ale ani ta nedokáže zastavit matku od toho, aby se čím dál tím častěji nepodívala na dno láhve od vína.

A teď už je opravdu hodně zle. Zdroj: Bontonfilm, pro média

Sympatické je, že Svátek ve filmu netvrdí, že tyto okolnosti jsou konkrétními spouštěči alkoholismu, ale nabízí je jako jednu z možných příčin. Další možnosti pak nabízejí i negativní rodinné zatížení, protože postava Terezy Ramby má v paměti alkoholismus vlastního otce.

Velmi uvěřitelnému výkonu Terezy Ramby zdatně pomáhali i maskéři. Její vnějšková proměna je postupná, vlasy se mastí postupně, pozorný divák si všimne temnějších kruhů pod očima, zhoršující pleti, pupínků. Herečka dokonce v jedné z nejsugestivnějších scén filmu obětovala své vlastní vlasy. A tato scéna zoufalého vzdoru a boji proti tekutému démonu patří rozhodně k těm nejsilnějším momentům celého snímku.

Film na výkonu Terezy stojí, ostatní dostali v podstatě jen okrajové herecké příležitosti, vyjma manžela v podání Miloslava Königa. Všechny herecké výkony jsou však celistvé, kompaktní a zralé.

Plynulý děj filmu rozbíjí režisér na několika místech několikasekundovými až symbolickými záběry putování hlavní hrdinky legendární krajinou. Svátek si ale dovolil i legrácky s některými záběry, které svým vyzněním připomínají až reklamu na alkohol a jsou pak rázem utnuty záběry opilé a padající hlavní hrdinky.

Tvůrci by si jistě přáli, aby film pomohl mnoha bezejmenným hrdinům či hrdinkám v jejich boji s alkoholem, a to i přesto, že se rodina filmové hlavní postavy rozpadla. Trhliny, pod kterými byl podepsaný alkohol, byly už tak obrovské, že je nemohla spravit a udržet při sobě ani sebevětší snaha.

„Strašně nás bavilo ten film dělat, na natáčení panovala skvělá nálada a my jsme si ten film užili,“ vyjádřila své pocity na premiéře představitelka hlavní role Tereza Ramba a na účet čtenářů i zavtipkovala: „Paní uvaděčky jsme se ptali, jací jsou tady novináři a ona řekla, všichni jsou dobří. Tak pevně věřím, že se těm dobrým novinářům bude ten film líbit.“

Intervenci herečky film ale nepotřebuje. Obstojí i bez ní. Na ploše letošního roku je to jeden z nejzdařilejších snímků. Klíčový výkon Ramby bude po zásluze oceněn alespoň nominací na Českého lva.

Mně se letos vykrystalizovala už druhá horká kandidátka na tuto cenu, a to po výkonu Lucie Žáčkové ve filmu Manželé Stodolovi.  

Herecky byl podle mého názoru výkon Žáčkové ještě o malinko kompaktnější, bohužel současná neschopnost oddělovat umění od světonázoru bude naopak spíš upřednostňovat film bojující s alkoholismem než snímek o sériových vrazích.

Film Zápisník alkoholičky míří v předpremiéře na Mezinárodní festival do Karlových Varů, kde bude představen v doprovodném programu. Do českých kin vstoupí oficiálně 11. července. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných