V poledne Vídeň, večer Praha. Novoroční nálož hudební klasiky

02. 01. 202221:00
V poledne Vídeň, večer Praha. Novoroční nálož hudební klasiky
foto: ČT art/Novoroční koncert České filharmonie v Rudolfinu

Dlouhá léta už je v řadě českých domácností novoroční tradicí při obědové čočce (nebo vyprošťovací česnečce) sledovat koncert Vídeňských filharmoniků. Před několika lety se zvyklost novoročního koncertu přenesla i do Prahy. Během soboty si tak vášniví klasici dopřáli dvojitou dávku té nejvyšší kvality.

Vídeňská tradice novoročního matiné v sále Společnosti přátel hudby se datuje už od roku 1941. Slavnostně vyzdobený Muzikverein, na jehož výzdobě si každoročně dávají záležet nejslavnější rakouští floristé, mohl být letos zaplněn pouze ze šedesáti procent, a to i při plném obsazení potřebujete k získání lístku mezi miliony zájemců z celého světa velké štěstí.

Proto mnozí raději volí přímý přenos rakouské televize ORF (přebíraný celým světem, včetně České televize), který současně pravidelně nabízí atraktivní doplňkový program v podobě předtočených 'klipů', ve kterých si do tónů orchestru zahrají nejslavnější rakouští tanečníci i kouzelné vídeňské exteriéry.

Rakouská nádhera pohledem motýla

Tradicí je i přestávkový film, který celému světu originálně prezentuje Vídeň i zbytek Rakouska. Letos film připomínal jubileum organizace UNESCO, takže představil rakouské památky, které se dostaly na seznam světového dědictví. Jako obvykle filmaři dokázali udržet styl novoročního koncertu a rakouské perly si diváci mohli prohlédnout s hudebním doprovodem prostřednictvím letícího motýla běláska.

Koncert dirigoval legendární maestro Daniel Barenboim, pro něhož to měl být dárek k letošním osmdesátinám, ke kterým směřuje v plném pracovním zápřahu.

Jeden z nejodvážnějších současných mistrů taktovky, který před pěti lety na Pražském jaru vyvolal rozruch svým pojetím Smetanovy Mé vlasti (mimochodem také s Vídeňskými filharmoniky, kteří jsou jeho oblíbeným orchestrem), překvapoval i letos - z patnácti skladeb celkem šest bylo na novoročním koncertě hráno vůbec poprvé.

Má vlast v interpretaci Daniela Baremboima

Tradice ale byla zachována v nejpočetnějším autorském zastoupení rodiny Straussových i v dvojici závěrečných přídavků Na krásném modrém Dunaji a Pochod Radeckého.

Barenboimovo jedinečné charisma šéfa, vyzařující z každého gesta, určovalo celý koncert. Ten se nesl v duchu nápadité dramaturgie, zohledňující novoroční termín například i originálním blokem 'opileckých' skladeb, mezi kterým si hudebníci otevřeně připíjeli. Také je ale obávaný dirigent přinutil zcela mimo svou specializaci sborově zpívat.

Tradiční novoroční koncert vídeňských filharmoniků dirigoval Daniel Barenboim. Foto Wiener Philharmoniker 

Celý letošní koncert vídeňských filharmoniků bude k dispozici 7. ledna ZDE.

Rakouský démon a moravsko- maďarský skladatel

Pražský novoroční koncert České filharmonie v Rudolfinu má tradici mnohem mladší, až z nového tisíciletí. Zato převzal koncept střídání dirigentů, takže letos se taktovky chopil Manfred Honeck, třiašedesátiletý démonický Rakušan, který byl už v minulosti několik sezón hostujícím dirigentem České filharmonie. Stal se tak nástupcem Tomáše Netopila, Jakuba Hrůši či Rafaela Payareho, kteří první koncert roku dirigovali v minulých letech.

V čem se naopak Praha od Vídně odlišuje je účast hostujících sólistů, instrumentalistů i pěvců. Letos to byl hornista Radek Baborák v Měsíční hudbě ze Straussovy opery Capriccio a sopranistka kyrgyzského původu Katharina Konradi. Třiatřicetiletá hvězda německých operních domů zpívala několik árií z operet Netopýr, Vídeňská krev a Veselá vdova.

Pražský novoroční koncert České filharmonie, záznam zkoušky

Operetní repertoár, zejména z pera rodiny Straussových, tvořil základ pražského novoročního večera. „Našli bychom řadu nádherných skladeb, které se dobře hodí na Novoroční koncert. Není však tajemstvím, že skladby vídeňských autorů, zvláště pak rodiny Straussovy, mají mimořádné kouzlo. Dodnes na nás působí jejich melodické bohatství, zvuková krása i kompoziční lehkost, možná ještě více než kdykoli dřív,“ vysvětloval na tiskové konferenci volbu dirigent Honeck.

Připomínal se ale také Franz Lehár, moravsko- maďarský mistr operet, od jehož narození předloni uplynulo 150 let. Filharmonici jej poctili kusem ze slavné Veselé vdovy, který byl jedním ze sólových výstupů Kathariny Konradi. Celý koncert, záznam z ČT art, si můžete pustit ZDE.

Moderátorský dvojboj

Ta kromě toho předvedla také árii Mein Herr Marquis z Netopýra od Johanna Strausse juniora. Kromě příznivců operety ji také dobře znají i fanoušci Divadla Járy Cimrmana, kde ji s českým textem „To je směšně, cha cha cha“ nezaměnitelně interpretoval Ladislav Smoljak.

 

Oba koncerty spojila také osoba Jiřího Vejvody. Jeho distingovaný komentář je už tradiční součástí novoročního přenosu z Vídně a letos kromě toho večer v Rudolfinu moderoval pražský koncert.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných