Maďarsko nejsou jen termální lázně, za návštěvu stojí i jiná místa

09. 04. 202222:01
Maďarsko nejsou jen termální lázně, za návštěvu stojí i jiná místa
foto: Antonín Karoch/Magdolna Fekete

ROZHOVOR Maďarská národní turistická centrála na jubilejním 30. ročníku veletrhů Holiday World & Region World 2022 v Praze zabodovala. Představila se nejenom rozsáhlým prezentačním prostorem, ale i zajímavou přednáškou a workshopem. Hlavní poradkyně centrály, Magdolna Fekete, nám při příležitosti tohoto prvního mezinárodního postcovidového turistického veletrhu u nás, zodpověděla několik otázek v souvislosti s turistickou situací v současném Maďarsku.

„Jestliže chceme mluvit o turistice v průběhu pandemie covidu, musíme připustit, že se jedná o dva odlišné trendy. Jiný trend měla domácí turistika a jiný takzvaná příjezdová turistika. Pokud budeme mluvit pouze o vnitřním domácím ruchu, rádi připouštíme, a statistické údaje to potvrzují, že Maďaři cestovali v rámci naší země více, než v rekordním roce 2019. Domácí turistika se prostě rozvíjela úplně maximálně,” uvedla Magdolna Fekete. 

„Se zahraničními hosty to už tak dobré, konečně jako v celé Evropě, nebylo. Když se podíváme na příjezdovou turistiku z České republiky, bereme už několik desetiletí jako fakt, že Češi patří mezi deset našich nejvýznamnějších turistických zdrojů. V době covidové jste se dokonce umístili v první pětce. Proto jsme také přivítali možnost prezentovat naší zemi i na zdejším pražském veletrhu v Letňanech, kde se potkáváme nejenom s partnery z cestovních kanceláří, ale také se širokou veřejností. V současné době všeobecně platí, že se všechny státy snaží podchytit turisty z nejbližších zemí, kteří například nemají problém nasednout do auta nebo do vlaku a jet se podívat, jak se žije u sousedů. Tady vidíme turistický potenciál jako největší,” dodala. 

Jakým způsobem návštěvnost zjišťujete?

Vybudovali jsme velice sofistikovaný statistický systém, kdy detailně spolupracujeme s poskytovateli turistických služeb. Takže velice přesně víme, kolik bylo u nás zahraničních turistů, kdy a z jakých zemí. Dokonce se dovídáme, jaké mají zájmy, čemu dávají přednost a můžeme odhadnout, jaké budou v tomto ohledu v budoucnosti cestovatelské trendy. Takže jsme poznali, že zájem o Maďarsko je nejen v Česku, ale i v dalších zemích V4, stále vysoký. Proto musím jménem maďarské turistiky poděkovat českým turistům za přízeň a zdejším odborníkům za zájem, který o naši zemi i tady na veletrhu projevují.

Maďarsko si v České republice udělalo velice dobré jméno svými termálními lázněmi. Myslíte, že se bude váš turistický průmysl i v tomto ohledu ubírat stejným směrem?

Určitě bude. Vypracovali jsme sedmiletý turistický strategický plán, ve kterém právě naše lázeňství, wellness a životní styl jsou na prvním místě. Jako další v pořadí vnímáme naše kulturní dědictví, památky, vinařství a přírodní krásy. Samozřejmě nezapomínáme ani na gastronomii. V lázeňství hodně těžíme z mnoha tisíců našich termálních pramenů. Také proto v posledních letech pravidelně rekonstruujeme, obnovujeme a modernizujeme naše lázeňská zařízení a koupaliště. 

Ještě v období před epidemií covidu jsem slyšel na jednom maďarském workshopu, že u vás organizujete pro milovníky vína a dobrého jídla cesty za gastronomií a maďarskými vinaři. Myslíte, že v tomto trendu budete pokračovat? 

Existují webové stránky o maďarském víně.  Tyto stránky provozuje Maďarská turistická agentura. Stránky už jsou dostupné i v angličtině a snaží se seznámit odborníky i laiky se všemi 23 maďarskými vinařskými regiony. Je totiž celkem složité vysvětlovat, že u nás nemáme pouze Tokaj nebo balatonské vinařské regiony, ale mnoho dalších a my se snažíme jim dát všem prostor a informovat o místních vinařských a gastronomických akcích. 

Český turista je dost konzervativní. Okruh jeho působnosti pokrývá lázně v Budapešti, další lázeňské komplexy relativně nedaleko od našich hranic a prakticky končí u jezera Balaton. Prostě, kam dojede autem za den. Občas se zastaví i v lázních poblíže chorvatských hranic. Ale jen na chvíli, protože směřuje k Jaderskému moři. Vidíte to podobně?

Z již zmíněného statistického systému vidíme, že to s Čechy není zdaleka tak hrozné. Někteří si už oblíbili lázně na jihozápadě republiky. Nicméně dnes, po covidu, víme, že se nemůžeme spoléhat pouze na oblíbené turistické cíle jako je Balaton a lázně na západní straně země. Musíme se snažit rozšiřovat zájmy turistů o další destinace. Movitější čeští turisté již jižní část Maďarska objevili. Například města Pecs, Villányě, Szeged a podobně. Jezdí sem do lázeňských domů, ale také hodně cestují s karavany. My se zase snažíme tyto oblasti propagovat a ukazovat, že i tady návštěvníci naleznou turisticky krásné regiony, které stojí za návštěvu. Ukázali jsme pracovníkům českých cestovních agentur jihovýchodní části země jako je Debrecín, Gyula nebo Kecskemét. Přestože se jedná o historicky i jinak cenné regiony, zatím nevíme, jestli to bude fungovat. Je to od Prahy opravdu daleko. Na druhé straně si uvědomujeme, že i tato jihovýchodní část Maďarska má určitě velký turistický potenciál.  

Takže po covidových letech nebudete začínat od začátku?

Samozřejmě že ne. My jsem využili tuto nechtěnou turistickou přestávku k tomu, abychom zlepšili turistickou infrastrukturu, opravili staré a otevřeli nové hotely, lázně a turistické destinace. Doufáme, že se nám tato činnost časem zhodnotí. 

Zpracoval: Antonín Karoch

 
 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných