foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Monkey Business na Andělech (2025)
MEDIÁLNÍ HODNOCENÍ: První ročník hudebních cen Anděl se váže k federativnímu roku 1991, tehdy za ním stála Akademie populární hudby, dnes Česká hudební akademie. Ať už byl takzvaný background jakýkoli, vždy se do popředí dostávali kvalitní songy, skladatelé i kapely.
Mimochodem téměř všechna jména prvního ročníku jsou známá ještě dnes. Album roku brala Lucie za LP In the Sky (Dal bych ti, co chceš nebo Černí andělé), do Síně slávy byl uveden Karel Gott a zpěvačkou roku se stala Bára Basiková.
O deset let později zvítězil Čechomor s vynikajícími Proměnami a objevem roku byl ostravský Kryštof. Rok 2011 pro změnu patřil Tomáši Klusovi, Lence Dusilové a Katovi (předtím Dephovi) z formace Prago Union. Skladbou roku, jak dokládají archivní výsledky, jež má PrahaIN.cz k dispozici, byla Půlnoční. Člověk by ani neřekl, jak ten čas letí. Jde o skladbu s velmi náročným příběhem na pozadí, o níž se postaral Václav Neckář (a Umakart).
Podobně silných jmen bychom za ty dekády našli mnohem víc. Michal Hrůza, Bratři Ebenové, Jaromír Honzák, Žamboši, Monkey Business nebo světově proslulá dvojice Robert Křesťan & Druhá tráva. Všichni jmenovaní představují silné umělecké a tvůrčí osobnosti bez ohledu na to, jestli jde o jazz, folk, hip-hop anebo pop.
Také letošní ročník nabídl působivou sestavu. PrahaIN.cz doporučuje především album Vladimíra Mišíka Vteřiny, měsíce a roky, Načevu (Jdem temným dnem) a Pavola Hammela (Kam a za čím).
Večerem provázela hned osmička moderátorů, což byla dost radikální změna. Zmiňme Libora Boučka, Vojtku Kotka nebo zpěvačku Tonyu Graves.
Vyhlášení cen z Křižíkových pavilonů na pražském Výstavišti sledovala naše redakce přímo odtamtud. Živý přenos vysílala veřejnoprávní ČT a o vystoupení se postarala Ewa Farna s Annet X, Pam Rabbit anebo slovenští Billy Barman. Účinkující byli vybráni podle jednotného klíče, kdy se ve všech případech jednalo o nominované. Kupříkladu u Ewy Farne s Annet X šlo o kategorii s názvem Společný projekt. Vloni mimochodem skončilo prvenství u dvojice Calin & Viktor Sheen, tedy u obdivovatelů lámaných beatů. Produkce je sice fajn, ale texty na CD ROADTRIP byly zcela vyprázdněné.
A jaké to vlastně bylo?
PrahaIN.cz byla na předávání cen už zhruba hodinu a půl před jejich začátkem, tedy cirka kolem 20:00. Tou dobou bylo v Praze sotva pět stupňů a náš obdiv si vysloužily zejména přicházející ženy, které se nerozpakovaly pózovat často ve velmi odvážných a střídmých modelech. Samostatnou fotogalerii přineseme během neděle.
Začátek akce, stejně jako její průběh pak připomínal poměrně opulentní americké produkce. Mohlo za to nejen zajímavé prostředí, ale zejména dramaturgie vystoupení. Skvěle to hrálo Pam Rabbit, ještě lépe dvojici David Koller & Ben Cristovao. Ačkoli jsme se u něj zprvu obávali typického drmolení, Kollerovo frázování ho drželo pevně nad hladinou. Bylo to vynikající, stejně jako kytary, basy.
Nejvíc se o atmosféru postarala kapela Monkey Business. Na scéně je čtvrt století a během této éry se především Matěj Ruppert opakovaně neváhal navézt do řady palčivých témat. Ostatně jako tuto sobotu. Ačkoli bylo vidět, že se při přebírání sošky za album roku (Když múzy mlčí) drží zkrátka a svůj respekt vyjádřil zejména Romanovi Holému, u pozdějšího vystoupení to dohnal.
Kdo zná tvorbu této sestavy, zná určitě i jejich song Homo Sovietikus s Lou Fanánkem Hagenem z právě jmenované desky. Celá skladba nás vrací do dob, kam už určitě nikdo znovu nechce. V závěru pak tiše dohrává za hlášky: Běž domů, Ivane a už se nevracej...nikdy…
To se několikrát opakuje, načež zhasnou světla a je po všem.
Během živého přenosu na Andělech se však tento závěr znásobil a slovo nikdy bylo doslova zakřičeno. A navíc se promítalo na skoro pětimetrovou obrazovku. Ruppert tak jako jediný vyjádřil svůj osobní názor na aktuální a stále nekončící politické dění kolem Ukrajiny, jakkoli pod čarou se to mohlo jevit.
Ostatní interpreti se soustředili spíše na klasická slova díků a zdůraznění, jak významná je v dnešní době hudba.
Celý večer vnímáme jako velkou událost po technicko-produkční stránce. Letošní ceny Anděl byly opravdu domyšlené, měly vysokou úroveň a skvělou hudební režii.
Závěrem snad ještě upozorníme na Jakuba Kaifosze (Lazer Viking). Kdo má možnost, ať si jeho slova pustí zpětně, byla by škoda vás o ně připravit.