Nejstarší evropský kolotoč na Letné. Po letech se v červenci roztočí koně

27. 03. 202215:02
Nejstarší evropský kolotoč na Letné. Po letech se v červenci roztočí koně
foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Historický kolotoč na Letné se má znovu roztočit 11. července.

Po dlouhých letech se 11. července opět roztočí nejstarší evropský kolotoč na pražské Letné. Zatímco koně, které budou vozit děti i dospělé již čekají v depozitáři muzea, finišují restaurátorské práce na hlavním tělesu kolotoče. Atrakce bude po dokončení veřejnosti soužit o víkendech a svátcích.

Dlouhá léta plánů, dlouhá léta stagnace a postupného chátrání. Tak by bylo možné definovat nedávnou historii jedinečného podlahového kolotoče, který už téměř 128 let stojí na okraji Letenských sadů, de facto naproti vchodu do Národního technického muzea (NTM). Právě to jej převzalo do svých sbírek v roce 2004, kdy zároveň začíná celá výše zmíněná anabáze. Ta se nicméně v těchto dnech blíží šťastnému konci.

Koně z pravé kůže

„Dát kolotoč dohromady nebylo nic jednoduchého. Největší obavy jsem měl z restaurování koní, což se nakonec podařilo. Nejnáročnější bylo dát dohromady kůže,“ přiblížil ředitel NTM Karel Ksandr s tím, že figury koní jsou potaženy pravou koňskou kůží. Původní sedla a uzdění se podle jeho slov dochovala pouze u čtyř z původních devatenácti koní. Pojmenováni jsou Blesk, Šemík, Poly a Flora. Tito koně zůstanou vystaveni v muzeu a na kolotoči budou nahrazeny replikami. Dva z nich byli k vidění přímo u kolotoče, kde se konala tisková konference.

Figury koní jsou potaženy pravou koňskou kůží. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz

Právě restaurování původních koní se dlouho jevilo jako největší problém, dnes jsou nicméně připraveni k instalaci. „Původně jsem se bál, že se dostaneme do situace, kdy bude opravený kolotoč, ale nebudou prostředky na restaurování figur. Dnes jsme paradoxně v opačné situaci,“ potvrdil PrahaIN.cz Jan Čižinský (Praha 7 sobě), starosta Prahy 7, která obnovu kolotoče dlouhodobě podporuje.

Třeštíková se bála rytířů

Spolu se svou stranickou kolegyní z radnice i městského zastupitelstva, dokumentaristkou Hanou Třeštíkovou podle vlastních slov zažili kolotoč v provozu. „Jsem moc ráda, že bude kolotoč zase v provozu, že se i moje děti budou moci svézt. Já sama to také ráda zkusím,“ řekla na tiskové konferenci přímo u kolotoče Hana Třeštíková s tím, že rytířů na středovém sloupu kolotče, ze kterých měla v dětství strach, se dnes už bát nebude. Právě sloup středové točny, který byl vyzdoben třemi rytíři v brnění z papírmaše natřenými stříbřenkou, je další zajímavostí kolotoče zhotoveného tesařem Matějem Bílkem.

Interiéru chybí například rolety, zbytek je víceméně připraven. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz

Na Letnou se tato unikátní aktrakce dostala v roce 1894. Kolotoč sem byl přenesen z Královských Vinohrad, kde fungoval dva roky. „Zatímco na původním místě jako dřevostavba kolotoč nepotřeboval stavební povolení, po přesunu na Letnou, tedy do Královského hlavního města Prahy, už bylo toto povolení vyžadováno. A my jej máme a podle něj také postupujeme,“ poznamenal ředitel NTM Ksandr.

112 let vozil děti, pak 16 let stál

Doplnil také, že kolotoč, navzdory svému téměř havarijnímu stavu, sloužil na Letné veřejnosti celých 112 let, tedy do roku 2006. Muzeum ho zakoupilo s přispěním ministerstva kultury o dva roky dříve a prakticky okamžitě se začal řešit jeho špatný technický stav. Se zpožděním deseti let, v roce 2014, se opravou kolotoče začala zabývat společná iniciativa Národního technického muzea a MČ Praha 7. Následovala veřejná sbírka, do níž přispěly stovky drobných dárců, ale také významní partneři jako Nadační fond Avast, společnost WAsia nebo Magistrát hlavního města Praha.

Zatímco se rozběhlo restaurování figur koní a výbavy interiéru, které bylo dokončeno v roce 2018, nastaly problémy s obnovou samotné stavby kolotoče. „Největším problémem byla vlastní stavba, protože původně vysoutěžená firma kolotoč spíš zničila, než mu pomohla. Pak následovalo pět výběrových řízení, přičemž se do tří nikdo nepřihlásil. Tím se to všechno oddalovalo,“ přiblížil Ksandr. Nakonec se restaurování této unikátní památky zhostila firma Jiřího Kmoška.

Řemeslnická výzva

„Je to pro nás výzva i velká čest. Každopádně je to dost náročné na množství profesí, které musíme zvládnout. V některých případech musíme také vymýšlet, jak vylepšit původní ne úplně dobře vymyšlená řešení,“ řekl PrahaIN.cz Kmošek s tím, že průběžně se na místě i v dílnách věnuje restaurování kolotoče mezi šesti až osmi lidmi. Poznamenal také, že hned na začátku rekonstrukce, bylo třeba stavbu kolotoče vyrovnat. „Některé nosné části byly uhnilé a celá stavba se tak deformovala, museli jsme proto nastavit původní prvky takovými protézami,“ upřesnil Kmošek.

Kolotoč zdobí řada klempířských prvků. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz

Aktuálně podle něj zbývá dokončit například schody a bezprostřední okolí kolotoče. V dílnách jeho firmy se nyní také restaurují klempířské prvky a původní věžička, která by se měla instalovat zhruba za dva měsíce.

Původní plánovaný termín otevření kolotoče v únoru tohoto roku byl přesunut s ohledem na komplikace při opravě, ale také z důvodu nedostatku materiálu.

Zvon opět odstartuje jízdu

Celkově se do opravy kolotoče investovalo necelých 24 milionů korun. Obnova figur a dalších prvků interiéru vyšla na zhruba 7,6 milionu korun, z toho asi 2,3 milionu muzeum získalo z veřejné sbírky. Poslední investicí pak byla podle ředitele muzea zakoupení orchestrionu Atlantic, který dříve na kolotoči vyhrával a sehnat se podařilo i ukradený zvon, jímž obsluha vždy vyzváněla na začátku jízdy.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných