Pražák jako poleno – třetí a poslední kvíz o Praze 16

17. 06. 202221:32
Pražák jako poleno – třetí a poslední kvíz o Praze 16
foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Severní průčelí kláštera a zámku na Zbraslavi

Toto oslovení bývá často chápáno spíš hanlivě, ale udělejme z něj na PrahaIN.cz přednost. Správný Pražák jako poleno totiž zná svůj les, kde roste a doslova něco ví o každém pařezu, o který zakopne. Můžete tedy i vy směle prohlásit, že jste Pražák jako poleno?

Zkusme tedy prozkoumat vaše znalosti o metropoli. Tentokrát o městské části Praha 16. Jedná se o katastrální území Radotína, Velké a Malé Chuchle, Zbraslavi, Lochkova, Lahovic a Lipencí. Městská část zabírá plochu zhruba 36 km2, což je přes 7 procent celkové výměry metropole. Žije tu zhruba 25 tisíc obyvatel.

Připravili jsme pro vás deset otázek, které potvrdí vaši oprávněnost honosit se titulem Pražák jako poleno. Sebrali jste dost odvahy? Pokuste se najít odpovědi na následující otázky. Drobnou nápovědou budiž skutečnost, že test se týká šestnácté městské částí.

Otázky:

1. Víte, který je nejdelší most v naší zemi?

2. Víte, který současný velmi oblíbený český spisovatel zahájil svoji kariéru na Zbraslavi?

3. Víte, na kolik přišla státní pokladnu výstavba Lochkovského tunelu?

4. Víte, jak se jmenuje v této části města lom, kde se natáčejí pravidelně filmy, inscenace, klipy nebo reklamy s mimozemskou tématikou?

5. Víte, kde najdeme v Praze nejdražší úsek cyklostezky?

6. Víte, který český vladař založil Zbraslavský klášter?

7. Víte, podle druhu kterého ptáka je pojmenováno biologicky velmi cenné údolí, přes které se klene stejnojmenný most?

8. Víte, jaký další rekord pokořil zakladatel českého letectví Jan Kašpar na letišti Velká Chuchle?

9. Víte, kde najdeme nejdelší dvoukolejný železniční železobetonový most v Evropě?

10. Víte, s jakou pražskou částí jsou spojeny osudy nejslavnější české písně Škoda lásky?

 

Správné odpovědi:

1. Víte, který je nejdelší most v naší zemi?

Radotínský. I když je to pravda jen tak napůl. Je každopádně pravda, že se jedná o nejdelší most u nás, pravda je ta, že se jedná vlastně o mosty dva. Ale každý, kdo pojede z Lochkovského tunelu přes koryta Berounky a Vltavy do tunelu Šabatka, bude přísahat, že jel jen po jednom mostě. Jde však o dvě stavby. A to jak úředně, tak stavebně. Mají jiného dodavatele i jiné konstrukční řešení. První část za tunelem dlouhá 2045 metrů má 36 pilířů. Překonává dvě místní ulice, železniční trať, Berounku a končí v mimoúrovňové křižovatce Lahovice. V budoucnu vyroste mezi mostními pilíři rekreační místo Radotínské laguny. Druhá 236 metrů dlouhá část navazuje za křižovatkou a končí ekoduktem a tunelem Šabatka. Klene se nad železniční tratí a Vltavou. Nicméně i té samotné první části něco málo délky přes dva kilometry spolehlivě stačí v tabulce českých mostů na první příčku.

Dálniční Radotínský most

Dálniční Radotínský most

2. Víte, který současný velmi oblíbený český spisovatel zahájil svoji kariéru na Zbraslavi?

Michal Wievegh. Učil na místní základní škole a vznikla tu třeba jeho kniha Báječná léta pod psa.

3. Víte, na kolik přišla státní pokladnu výstavba Lochkovského tunelu?

Na šest miliard korun. Je to tunel překonávající náhorní planinu před Radotínským mostem. Je dlouhý 1661 metrů a je dvoutubový. Stoupací severní tunel je tříproudový a o 40 metrů delší než klesavý dvouproudový jižní tunel. Razilo se poprvé novou formou rakouské techniky a tunel je jednou z nejdražších českých staveb. Je to pátý nejdelší silniční tunel v republice a čtvrtý nejdelší v metropoli.

Lom Špička

Lom Špička

4. Víte, jak se jmenuje v této části města lom, kde se natáčejí pravidelně filmy, inscenace, klipy nebo reklamy s mimozemskou tématikou?

Lom Špička. Zdejší rezavočervené podloží k tomu jen a jen nahravá. Těsně nad lomem se nachází Přírodní památka Cikánka II. Ta je součástí zdejších činných lomů. Cikánka II je opěrným stratotypem stupňů lochkov - prag (spodní devon) a zároveň významným nalezištěm zkamenělin.

5. Víte, kde najdeme v Praze nejdražší úsek cyklostezky?

Jde o část cyklostezky překlenující Vltavu a Berounku. Odváženě řešený projekt totiž architekti zavěsili zespodu na Radotínský most.

Cyklolávka zavěšená pod Radotínským mostem je nejdražším úsekem cyklostezky v Praze

Cyklolávka zavěšená pod Radotínským mostem je nejdražším úsekem cyklostezky v Praze

6. Víte, který český vladař založil Zbraslavský klášter?

Václav II. K založení cisterciáckého kláštera došlo v roce 1292. Král našel inspiraci ve francouzském klášteru Royaumont a v pohřebišti francouzských králů v Saint-Denis. Podle francouzského vzoru chtěl český král vytvořit na Zbraslavi přemyslovskou nekropoli. Ironií osudu to byl právě Václav II., který zde jako první v roce 1305 spočinul. Výstavba kláštera se začala protahovat a ještě v roce 1333 nebylo zdaleka dostavěno. Přesto byl gotický chrám Panny Marie na Zbraslavi unikátní a neuvěřitelnou budovou. S délkou 104 metry byl největším českým kostelem; o kousek ho přerostla až katedrála svatého Víta, Vojtěcha a Václava. Dnes známe přesnou podobu stavby, a to díky nálezu kresby v báni kostela v Horních Mokropsech v roce 1850. Podle ní víme, že stavba byla z lomového vápence, pískovce, opuky a terakoty. Totální zkázu přinesly klášteru husitské bitvy, zvláště rok 1420, kdy 10. srpna 1420 dovnitř vnikly houfy Pražanů a husitů vedených knězem Václavem Korandou. Opilý dav zneuctil ostatky královské rodiny a celý klášter lehl popelem. Cisterciáci se rozhodli pro obnovu kláštera, ale znovu byl do základů vypálen v době třicetileté války. Na začátku 18. století byl připraven plán na znovuvýstavbu kláštera, který připravil Jan Santini. Po jeho smrti v roce 1724 převzal stavbu František Maxmilián Kaňka. K dokončení velkolepého projektu ale nedošlo, protože klášter byl v roce 1785 zrušen.

 

7. Víte, podle druhu kterého ptáka je pojmenováno biologicky velmi cenné údolí, přes které se klene stejnojmenný most?

Podle slavíka – Slavičí údolí. Slavičí most najdeme mezi Lochkovským mostem a Lochkovským tunelem. Stavba dlouhá 60 metrů vyrostla v letech 2006-10 a stavbařům zkomplikovala život Břehule říční. Ptáčkové si všimli odkrytých písčitých stěn a vybudovali tu hnízda. Stavba se na tři měsíce zastavila a čekalo se, než opeřenci vyvedli mladé. Přírodní rezervace Slavičí údolí je sice domovem řady chráněných ptáků, ale slavíka tu paradoxně nenajdeme.

 Přírodní rezervace Slavičí údolí

Přírodní rezervace Slavičí údolí 

8. Víte, jaký další rekord pokořil zakladatel českého letectví Jan Kašpar na letišti Velká Chuchle?

Šlo o první dálkový přelet s cestujícím. Jan Kašpar letěl tentokrát na trase Mělník - Velká Chuchle a po 42 minutách přistál společně s redaktorem Národní politiky Jaroslavem Kalvou. Ten však prý po přistání neměl vůbec zdravou barvu. Daleko důležitější byl pár týdnů před tím let 13. května 1911, kdy aviatik vyrazil na první český dálkový let z Pardubic. Kašpar letěl s letadlem Blériot XI. Vzdálenost 121 kilometrů překonal bez jakýchkoliv navigačních systémů za 92 minut a po celou dobu letu se pohyboval ve výšce okolo 800 metrů.

9. Víte, kde najdeme nejdelší dvoukolejný železniční železobetonový most v Evropě?

Jde o most Branický a je to most se spoustou nepochopitelných zvláštností. Byl budován v letech 1949-1955. Do provozu pro železniční dopravu byl dán až 30. května 1964, kdy byl dostavěn železniční obchvat kolem Prahy. Do té doby sloužil jako zkušebna různých typů lokomotiv a vagonů. Další zajímavostí je skutečnost, že oficiálně pojmenován byl až v roce 1969. Po mostě vede cesta pro pěší, je ale poměrně netradičně umístěna doprostřed mezi koleje. Jenže druhá kolej tu prostě chybí a nikdy tady umístěna nebyla. Jen v dobách technických zkoušek lokomotiv, před zahájením oficiálního provozu byla z mostu snesena. Podobný problém existuje i s následným Chuchelským tunelem, který na levém břehu Vltavy na most navazuje. I ten je jednokolejný, ačkoliv se zdá, že by v něm mohly být koleje dvě. Tady se při proražení zjistilo, že skála nemá takovou pevnost, aby větší tunel unesla. Nicméně kdyby tu byla položená druhá kolej, jednalo by se o nejdelší dvoukolejný železniční železobetonový most v Evropě. Má délku 910 metrů. A poznámka na závěr. Mnoho lidí mu neřekne jinak než Most Inteligence. Přezdívka vychází z toho, že na výstavbu mostu v 50. letech byla úmyslně umísťována inteligence, na staveništi byla spousta lékařů, právníků a vědců.

Most Inteligence by mohl být nejdelším dvoukolejným železničním mostem Evropy, kdyby tam někdo tu druhou kolej dal

Most Inteligence by mohl být nejdelším dvoukolejným železničním mostem Evropy, kdyby tam někdo tu druhou kolej dal

10. Víte s jakou pražskou částí jsou spojeny osudy nejslavnější české písně Škoda lásky?

Se Zbraslaví. Tady její autor Jaromír Vejvoda složil tento slavný nápěv. Zajímavostí je, že za svůj život složil celkem 82 skladeb. Nikdy však slávu své první písničky nepřekonal. Skladba byla nazpívána v 26 různých jazycích. Objevila se v řadě amerických, anglických, italských i německých filmů jako hudební doprovod. Zpívali jí třeba Frank Sinatra, Willie Nelson, Billie Holiday i orchestr Glenna Millera nebo Luciano Pavarotti. Má svůj vlastní známkový aršík, letěla do vesmíru v raketoplánu Discovery, vstoupila mnohokrát do síně slávy a stala se českým Hitem století. Podle generála Eisenhowera vyhrála II. světovou válku. Na zbraslavském náměstí najdeme stejnojmennou restauraci, na které najdeme pamětní desku Jaromíra Vejvody.

Pamětní deska na zbraslavském náměstí připomíná Jaromíra Vejvodu autora písně Škoda lásky

Pamětní deska na zbraslavském náměstí připomíná Jiřího Vejvodu autora písně Škoda lásky

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných