RECENZE: Helena Vondráčková míří znovu do hitparád. Vydala album tanečních předělávek

29. 06. 202419:21

Helena Vondráčková je v něčem zase první. Jako první česká zpěvačka vydává album svých největších hitů v rámci dance hit collection. Ne, že by tyto pokusy tady už nebyly. Čas od času se nějaký interpret pokusí omladit svůj hit předělávkou do jiného moderního tanečního kabátu, nicméně vydat celé album, to se ještě nepovedlo.

Dance collection se vydávají proto, aby se připomněly velké hity a znovu se zaryly trochu do uší posluchačů. Interpret také pochopitelně vydáním alba usiluje o to, aby léty prověřené skladby získaly na svou stranu nové mladší posluchače.

I z toho důvodu se do výběru většinou dostávají rytmicky chytlavé písně se snadno zapamatovatelným nápěvem a refrénem.

Na druhou stranu si člověk musí položit otázku, proč se zrovna některé písně stanou nesmrtelnými hity a jiné, byť mají na počátku obrovské ambice, nakonec nemilosrdně zapadnou. Možná, že je to tím, že jsou skladby vystřeleny v ten pravý čas, nabízejí neopakovatelnou nosnou melodii, zajímavá aranžmá nebo geniální text. Nikdy na to nenajdeme jednoznačnou odpověď. Každopádně by si pak tvůrci hudebních dance předělávek měli dávat extrémní pozor, aby tu výjimečnost původní skladby nesetřeli. A to je velice těžké. Každá tanečně předělaná skladba se dá zkazit a jen výjimečně posílit a vylepšit.

Teď musíme představit slovenského hudebního mága Marka Vosse, kterému Helena Vondráčková svěřila osm skladeb ze svého repertoáru k předělání. Voss předtím už oživil nějaké starší skladby jiných interpretů – například Arabelu Dary Rolins. Jeho největším dosavadním úspěchem je ale taneční úprava skladby Karola Duchoně V dolinách. I česká hitrádia udělaly z této písničky náš tuzemský hit.

Helena Vondráčková nechala odít do nového hudebního kabátu skladby Sladké mámení, Dlouhá noc, Vzhůru k výškám, Lásko má, já stůňu, Ještě světu šanci dej, Malovaný džbánku, Já půjdu dál a Chytila jsem na pasece motýlka. Prvních šest skladeb je původně českých, poslední dvě převzané z cizojazyčných originálů.

Jak zpěvačka sama uvedla, všechny skladby znovu přezpívala, takže se nevycházelo z žádných historických hudebních základů, a to je dobře. I když pochopitelně, předpokládám, že tato zpěvaččina odvaha vyvolá zase internetovou diskuzi, že to Heleně už tak nezpívá jako kdysi. Ta diskuze rozhodně není spravedlivá a není na místě. Hlasivky jsou pochopitelně jen lidský sval, který má určité možnosti. Sportovec dosahuje nejvyšších výkonů kolem pětadvacátého roku života, zpěvačka má nejjistější hlas mezi čtyřicátým a padesátým rokem. A zpěvu Heleny Vondráčkové lze s ohledem na skvělou techniku jen opravdu málo co vyčítat. A ruku na srdce, kdo z nás je schopen o sobě říci, že ujíždějící tramvaj doběhl rychleji v sedmdesáti než ve třiceti letech.

U skladeb dance collection je tím nejvíce rozhodujícím činitelem rytmická taneční složka. Jsou pochopitelně osekány výšky, na řadu přicházejí hlasové modulátory, ekvalizéry, samplery a všechna ta studiová hejblátka. Voss se dostal na přesnou hranici, pohrát si se skladbami jen o trochu víc, už by nepůsobil výsledek přirozeně.

Přesto tyto postupy dokázaly některým skladbám ublížit. Nejvíce je to patrné u původně klenuté písně Karla Svobody z filmu Noc na Karlštejně Lásko má, já stůňu. Rychlejší háv obrousil nosnou melodii a výjimečnost skladby byla rázem ponížena na kolovrátkový hit.

Ze zcela opačného pólu jsou tři skladby, kterým předělávka opravdu velmi prospěla. Slyšet Chytila jsem na pasece motýlka v novém tanečním odění je víc než zábavné, mladé, svěží a velmi líbivé.

Největším překvapením je ale písnička Malovaný džbánku. Téměř padesát let stará melodie mnoho posluchačů ničila kýčovitě a až programově slavnostní dožínkovou náladou a musím přiznat, že jsem se bál zařazení této písně do tohoto výběru. Moje obavy se ale velmi rychle rozpustily. Radostné juchání je rázem pryč, a když se zaposloucháte do spodní hudební rytmické linky, uslyšíte dokonce latinskoamerické prvky, které má samotná interpretka ve velké oblibě.

Velmi zdařile z úpravy pak vybruslila i skladba Vzhůru k výškám. I ta sice přišla o nosnou originální původní vzletnou dechovou linku, ale na druhou stranu získala kabát, který překvapí. A za mě je tato písnička možná tou nejlepší předělávkou celého alba nazvaného Dlouhá noc.

Pozornému posluchači pak neuniknou i změny v textu skladeb. U skladby Karla Svobody Ještě světu šanci dej už opravdu nešlo zpívat „…za patnáct let už končí století“, a tak přišly na řadu textové úpravy.

U písničky Chytila jsem na pasece motýlka si dokonce Helena Vondráčková dovolila jednu raritní legrácku. Původní text v 60. letech diktoval textař Jiří Štaidl telefonem až přímo do kanceláře nahrávacího studia, protože text dodat včas jaksi nestíhal. Možná šumy v tehdejší přenosové síti způsobily, že místo diktovaného textu: „…pomalu se od něj lítat naučím…“ nahradilo při natáčení skladby trochu nelogické: „…pomalu se od něj líbat naučím…“

V nové verzi hitu se Helena vrací k původnímu logicky správnému textu, ale v závěru si dovolí vtípek, kdy zazpívá zdvojenou verzi.

Dá se předpokládat, že část posluchačů a příznivců Heleny Vondráčkové si desku Dlouhá noc oblíbí a nedá na ní dopustit, část ji asi bude přijímat vlažně. Nicméně zpěvačka takového kalibru jako Helena Vondráčková si album tanečních úprav určitě zaslouží. A že se na něj těšila, o tom svědčí i fakt, že si ho nadělila v předvečer svých narozenin a velkého koncertu v O2 aréně, který se konal 24. června, jako dárek.

U mě to zafungovalo tak, že část z osmičky skladeb jsem si s radostí vychutnal i v novém kabátě, u zbývajících poslech nových verzí spíš vyvolal chuť po původním originálu.

Nezakrývám, že si zpěvačky Heleny Vondráčkové velice vážím a její kariéru uznávám. Nicméně musím přiznat, že daleko větší radost by mě udělalo novinkové album. Bylo by totiž velmi zajímavé vidět další Helenin posun v hudbě. Přišel by třeba i čas na to vyzpívat se z témat i hudebních motivů, do kterých se interpretce dřív třeba nechtělo, anebo na ně nezbýval čas. Ale třeba pro nás připravuje Helena brzy další velké překvapení.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin