foto: TV Nova, se souhlasem/Případy mimořádné Marty
Osmidílný komediální seriál TV Nova z roku 2022 měl v neděli 30. dubna 2023 svou premiéru. V hlavním vysílacím čase a s adekvátní propagací jak v rámci stanic, tak na sociálních sítích i internetových stránkách.
Podle množství upozornění to vypadalo, že se chystá pomalu český The Last of Us. Nechystá.
Produkce HBO je někde jinde.
Upřímně řečeno, je nedostižná.
Po technické a obsahové stránce jsou Případy mimořádné Marty nadprůměrným cyklem. Jejich background je rovněž silný. Režisérskou dvojici vytvořil Marek Najbrt a Tomáš Pavlíček, scenáristické trio Zdeněk Jecelín, Václav Hašek a Josef Kokta (syn podnikatele Josefa Kokty). Role byly svěřeny osvědčeným a prověřeným protagonistům: Tatiana Dyková a Roman Zach jsou těmi klíčovými. Dále mohu upozornit na Janu Holcovou, Jana Novotného, Matěje Hádka nebo Janu Strykovou.
Premiéru si série odbyla v říjnu loňského roku na platformě Voyo. Tou nedisponuji ani pro recenzní účely. Televizní entrée se odsouvalo a odsouvalo.
Děj seriálu vychází z francouzsko-belgické předlohy. Jako hlavní hrdinku má Martu Adamcovou (Tatiana Dyková). Velmi inteligentní a velmi osobitou ženu. I přesto, že nechce mít s policií nic společného, přijímá nabídku policejní náčelnice, aby se přidala k týmu na oddělení vražd jako konzultantka. Je přidělena k odtažitému a pořádku milovnému Adamovi Kreinerovi (Roman Zach).
Psali jsme
RECENZE PrahaIN.cz se už na Štědrý den věnovala televizní premiéře pohádky Tajemství staré bambitky 2. Hodnotili jsme ji dvaasedmdesáti procenty…
Divadlo, to především
Kontrasty katalyzují děj, klasika.
Musím zdůraznit, že Tatiana Dyková je především divadelní herečka. Pamatuju si ji z Plešaté zpěvačky i Vánoční vzpomínky, což nejsou právě ty nejsnadnější kusy. Jenomže divadlo tolik nezajímá. Slávu jí zajistily především filmové role (Návrat idiota, Šeptej). Výrazný prostor dostala taky v Četnických humoreskách. Roman Zach je známý bohužel především díky plytké Ordinaci v růžové zahradě. Pro hloubavější připomenu Očitého svědka z Nové scény ND nebo Věru ze Studia DVA v režii Alice Nellis, kde alternoval s Martinem Pechlátem.
Filmové (potažmo seriálové) záběry se dají donekonečna opakovat, lze improvizovat, pokud tedy nejste pod dohledem Zdeňka Svěráka nebo v minulosti Petra Schulhoffa a Karla Kachyni. Talent přetváří střih, zvuk, akční nebo jinak dynamické scény. Neexistuje mimika, neexistují dlouhé záběry, které dají vyniknout. Tolik o mém přístupu k televizním sériím.
Jediné, na čem mi záleží, je scénář.

Případy mimořádné Marty. Foto: TV Nova, se souhlasem
Bylo, nebylo
A ten tedy musím opravdu pochválit.
I když recenzenti, kteří cyklus viděli na streamovací platformě, udělují průměrné hodnocení, tak to vůbec není. Seriál je vykreslený do detailu, ví, co sleduje a jaké novum nabízí.
Prostřihy (na slevy, retrospektivy), ač zabírají půl vteřiny, dodávají šťávu, přibližování a oddalování kamery v jednom záběru bez použití střihu je taková třešnička na dortu.
Všemu ale vládne scénář a velmi věrohodný výkon hlavní ženské postavy. Tatiana Dyková se do role ponořila a nebyla chvíle, kdy by z ní vypadla. Chovala se „po svém“ jako máma, potrhlá uklízečka i jako konzultantka policie. Jistě, nabízí se srovnání s Mentalistou, ale to bych se vracel na začátek a porovnával neporovnatelné.
Dyková dala své postavě maximum, nepřehrávala, byla uvěřitelná a srozumitelná.
Psali jsme
NAVŠTÍVILI JSME Očekávání. Slovo vyvolávající naděje i děsící hrůzou. Co všechno se za ním může skrývat? Na to odpoví divadelní představení…
Což je jedna z drobných výtek, které mám k jejímu „partnerovi“ Romanu Zachovi. Několikrát drmolil tak, že jsem nebyl s to mu rozumět. Druhé dvě připomínky mám k opakovaným pohledům do kamer, které režisér přešel. A dále jsem si všiml překrývajících, nikoli navazujících filmových polí. To byla jasná chyba střihu.
Myslím ale, že toto zaznamenali jen lidé z oboru.
Mou drobnou kritiku klidně hoďte za hlavu. Případy mimořádné Marty jsou mimořádné v obsazení hlavní postavy, v dialozích, a hlavně v logice. Má to být vtipné a napínavé. Bylo to vtipné a bylo to napínavé. Pointa prvního dílu byla vykreslena do posledního puntíku, a i všímaví milovníci kriminálek mohli mít problém předvídat. Mně to celé začalo docházet ve chvíli, kdy se v ruce Marty objevilo auto s nápisem Havana a posléze byly zdůrazněny doutníky.
Od seriálu jsem nečekal vůbec nic, přiznávám bez mučení. Bál jsem se bezobsažného seriálu sázejícího na masivní PR a naleštěnou obálku. Omyl. Zpracování bylo výborné, vulgarity vhodné (konečně se jich na Nově přestali bát!) a celkový dojem příjemný. Jen tak dál.