RECENZE: To Catch a Killer. Nekompromisní thriller bez happy endu

04. 11. 202314:34
RECENZE: To Catch a Killer. Nekompromisní thriller bez happy endu
foto: Vertical Entertainment, pro média/Shailene Woodley

Už dávno jsem vyrost z toho, abych hledal filmy podle hlavních postav. Zajímá mě výhradně scénář. Po snímku To Catch a Killer jsem sáhnul hlavně z toho důvodu, že mě zaujala anotace.

První polovinou jsem byl spíše zklamaný.

Hodně řečí. Zdálo se mi, že se namísto napětí dočkám konverzačního, až dramatického vykreslení. Navíc se dost často opakovaly floskule o tom, jak tým všechno dokáže, zvládne, ochrání svět a podobně. Blbosti.

Druhá půlka změnila rytmus, soustředila se na vraha a vnitřní svět vyšetřovatelů. Byla strhující. Závěr byl nekompromisní. Absentoval v něm navíc typický happy end, který pravidelně ničí jinak chvalitebná díla.

Pro hezké chvíle doporučím Káju Maříka.

Baltimore. Nový Rok. Talentovaná, ale problémová policistka (Shailene Woodley) je rekrutována hlavním vyšetřovatelem FBI (Ben Mendelsohn), aby pomohla profilovat a vystopovat narušeného jedince, který na světlo boží poslal tři desítky lidí. Tým se dává dohromady.

Vteřiny před smrtí. Foto: Vertical Entertainment, pro média

Hlavní postava kriminalisty Lammarka (Mendelsohn) je výborná. Ironický, chytrý a nepříjemný chlap, vždycky skvěle oblečený. U jeho figury mě zaujalo především to, že si nechá poradit. A taky fakt, že mu vadí byrokracie. Film je nejen chválou a zrcadlem policejní práce, je především kritickou sondou do vyššího světa politiky. Ne vždy je totiž třeba přiznávat úspěch těm, kterým patří. K tomu ovšem divák dospěje až v druhé polovině. První se skutečně točí hlavně na bázi konverzací.

Tvrdý konec

Po úvodní sérii vražd kriminalisté zjistí alespoň částečný profil vraha.

Dokonce se zdá, že ho mohou chytit. Jenomže v tom dojde k dalšímu násilí. Dotyčný, v tu chvíli ještě neznámý, je zadržen v obchodním domě, prchá a do koše umístí několik granátů. Zabíjení je jeho doménou. To už tak v podobných filmech bývá. Co je ale motivací? Na tu se režisér Damián Szifron snaží odpovědět postupně. Jde na to oklikou přes jatka, kde vrah pracoval, stejně jako přes jeho dětství. V těchto částech se film vymyká žánru a dostává úplně jiný lesk.

O tom svědčí i závěrečná pasáž, kde umírají hned tři ze čtyř postav. Nevídaný postup oceňuji. Film je o smrti a smrtí končí. Nedokážu odhadnout, jak se dokáže prosadit mezi ostatními tituly, ale za sebe mu dávám 60 procent.

Fanoušky detektivek nezklame, pro ostatní půjde o nemilé překvapení, že svět nebývá idylický. Chválím také syrové akční scény a několik holmesovských detailů (boty, ruce, záchod).

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných