„Rodinná sbírka“ Alfonse Muchy v Senátu a podivný dědic, který se soudí s Prahou

15. 07. 202205:36
„Rodinná sbírka“ Alfonse Muchy v Senátu a podivný dědic, který se soudí s Prahou
foto: Misha Veselý, PrahaIN.cz/Expozice z výstavy iMucha na které obrazy doslova ožívají.

Výstava Alfonse Muchy v Senátu má být poctou charakteru, úctě a důvěře. Ze dvou konkurenčních projektů horní parlamentní komora upřednostnila ten, který nabídl John Omond Mucha. A média upozorňují, že se tak stalo za velmi nevýhodných podmínek.

Jako kulturní příspěvek k českému předsednictví EU je ode dneška v Senátu možno zhlédnout výstavu děl Alfonse Muchy.

Ta je rozdělena do šesti ucelených částí s názvy Bohém a Čech v Paříži, Tvůrce pro lidi, Kosmopolita, Mystik, Vlastenec a Umělec a filozof.

Výstavě poskytl záštitu předseda Senátu Miloš Vystrčil, velvyslanec Francie Alexis Duterte a primátor Zdeněk Hřib. Francie měla v životě umělce významnou roli - v Paříži strávil podstatnou část života a vytvořil významný díl své tvorby.

Pro Senát je tedy významným symbolem evropské vzájemnosti. Například i svou aktivní účastí na světové výstavě v Paříži v roce 1900, kde se podílel na tvorbě několika pavilonů a byl hlavním tvůrcem pavilonu Bosny a Hercegoviny.

Podle Nadace Mucha, která výstavu pořádá, představí dílo Alfonse Muchy způsobem, jakým doposud nebyl prezentován. Některé originály prý veřejnost uvidí vůbec poprvé.

„Tato výstava je nejobsáhlejší studií jeho díla, kterou doposud Nadace Mucha představila. Ukazuje nejen umělcovu všestrannost, ale také jeho filozofické přesvědčení: inspirativní sílu umění,“ uvedla kurátorka výstavy Tomoko Sato.

John Omond- John Mucha

Sám název senátní výstavy „Rodinná sbírka“ ale působí možná nechtěně kuriozně. V posledních dnech se totiž objevily pochybnosti o vztahu předsedy správní rady Nadace Mucha k Alfonsi Muchovi a rodině Muchových. O kauze PrahaIN.cz informovala jako první.

Podle informací, které kolují internetem, osoba vystupující jako John Mucha nejen není biologickým příbuzným Alfonse Muchy, ale také s jeho rodinou dvacet let nechtěl mít nic společného. V té době se jmenoval John Omond, jméno Mucha začal používat až krátce před smrtí Jiřího Muchy, který usiloval o to, aby se John k muchovskému dědictví nedostal. Následně se jej ale společně s matkou Geraldine zmocnil.

John Omond se i po zveřejnění informací prezentuje jako Muchův vnuk. Vlastně ještě intenzivněji. Během jediného týdne se objevil hned ve dvou reportážích České televize o Alfonsi Muchovi, vyznačujících se vysokou frekvencí opakování slova „dědeček“.

Z METROPOLE: MUCHOVA VÝSTAVA

POŘAD VŠECHNO CO MÁM RÁDA

V pořadech si dělal reklamu na výstavu Muchova díla, která je v Senátu instalována ode dneška. V médiích se objevily informace, že horní parlamentní komora mu připravila velmi výhodné podmínky.

„Chceme ukázat mého dědečka nejen jako všestranného umělce, ale také jako Čecha, Evropana a světoobčana v tom nejlepším smyslu slova, který pevně věřil v to, že jedním ze základních úkolů umění je ‚ne bořit, ale stavět mosty‘. Tedy něco, co v dnešní době potřebujeme možná více než kdy předtím,“ říká k výstavě na webu Mucha.eu.

Stavitel mostů je již od roku 2016 v soudním sporu s Prahou, kterou chce připravit o vlastnictví Slovanské epopeje, díla zhotového Alfonsem Muchou na objednávku amerického podnikatele Charlese Cranea.

Soudy a dohoda za půl miliardy

Z pozice Muchova dědice se již šest let domáhá zneplatnění smlouvy, i když podle právníků je jeho nárok nesmyslný, protože Alfons Mucha nikdy nebyl vlastníkem díla (na smlouvě předávající dílo Praze je podepsán Charles Crane).

Tímto dlouholetým soudním sporem přitlačil vedení Prahy k souhlasu s umístěním Epopeje do prostor paláce Savarin, které experti označují za naprosto nevhodné. Unikátní soubor Muchových děl zde má být umístěn v podzemí, v místech kde původně měly být podzemní garáže (předtím, než developerovi památkáři zakázali nájezdové rampy na Václavském náměstí).

V médiích se objevily informace, že Praha má za umístění Epopeje v garážích obchodního centra platit nájemné ve výši odpovídající 1,5 milionu korun měsíčně (v návrhu je vyčísleno v eurech) a to po dobu až 30 let (25 let plus pět let opce). Celkem tedy téměř půl miliardy korun.

John Omond o umístění Epopeje do Savarinu (za podmínek, se kterými bude spokojen) označuje za podmínku skončení soudního sporu, který stále vede.

Z výstavy v Senátu má podle informací, které z uzavřené smlouvy zjistili novináři Info.cz, jít veškerý příjem ze vstupného i prodeje suvenýru Omondově Nadaci Mucha, přičemž náklady provozu má Nadace hradit z jedné třetiny, zbylé dvě třetiny zaplatí Senát.

Ten akci prezentuje jako svůj kulturní příspěvek českému předsednictví EU.

„My prostě věříme, že nejlepší díla mohou vytvořit jen charakterní lidé,“ zní v reklamě na výstavu, kterou bylo možné vidět i v České televizi.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných