foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Pohled z Libeňského mostu na Divadelní loď bratří Formanů
V neděli 9. října se na divadelní lodi Tajemství na Rašínově nábřeží uskuteční světová premiéra divadelní show Plai PRAGUE.
Tento mechanický kabaret má na svědomí umělá inteligence, tedy robot, který napsal k divadelní hře scénář. Výsledkem unikátní show je pět krátkých historických epizod z dějin českého státu. V nich se optikou robotického myšlení dozvíme, jak vypadalo osídlování našeho území praotcem Čechem nebo jakou podobu by na sebe vzaly hovory TGM, kdyby byly vedeny s Václavem Havlem. Dozvíme se dokonce, jak si porozumí Ludwig van Beethoven a Bedřich Smetana, když se sejdou u Vltavy při chytání ryb. Uvádí se to v tiskové zprávě divadelního projektu.
Za vším hledej Evropskou unii
Nastudování projektu si vzal na starost absolvující režisér pražské DAMU Josef Doležal. V multižánrovém představení se předvedou studenti pražské DAMU. Celá hra bude předvedena v angličtině, diváci však dostanou do ruky český překlad.

Realizační tým ojedinělého projektu
Mechanický kabaret, jak ho tvůrci sami označují, vznikl v rámci českého předsednictví v Radě Evropské unie.
„Projekt Plai PRAGUE má za cíl představit Evropě hlavní město Česka jako středobod umělé kreativní inteligence, kde pokračují příběhy světově známého „robota“ bratří Čapků a kde stroje s lidmi spoluvytvářejí umělecké dílo,“ říká v tiskové zprávě k projektu autor celého projektu Tomáš Studeník.
I proto se projekt vydá po své světové premiéře na evropská podia v Berlíně, Bruselu, Varšavě, Vídni a v Bratislavě. Na konci listopadu se pak vrátí do Prahy, aby zde ukončil svou pouť derniérou.
A scénáristé nebudou mít co žrát
Člověk musí v souvislosti s těmito informacemi parafrázovat slavnou filmovou hlášku Stelly Zázvorkové z filmu Pelíšky: „A scénáristé nebudou mít co žrát!“ To ale popírá režisér Josef Doležal: „Vzniklo v podstatě nesmyslné dílo generované umělou inteligencí. Dostává však rázem smysl, když ho začne člověk svými zkušenostmi a dovednostmi interpretovat. Pracujeme s asociativním vrstvením divadelních obrazů, které mezi sebou nemají zdánlivě žádnou spojitost,“ uzavírá Doležal.
Psali jsme
RECENZE Když Eve Ensler napsala v roce 1996 monologickou hru Vagina monology, otevřela dveře fenoménu, který se zabydlel na dlouhá léta…