Svobodná republika Žižkov. Fiktivní kampaň se podařila na jedničku

22. 12. 202110:00
Svobodná republika Žižkov. Fiktivní kampaň se podařila na jedničku
foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Žižkov, ilustrační foto

S velkým úspěchem nejen u obyvatel Žižkova se setkala detailně propracovaná fiktivní kampaň Prahy 3 na téma Svobodná republika Žižkov. Jejím autorem je celosvětově uznávaný designér a ilustrátor Pavel Fuksa, jehož klienty jsou mimo jiné Facebook, Nike, Mercedes, Kitkat nebo Budweiser.

Akce vznikla na základě výročí 140 let od povýšení Žižkova na město a zahrnovala razítka třiceti institucí rozprostřených po celém Žižkově. Cestovní pasy, rodný list, nový státní znak, známky a dokonce také turistická mapa s novou okružní linkou metra Ž, čítající 23 stanic.

Legenda praví, že Svobodnou republiku Žižkov, jakožto plně autonomní celek ve středu Rakousko-Uherské monarchie, vymyslel jako jednu ze svých srandiček spisovatel Jaroslav Hašek ještě před vypuknutím první světové války. Obyvatelé Žižkova jsou i dnes hrdými patrioty a téma republiky typu města ve městě je v této pražské části stále aktuální, stejně jako žertování s nadhledem.

Kampaň zahrnovala celou řadu vtipných materiálů Foto Svobodná republika Žižkov - se svolením

Pro autonomii Žižkova připravil Pavel Fuksa opravdu širokou škálu materiálů. Kromě výše zmíněných můžeme jmenovat třeba pohledy, desky k vítání občanů i občánků, oblečení, kroje, ale také informativní plakáty, hraniční budky nebo mapu se všemi pamětihodnostmi městského státu. Ta obsahuje spoustu zajímavých detailů, které pozorný čtenář odhalí. Veškeré produkty jsou k dostání v Infocentru Prahy 3, a to včetně plakátů vlastnoručně podepsaných Pavlem Fuksou.

Žižkovský patriot

Nově vzniklá Svobodná republika Žižkov se počtem obyvatel 57 300 řadí na 208. místo na světě, před takové velmoci, jako je Grónsko, Faerské ostrovy, Monako nebo Gibraltar. Rozlohou pak na 231. místo, což znamená třetí od konce, za ní už je jen Monako a Vatikán,“ uvádí s notnou dávkou cimrmanovského humoru Pavel Fuksa.

A kde vlastně čerpal inspiraci při tvorbě materiálů pro novou republiku? „Již od útlého věku můj žižkovský šovinismus, kromě mnoha dalších, formovaly knihy Z tajností žižkovského podsvětí, Dobrodružství šesti trampů a Vzpoura na lodi Primátor Dittrich. Dále pak také dílo žižkovských celebrit Jaroslava Haška, Jaroslava Foglara nebo Dolly Buster,“ prozrazuje autor kampaně.

Motivace k dobrodružné procházce

Počátek zábavné akce se datuje již od letošního května, kdy došlo k vydání cestovního pasu Svobodné republiky Žižkov coby nově vzniklého samostatného státu v centru Prahy.

„Celý pas je vyveden v kombinaci žižkovské červené, bílé a zlaté. Desky nesou stylizovaná písmena Ž, státní znak a vnitřní strany pak obsahují bezpečnostní prvky proti očekávanému padělání ve formě typografického ztvárnění pěti státních dominant – Divadla Ponec, Betlémské kaple, jezdecké sochy našeho prvního prezidenta Jana Žižky, sídla vlády (dříve radnicí) a kosmodromem svobodného Žižkova (bývalou Žižkovskou televizní věží). Do pasu pak bylo v nově ustanovených úřadech nebo státních institucích možné sbírat razítka, která jsem také navrhl, ať už jde o oftalmologické centrum Trocnov, Ministerstvo sportu nebo kotviště balonů a vzducholodí,“ vysvětluje Fuksa.

Hlavním záměrem kampaně bylo motivovat obyvatelé Žižkova k objevování zajímavých míst. Načasování do pandemické doby se zdá jako ideální, jelikož se celé rodiny do projektu s chutí v rámci procházek po Žižkově zapojily. Celkově se prodalo přes 1300 kusů cestovních pasů, se kterými jejich držitelé cestovali, podle fotografií zaslaných na radnici, po celém světě.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných