foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz /Obchod s oblečením, ilustrační obrázek
Na oblíbenou slovenskou lifestylovou relaci se snesla vlna kritiky. Stačilo, aby se pět mužů vydalo do nákupního centra. Slova některých diváků byla tak ostrá, že správci facebookové stránky pořadu se rozhodli vypnout komentáře.
Slovenská televizní show Nákupné maniačky je takovou nákupní obdobou oblíbeného českého Prostřena. Pět soutěžících každý týden nakupuje oblečení v rámci zadaného tématu. Háček je v tom, že na nákup mají jen dvě hodiny a omezený rozpočet ve výši 400 eur (asi 10 tisíc korun). Bodově se hodnotí jednotliví účastníci navzájem, své slovo má ale i odborník, který je zároveň také autorem jednotlivých témat.
O tom, že je show poměrně oblíbená svědčí i fakt, že na slovenské televizi JOJ běží už několik let. V České republice se o její modifikaci pokusila před časem televize Barrandov. Pod názvem Popelka ji vysílala v letech 2015 až 2017 a reprízuje ji dodnes. Porotcem několika dílů byl i známý stylista Osmany Laffita.
Móda je pro všechny, nakupovat půjdou muži
„V rámci premiérových částí oblíbené relace Nákupné maniačky se diváci můžou těšit i na týden, ve kterém budou nakupovat jen muži. Móda je totiž pro všechny. I pánové se rádi pěkně oblékají a nové epizody toho budou důkazem,“ uvedla k nové řadě pořadu PR manažerka TV JOJ Lenka Filipová pro Plus Jeden deň.
Pětice ve složení Samuel, Denis, Matej, Bystrík a Nathan, známý také z Love Islandu nebo Survivoru, nakupovala na téma Old Money v týdnu od 22. do 26. ledna 2024.
Divákům se účast mužů nelíbila
Čistě mužský týden ale vyvolal u diváků ostrou kritiku. Zejména na účet jednotlivých soutěžících se vyjadřovali v komentářích na oficiálním facebookovém profilu show. Nenávistné komentáře byly často homofobní a upozorňovaly na fakt, že muž má být mužem a nemá si lakovat nehty nebo nosit sukně.
„Nákupné maniačky se změnily na neidentifikované pohlaví!! Haló, to co tu předvádíte v televizi?!“ napsala v komentářích k nejnovější sérii pořadu uživatelka Lubica D.S. Komentující Renáta D. by například poslala muže místo do obchodů na vojnu: „Znovu zavést základní vojenskou službu a šup tam s nimi, ne si sukně oblékat.“
Podobných názorů se sešlo více. Jen příspěvek z prvního dne, kdy nakupoval Samuel, si vysloužil přes 350 komentářů. Řada diváků a divaček v komentářích uvedla, že tento týden sledovat nebudou, nebo že pro ně tímto krokem relace skončila.
Psali jsme
V minulém roce utržila IKEA v České republice 12,1 miliardy korun, asi o dvě procenta meziročně více. Na podzim navíc dlouhodobě snížila ceny…
Kritika byla tak silná, že administrátoři vypnuli komentáře
Našla se ale samozřejmě i slova podpory, případně konstruktivní kritiky týkající se splnění zadaného tématu či chování soutěžících. „Vůbec mi nevadí, že soutěžili muži. I muži by se měli o sebe starat a stylově se oblékat. A alespoň nejsou tak zákeřní a hloupě taktizující, aby za každou cenu vyhráli jako mnohé soutěžící ženy,“ zastala se nákupních maniaků Jarmila.
Komentáře byly nakonec natolik kritické a nenávistné, že se administrátoři stránky rozhodli je vypnout a filtrovat. „Maniačky a maniaci, nepodporujeme šíření nenávisti na našem profilu, a proto všechny komentáře netýkající se outfitů soutěžících budou skryté. Profily, které tu šíří nenávistné projevy budou zablokované,“ napsala stránka k nutným opatřením.