foto: Agáta Michalová pro PrahaIN.cz/Vincenc Morstadt, NGP
REPORTÁŽ: Národní galerie Praha (NG) přichystala pro své návštěvníky výstavu s názvem Akvarel mezi Prahou a Vídní. Trvá již od 22. září a můžete ji navštívit až do 7. ledna 2024 ve Veletržním paláci. Díla, kterých je okolo dvou stovek, spatříte rozdělena do devíti oddílů. Redakce PrahaIN.cz navštívila komentovanou prohlídku, kterou uváděla kurátorka Petra Kolářová. Sama se specializuje na zahraniční malbu 19. století a na klasickou modernu. Autorem je poté Petr Šámal, který již v NG nepůsobí.
Komentovaná prohlídka měla začátek ve středu 6. prosince v 18:00 hodin. Lidí se sešlo okolo dvou desítek. Výklad Petry Kolářové začal samotným představením akvarelu jako techniky, která byla v 19.století velice univerzální. Kurátorka sdělila, že stojí na pomezí kresby a malby. Z důvodu rozpustnosti akvarelových barev ve vodě malíři, kteří tuto techniku praktikovali, se vyznačovali jistou virtuozitou. Nebyl zde žádný prostor pro omyly. Oproti olejové malbě byl tento druh techniky také mnohem méně finančně nákladný.
Pak již začala prohlídka samotné výstavy. První oddíl byl spjat s pojmem veduta. To znamenalo vyobrazit město popisně, s přesnými detaily. Nemuselo se jednat pouze o město, pokud se však umělec soustředil jen na zobrazení, bez výtvarné abstrakce. V druhé polovině 19.století se veduta zaměřila i na přesný detail.
V druhém oddílu byl vyložen akvarel ve spojitosti s grafikou. Grafika v tomto období byla na vzestupu a díla byla často předmětem jak uměleckého, tak obchodního soutěžení. Malíř J.L. Aberli si již v roce 1766 nechal metodu kolorovaného tisku patentovat.
Příchod do třetího oddílu znamenal zaměření se na takzvaný Zimmerbilder neboli česky zobrazení interiéru. Kurátorka uvedla, že kromě zobrazování interiéru domova byly často vyobrazovány také městské paláce či venkovská sídla. Zimmerbilder byl charakteristický pro období Biedermeieru.
Vyobrazení interiéru, NGP. Zdroj: Redakce, PrahaIN.cz
Během procházení jednotlivých oddílů uváděla Petra Kolářová zajímavé připomínky. Například, jak se naši čeští malíři, příkladem Vincenc Morstadt, jezdili inspirovat do Vídně. A naopak, rakouští umělci do překrásné Prahy. Významným rakouským malířem té doby byl například Rudolf von Alt.
Čtvrtý oddíl byl zaměřen na zobrazování krajiny. Jak bylo zmíněno výše, i krajina byla malována s přesností a věcností. Kurátorka uvedla, že akvarel stál v tomto případě na počátku vzniku vývoje moderní krajinomalby.
Akvarel v pátém oddílu byl spjat s fotografií. Tato vymoženost usnadnila práci umělci, který mohl svůj obraz dodělat až ve svém ateliéru. Akvarel také fungoval jako kolorování fotografií.
Šestý oddíl byl věnován drobnému portrétu. Petra Kolářová uvedla, že šlo o mnohem rychlejší provedení než u olejomalby a zároveň si tento typ portrétu mohla dovolit širší veřejnost. V tomto oboru docházelo k velkému propojení Prahy a Vídně. Malíři z Vídně přicházeli české umělce školit do Prahy.
Drobný portrét, NGP. Zdroj: Redakce, PrahaIN.cz
Další zajímavá informace, která byla řečena ve výkladu, se týkala osvětlení v místnosti výstavy. Petra Kolářová prozradila, že kvůli nachylnosti akvarelových barev k blednutí, musí být světlo snížené na minimum. A dále, že obrazy nesmí být vystavovány déle než tři a půl měsíce. Poté musí opět určitý čas ležet v archivech.
Sedmý oddíl výstavy dával významně na odiv české umělkyně. Jelikož se jim až do 20.let 20.století nedostávalo akademického vzdělání, byly předurčeny spíše se věnovat kresbě místo olejové malbě. Akvarel byl typickým stylem pro ženy malířky. Jako významnou představitelku uvedla Petra Kolářová Amálii Mánesovou.
Osmý oddíl shrnoval akvarel mezi médii a devátý se věnoval akvarelové skice. Jednalo se o lehké nahozené plochy, pracovalo se zde i se světlem. V některých dílech je možné spatřovat počátky impresionistického moderního umění.
Vyobrazení mraků. Zdroj: Redakce, PrahaIN.cz
Kurátorka Petra Kolářová během celé prohlídky mluvila o zajímavých místech, odkud díla pochází či zda jsou pouze zapůjčená. Uvedla, že sama Národní galerie vlastní většinu děl, a to bylo impulsem, proč tato výstava vznikla. Ona sama u výstavy strávila rok příprav. Naše redakce doporučuje NG navštívit. Cena vstupného je 270 korun, snížené pak 170 korun. Další komentovanou výstavu můžete navštívit 10.12. 2023 ve 14:00 hodin.
Zdroj: NGP