foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Dílo s názvem Křížení, v originále Breathing Room
REPORTÁŽ: Projekt tvůrčího propojení britského umělce Antonyho Gormleye a české architekty a autorky poetických textů Pavly Melkové přináší až do 5. ledna 2025 Galerie Rudolfinum. K vidění je řada zajímavých uměleckých ztvárnění smyslového vnímání prostoru v kombinaci s kresbami, světly a poetickými texty. Vstup je zdarma.
Do Galerie Rudolfinum se vchází z boku budovy Rudolfina, směrem od Vltavy. Ještě před samotným vstupem nás překvapilo velice milé vystupování zdejších zaměstnanců, kteří nás všichni postupně pozdravili, přivítali v galerii, vysvětlili, kudy kam či kde si můžeme k výstavě vyzvednout informační letáčky. Cítili jsme se, jako by celý den čekali právě na naši návštěvu, což není v galerijních a muzejních prostorech rozhodně samozřejmé.
Samotnou budovu Rudolfina asi představovat nemusíme. I její boční vchod nabízí pěkné, honosné interiéry, včetně milé kavárny s cenami, které jsou na zdejší lokalitu poměrně nízké. Kromě kávy tu mají také čaj, alkoholické nápoje nebo občerstvení a dezerty. Za jídlem jsme ale nevyrazili, nás zajímalo umění.
Výstavu tvoří sochy, kresby a poetické texty. Foto: redakce PrahaIN.cz
Malá, ale zajímavá. Tak by se dala výstava popsat
To je k vidění v prvním patře. Výstava s jednoduchým názvem Antony Gormley / Pavla Melková není rozsahem příliš velká, ale rozhodně jí to neubírá na zajímavosti. Jde o projekt britského sochaře Antonyho Gormleye a české architektky a autorky poetických textů Pavly Melkové, který navazuje na vzájemný umělecký dialog obou autorů, který započal v Praze a vyústil ve společnou publikaci s názvem Gravitační pole nevyslovitelného. Každý ze sedmi sálů, kde se výstava nachází, vychází právě z této publikace.
Autoři se ve svých dílech zaměřují na smyslové vnímání míst, která obýváme. Prohlubují reflexi způsobů vyplňování prostoru i reakce na objekty kolem nás. Sochy Gormleyho jsou doplněny o jeho kresby a také o poetické texty Melkové, které jsou jak česky, tak anglicky.
Psali jsme
Od pondělí 23. září až do konce listopadu budou Karlův most v celé délce osvětlovat pouze plynové lampy. Mostní oblouky i sochy zůstanou temné.…
Prolézali jsme pletencem kruhů i svítícími kvádry
V rámci prohlídky jsme tak museli například prolézat jedním z děl, které připomíná velký pletenec drátu vměstnaný do místnosti. „Je v tom určitá dávka tance… Kruhy by mohly být obručemi; vybízí vás, abyste si uvědomili svou živočišnější povahu, abyste ji pocítili… Walter Pater řekl, že veškeré umění neustále usiluje o stav hudby – je tedy něčím, co existuje mimo vás, ale také ve vás a svým způsobem vás vlastní. Orbit Field nic nesděluje. Je to výzva k procítění vlastního života skrze kontext, který vám dává,“ uvedl k této konkrétní expozici Antony Gormley v brožurce, která nás výstavou prováděla. Dílo nazvané Obkružování, v originále Orbit Field, tvoří 27 kruhů z hliníku.
Výstava si hraje také s iluzemi a světlem. Například když návštěvníky nutí projít úzkým černým prostorem do zatmavené místnosti, jíž vévodí objekt složený z řady fotoluminiscenčních kvádrů. I tím je možné volně procházet. Jde o dílo s názvem Křížení, v originále Breathing Room.
Obkružováním je třeba se proplést. Foto: redakce PrahaIN.cz
Čítárna nabízí řadu zajímavých publikací
Závěrečný sál s názvem Směřování, Co-ordinate, pak nabízí dvě sochařské osy, železné dráty. Jeden natažený horizontálně a druhý vertikálně. I to na nás působilo jako zajímavý optický klam, protože linky zprvu vypadali mnohem blíž sobě, než ve skutečnosti byly.
Úplně na závěr jsme ještě zamířili do speciální čítárny, kde jsou volně k přečtení a prohlédnutí knihy od obou autorů, stejně jako další publikace věnované architektuře, designu či prostoru obecně.
Kompletně jsme výstavou prošli asi za 20 minut. Jde tedy o malou expozici, která je ale rozhodně zajímavá a můžeme ji doporučit. Bonusem je navíc volný vstup a milí zaměstnanci. V Galerii Rudolfinum bude expozice k vidění do 5. ledna. Více informací nabízí web galerie.