foto: Archiv Galerie Myslbek, se svolením/Výstava Jana Williama Drnka v Galerii Myslbek
Nákupní galerie Myslbek se hrdě hlásí k tradicím místa, kde do čtyřicátých let stál pavilon stejnojmenného spolku výtvarných umělců. Mezi nákupy si tam můžete zdarma dopřát i osvěžující zážitky výtvarného umění. Právě tam až do ledna vystavuje jeden z nejpozoruhodnějších českých fotografů.
Hluboko v osmdesátých letech jeden čerstvý absolvent ČVUT pracoval na přístroji pro sledování očních pohybů. Hodily se mu k tomu i zkušenosti amatérského fotografa, což byla jeho vášeň už od dětství. Tak začal příběh Jana Williama Drnka, který aktuálně vrcholí velkou výstavou v Galerii Myslbek.
Absolvent kybernetiky po roce 1990 založil úspěšnou firmu, zabývající se velkoplošným tiskem a dostal se díky tomu do kontaktu s největšími giganty světového fotoprůmyslu. Pak se vrátil ke svému celoživotnímu koníčku, ale díky svým profesním zkušenostem i teoretickým vědomostem se na svět fotografie dívá zcela jinak, než jeho kolegové.
Vidět to bylo i na vernisáži jeho výstavy, kde moderátor položil otázku „co je fotografie“ a požádal o jídlo a vodu na tři dny. Z výkladu bylo zřejmé, že „Wilda“, jak mu celá komunita přezdívá, dokáže o fotografii coby umění světla přemýšlet skutečně originálně.
Jednou z pěti částí jeho výstavy jsou fotografie přírody z Afriky, které doprovodil výkladem, že pokud chcete zvíře vyfotit v nějaké pozici, musíte číst jeho pohyb a uvažování několik kroků dopředu, abyste dokázali připravit techniku, zaostřit a provést vše, co je k pořádné fotce nezbytné. Dal k dobru zážitek s jedním kolegou, který z auta zahlédl dravého ptáka, zastavil a pronesl „ten bude lovit, podívej, jak hýbe nohama“. A dvě minuty na to skutečně měl krásnou fotografii dravce s ulovenou rybou.

Zdroj: Galerie Myslbek, se svolením
Velkým tématem Jana Williama Drnka, o kterém i publikuje a pořádá workshopy, je color management. Je členem skupiny Coloratti, skupiny renomovaných světových fotografů a odborníků na správu barev, tzv. colorguru. Jeho práci s barvami oceníte zejména v další části myslbecké výstavy, která je zaměřena na velkoplošné fotografie uměleckých děl. Tak dokonalé, že ani experti nepoznají rozdíl od originálu.
Kdo někdy zkoušel amatérsky vyfotit obraz na výstavě, asi si dovede zhruba představit všechny výzvy, kterým při tom musíte čelit. A co teprve, když to pak máte tisknout jedna k jedné. Drnkův velkoformátový Mucha ze Slovanské epopeje ukazuje jejich řešení podložené padesáti lety vášně i bádání.
Slovanská epopej, to je totiž další z velkých projektů fundovaného fotografa. V roce 2016 obdržel nabídku z vydavatelství Albatros, které mělo zájem o velkou výpravnou fotografickou publikaci v limitované edici.
V téže době velmi žila kauza Slovanské epopeje, sporů o její umístění mezi Prahou a Moravským Krumlovem a chystané zápůjčky na výstavu do Tokia. Zaznívala i otázka, zda Muchova plátna takové zacházení vůbec přežijí.
Fotografa proto velmi lákalo využít svých znalostí i dovedností k zachycení díla, unikátního mimořádnými detaily v obrovských několikametrových celcích.
Drnkova technika fotografie i tisku umožňuje prohlížet si v knize Muchova plátna v měřítku 1:1 a dostat se k detailům obrazů z Epopeje tak blízko, jako se vám to na výstavě nikdy nepovede.

Zdroj: Galerie Myslbek, se svolením
Pokud by vám ani to nestačilo, můžete si Muchovo dílo vychutnat ve zvětšení vysoce kvalitní lupy, kterou ke knize dostanete také. Fotograf garantuje, že tiskový rastr nebude viditelný ani při šestinásobném zvětšení.
Z každého z Muchových pláten fotograf pořídil zhruba 200 až 300 fotografií o velikosti 50 megapixelů, které následně skládal v počítači. Během vernisáže byl o jeho poznatky a postřehy mezi vášnivými fotoamatéry mimořádný zájem.
Součástí knihy je kromě lupy i originální šperk, designovaný vnučkou Alfonse Muchy Jarmilou Mucha Plockovou. Jeho základem je baltský jantar, coby nerostná symbolika slovanství.
Publikace vychází ve 200 kusech, stovce česky a stovce anglicky. Případná koupě je spojená s prezentací v Albatrosu nebo doma u zákazníka. Tomu všemu odpovídá i cena - knihu si můžete pořídit za 280 tisíc korun. Lze ale očekávat, že jako sběratelský kus se bude v krátké budoucnosti prodávat za mnohem vyšší částky.
V Myslbeku si můžete knihou zaznamenávající jedna ku jedné všech dvacet pláten Muchova cyklu alespoň zalistovat.
Výstava ale ukazuje i Drnkovy fotografie z Indie a Bhutánu, které jsou jeho oblíbenou destinací. Taktéž sérii fotografií vzniklých ve spolupráci s designérem Bořkem Šípkem ve sklárně.
Série Talking glass z roku 2010 zachycuje práci Šípka a novoborských sklářů na vzniku originální podoby hudebního nástroje australského venkova didgeridoo a měla velký úspěch i v New Yorku.
V době, kdy naše sklářství prožívá velmi těžké časy je to i symbolická připomínka magie asi nejtypičtějšího českého kumštu.

Zdroj: Galerie Myslbek, se svolením
Výstava v Myslbeku vyniká nejen rozsahem děl, i když ten je u experta na velkoplošný tisk pochopitelně velmi podstatným aspektem tvorby. Ukazuje rovněž rozsah a pestrost fotografické práce a možná některé nadšené amatérské fotografy přiměje podívat se na vlastní tvorbu trochu jinýma očima.
Do konce ledna je od devíti do dvaceti hodin zdarma přístupná přímo z nákupní galerie Myslbek.